هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
زهرا ملکی؛ امید شکری؛ فاطمه الماسی
چکیده
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای ...
بیشتر
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای نوجوانان (لیو و همکاران، 2019)، نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی (کیم و همکاران، 2018) و پایستگی انگیزشی (کنستانتین و همکاران، 2012) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر سه عامل حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذیری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة حمایت تحصیلی را برای نوجوانان دختر و پسر نشان داد. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد حمایت تحصیلی برای نوجوانان با نظمبخشی انگیزشی، پایستگی انگیزشی و علاقه تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامه مزبور، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، به ترتیب برابر با 90/0، 83/0 و 83/0 به دست آمد. نتایج اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در مطالعات بعدی میتوان از آن استفاده کرد
امید شکری؛ پانته آ مهدویان مشهدی؛ علی خدایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی و سیاهة هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی و سیاهة هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی شامل خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی، پس از ایجاد کواریانس بین باقیماندههای خطا برای برخی زوج مادهها، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی را در معلمان زن و مرد نشان داد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی به ترتیب برابر با 87/0، 83/0، 86/0 و 70/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی برای سنجش سازة سرمایة روانشناختی به مثابة یک سازة بسیط، ترکیبی، بههموابسته و دارای کارکردی ضربهگیرانه در مواجهه با تنشگرهای پیرامونی، در بین معلمان زن و مرد، ابزاری روا و پایا است.