سهیلا سادات رسول؛ سوسن علیزاده فرد
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسة تداعیهای آشکار و ناآشکار مربوط به بنیانهای اخلاقی در دانشآموزان دارای رفتار قلدری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر دورة اول و دوم دبیرستان شهر تهران بود که تعداد ۱۱۳ نفر از چهار دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسة تداعیهای آشکار و ناآشکار مربوط به بنیانهای اخلاقی در دانشآموزان دارای رفتار قلدری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر دورة اول و دوم دبیرستان شهر تهران بود که تعداد ۱۱۳ نفر از چهار دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة قلدری ایلی نویز، پرسشنامة بنیانهای اخلاقی (هایت و گراهام، ۲۰۰۷) و آزمون تداعی ناآشکار بنیانهای اخلاقی (IAT) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که تداعیهای آشکار ابعاد اخلاقی مراقبت/آسیب و اطاعت/براندازی و تداعیهای ناآشکار ابعاد انصاف/تقلب، وفاداری/خیانت و پاکی/گناه میتوانند رفتار قلدری را با اطمینان پیشبینی کنند (۰۰۰۱/۰p≥). این نتایج تاییدکنندة تعامل نقش آشکار و ناآشکار بنیانهای اخلاقی در ارتباط با رفتار قلدری است و میتواند در شناخت بهتر آن و طراحی مداخلات آموزشی و درمانی روانشناختی مؤثر باشد.