نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
2 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
چکیده
تحقیق حاضر با هدف اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر میزان ازخودبیگانگی تحصیلی و بهبود هویت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر بندرترکمن صورت گرفت. تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 1401-1400، به تعداد 1250 نفر بود که بهصورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 2۵ نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی میو و روزالیند (1992) و هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و ابزار مداخله آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب طی 13 جلسه 90 دقیقهای به مدت دو بار در هفته بر اساس الگوی امینی و همکاران (1396) بود. دادههای به دست آمده از اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS24 تحلیل شد. نتایج نشان داد ازخودبیگانگی تحصیلی (ناهنجاری، بیمعنایی، بیقدرتی و انزوای اجتماعی) و بهبود مؤلفههای هویت تحصیلی (هویت تحصیلی موفق، هویت تدریس دیررس، هویت تحصیلی سردرگم و هویت تحصیلی دنبالهرو) تفاوت معناداری دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Teaching Spiritual Concepts with a Focus of Religion on the Amount of Academic Alienation and Improvement of Academic Identity Among Female 7th Grade Students in Bandar Torkman City
نویسندگان [English]
- Mina Rahdar 1
- Masumeh Bagherpur 2
1 MS.c., Department of Educational Sciences, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran.
چکیده [English]
The present research was accomplished to aim the effectiveness of teaching the spiritual concepts with a focus of religion on the amount of academic alienation and development of academic identity among female 7th grade students in Bandar Torkman city. The research was semi-exprimental and of pre-test and post-test with witness group. The statistical society included the whole female 7th grade students in Bandar Torkman city in the school year of 2021-2022 with the number of 1250 people whom they were divided 25people in experiment group and 25 people in witness group. Data collection tool contained standard questionaire of academic alienation by Mio & Rosalind (1992) and academic identity by Vaz & Issacson (2008) and the intervention tool was teaching spiritual concepts with a focus of religion within 13 sessions of 90-minute for twice a week based on a model by Amini et al. (2017). The obtained data were analyzed using Covariance analysis in the software SPSS-24. The The results showed that there's a significant difference among the components of academic alienation (abnormality, meaningless, powerless and social solidarity) and improving the components of academic identity (successful academic identity, late academic identity, confused academic identity and follower academic identity).
کلیدواژهها [English]
- Spirituality
- Academic Alienation
- Academic Identity