نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل است. در دهه اخیر روند پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی، رشد چشمگیری داشتهاند. علاوه بر پژوهشهای ارائه شده در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی در ایران، پژوهشهای زیادی سالانه در نشریههای معتبر به چاپ میرسد. حال پرسش مطرح شده این است که روند این پژوهشها از نظر موضوع، روش، سال چاپ، دانشگاه و حوزه علمی پژوهشگر به چه صورت است؟ آیا این ویژگیها با توجه به رشته تحصیلی پژوهشگر (حوزه علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی) متفاوت است؟
در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریهها و نمایه شده در پایگاههای اطلاعات نشریات علمی ایران: noormags, sid, magiran میباشد (237 مقاله).
قابل ذکر است که مقالههای ارائه شده در همایش و کنفرانسها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفتند. مقالهها براساس عنوان، روش پژوهش، جامعه آماری، نوع نمونهگیری، دانشگاه پژوهشگر، رشته تحصیلی پژوهشگر، محل چاپ (نشریه) و سال چاپ، طبقهبندی و کدگذاری شدند و سپس کدهای مشخص شده در نرمافزارSPSS وارد و با توجه به پرسشهای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با توجه به نتایج بهدست آمده از یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The process of e-learning studies in Iran, adopting a meta-analytic approach
نویسنده [English]
- mehangiz alinejad
چکیده [English]
The present study was aimed at the investigation of the process of e-learning studies in Iran, adopting a meta-analytic approach. The recent decade observed a significant growth in studies on e-learning. In addition to the studies applied to national and international conferences held in Iran, numerous papers on this discipline are being annually published in credible journals. Now, the question to be answered is what is the process of these studies undergo in terms of subject, method, the year published, scientific area, and the studied university? Do these features alter depending on the researcher’s field of study (humanities, engineering, and medical sciences)?
Considering the objective, meta-analysis was adopted for this study. The population included all the papers published in journals or indexed on the websites ‘magiran’, ‘sid’, and ‘noormags’ (237 items). Papers presented at conferences were not investigated in this study. The papers were categorized and coded by title, method, statistical population, sampling method, the researcher’s university, the researcher’s field of study, publication, and the year published. The codes were then entered into SPSS to be analyzed in terms of the research questions. Consequently, with regard to the findings, some suggestions were proposed.
کلیدواژهها [English]
- E-Learning
- studies
- Meta-analysis
- published papers