روابط علّی اضطراب ریاضی بر پایه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای یادگیری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه-گروه روانشناسی

2 گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا

10.30473/etl.2025.71726.4231

چکیده

اضطراب ریاضی، به عنوان یکی از عوامل بازدارنده یادگیری ریاضیات امروزه مورد توجه بسیاری از روان شناسان آموزشی و شناختی قرارگرفته است. هدف ازاین مطالعه بررسی روابط ساختاری اضطراب ریاضی برپایه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای یادگیری بود. روش تحقیق مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر- پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودپنداره ریاضی صدق پور و همکاران(۱۳۹۶)، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز وهمکاران(2004)، مقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر(1982) وپرسشنامه راهبردهای یادگیری داوسون و مـکاینـری(2004) استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودپنداره ریاضی با راهبردهای یادگیری(583/0-R=) و اضطراب ریاضی(682/0-R=)؛ و همچنین بین اشتیاق تحصیلی با راهبردهای یادگیری(646/0R=) و اضطراب ریاضی(619/0-R=) روابط متقابل معناداری وجود دارد. همچنین تمامی شاخص‌های برازش مدل تأیید شد. به طوری که ضرایب استاندارد مسیرها نشان داد اثر مستقیم خودپنداشت ریاضی به راهبردهای یادگیری(39/0=β)؛ خودپنداشت ریاضی به اضطراب ریاضی(49/0-=β)؛ اشتیاق تحصیلی به راهبردهای یادگیری(46/0=β)؛ و اشتیاق تحصیلی به اضطراب ریاضی(44/0-=β) در سطح معنی‌دار می باشد. همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نرم‌افزار AMOS نشان داد که اثرات غیرمستقیم خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی به اضطراب ریاضی از طریق راهبردهای یادگیری معنی‌دار است. براساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که رابطه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با اضطراب ریاضی یک رابطه خطی ساده نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal relationships of math anxiety based on math self-concept and academic enthusiasm with emphasis on the mediating role of learning strategies

نویسندگان [English]

  • Esmaiel soleimani 1
  • emad salmani 2
  • Abolghasem Yaghoobbi 3
1 urmia university
2 Urmia University, Urmia, Iran
3 3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu – Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Math anxiety as one of the inhibiting factors in learning mathematics, has received the attention of many educational and cognitive psychologists.The purpose of this study was to investigate the structural relationships of math anxiety based on math self-concept and academic enthusiasm, emphasizing the mediating role of learning strategies.The research method was correlation study of structural equation model type.The statistical population of this research included all male and female students of the second year of secondary schools, a sample of 200 people was selected through a multi-stage cluster random sampling method.To collect data, were used Sedghpour math self-concept questionnaire (2016), Fredericks academic enthusiasm scale (2004), Plaque and Parker's math anxiety scale(1982), and Dawson and McEnery learning strategies questionnaire(2004). The results of Pearson's correlation coefficient analysis showed that there are significant mutual relationships between math self-concept with learning strategies(R=-0.583)and math anxiety(R=-0.682); academic enthusiasm with learning strategies(R=0.646) and math anxiety(R=0.619). Also, were confirmed all the fit indices of the model. So is significant that the standardized path coefficients showed the direct effect of mathematical self-concept on learning strategies (β=0.39); Math self-concept to math anxiety(β=0.49); academic enthusiasm for learning strategies(β=0.46); And academic enthusiasm for math anxiety(β=0.44). Also, the results of the AMOS software bootstrap test showed that are significant the indirect effects of math self-concept and academic enthusiasm on math anxiety through learning strategies. Based on the findings of the present research, it can be concluded that the relationship between math self-concept and academic enthusiasm with math anxiety is not a simple linear relationship,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Math self-concept
  • academic enthusiasm
  • learning strategies
  • math anxiety