نویسندگان
1 دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور
2 دانشجوی دکتری، مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی
3 دانشجوی دکتری، برنامهریزی از دور، دانشگاه پیام نور
چکیده
مطالعة حاضر با عنوان «برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی» روی آزمونهای ریزشی برای ممانعت از تکرار آزمون انجام پذیرفت. برای برآورد پارامترهای سؤالها، پاسخنامههای 49 آزمون نهایی دانشجویان ریزشی یک نیمسال تحصیلی بررسی گردید. در مدل کلاسیک، درجه دشواری هر سؤال (p) نسبت پاسخهای درست به کل آزمودنیها و قدرت تشخیص (Rpbis) ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای با کل آزمون در نظر گرفته میشود، محاسبات نشان داد: 1- در 7/89% آزمونها حتی یک سؤال خیلی آسان و روا مشاهده نگردید. 2- در 26/63% آزمونها حتی یک سؤال خیلی سخت و روان مشاهده نگردید. 3- فقط 04/2% آزمونها بدون سؤال ناروا است. پس از حذف سؤالهای ناروا، دوباره نمرة دانشجویان تعیین و حدود 11/15% افراد از کمند ریزش جستند. به این ترتیب با حذف مادههای ناروا، درصد آزمونهای ریزشی به شدت کاهش مییابد، از اتلاف منابع جلوگیری میشود، ملاک پیشرفت تحصیلی دانشجویان واقعیتر و مبنای تصمیمگیریهای بهتر را برای دانشگاه فراهم میآورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Estimating the Parameters of Multiple - Choice Questions in the Evaluation of the Educational Systems Virtual
نویسندگان [English]
- Mahmoud Ekrami 1
- Negar Elhamian 2
- Somayeh Rajabzadeh 3
چکیده [English]
Present study, titled “Estimating the parameters of multiple-choice questions in the evaluation of the educational systems virtual" was performed on failed test to prevent the repetition of tests. For parameters estimation of the questions, responses of 49 final test of failed students was investigated in an academic semester. In the classic model, the degree of difficulty of each question (p) the proportion of correct responses in all subjects, and judgment (Rpbis) double-stranded correlation with the test point considered, the calculations showed: (1) In-89.7% of tests there wasn’t even a very easy and reliable question. (2) In 63.26% of tests wasn’t observed even a very difficult and reliable question. (3) Only 2.04% of tests is without unreliable question. After deleting the unreliable questions, the students’ marks were determined again and about 15.11% of students passed the test. Thus, by deletion unreliable questions, percent of failed tests reduced remarkably, the waste of resources is prevented, the criteria of students’ academic achievement became real more and provided better basis for decision-making in university.
کلیدواژهها [English]
- Classical Model
- Multiple-Choice Test
- The Degree of Question Difficulty
- The Power of Determining Answer
- PNU Test Center