نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
2 استاد یاروعضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
3 -استاد یاروعضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی استان زنجان انجام شد. این پژوهش با رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی به دنبال بررسی این مسئله است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران مدیریت مدارس و راهبران آموزشی، عوامل، ملاکها و نشانگرهای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی کدامند؟ بر این اساس، ابتدا حجم نمونه و روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با تعداد 25 نفر از مدیران مدارس دورۀ ابتدایی انجام شد؛ سپس ابزار اندازهگیری براساس مؤلفههای شناسایی شده در قالب پرسشنامه 107سؤالی طراحی گردید و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد و در نهایت ضریب پایایی(95/0) به دست آمد. دادههای حاصل از منابع یادشده به دادههای متنی تبدیل شد و از طریق روش زمینهای به مقولهبندی دادههای گردآوری شده اقدام گردید. پس از کدگذاری، باز، کدگذاری محوری و انتخابی انجام شد و بر این اساس 8 عامل، 26 ملاک و 107 نشانگر به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد برای ارائه الگوی مناسب ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی مجموعه عوامل 8 گانه (برنامهریزی، آموزش و یادگیری، فعالیتهای پرورشی و فوق برنامه، تربیت بدنی و سلامت، مشارکت، برقرای روابط انسانی، نظارت و راهنمایی، مدیریت امور اداری و مالی)، ملاکها و نشانگرها باید مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying Factors Affecting the Quality Improvement Model of School Management in Elementary Schools
نویسندگان [English]
- ali karimiargini 1
- Noureddine Mirzaei 2
- Gholamhossein Entesarfoumeni 3
1 zanjan Branch, Islamic Azad University
2 Assistant Professor, Department of Psychology and Education , Zanjan Branch, Islamic Azad University
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Education , Zanjan Branch, Islamic Islamic Azad University.
چکیده [English]
This study aimed to dentify the factors affecting the quality improvement model of school management in primary schools in Zanjan province. This research with a socialist interpretive approach seeks to examine the factors, criteria and indicators of improving school management quality from the viewpoints of experts, the school management experts, and operating educational leaders? Sample size and sampling method was Purposeful and semi-structured interviews were conducted with 25 elementary school principals. The measuring tools were designed in the form of a 107-question questionnaire based on the identified components. Its face and content validity were confirmed by experts and finally the reliability coefficient was (0. 95). The data from these sources have been converted into textual data and have been categorized by the underlying method. After open coding, axial and selective coding were performed. Accordingly, 8 factors, 26 criteria, and 107 indicators were obtained. The findings of the study showed that all of 8 factors (planning, training and learning, educational and extracurricular activities, physical education and health, participation, human relations, supervision and assessment, administrative and financial affairs management), criteria, and indicators should be considered in order to provide an appropriate model of school management quality.
کلیدواژهها [English]
- Model Providing
- Improving the Quality of School Management
- Primary Schools