آریایی پناه، زهره (1397). رابطه حمایت معلم ادراک شده و ادراک از محیط کلاس با درگیری تحصیلی: با توجه به نقش واسطهای ادراک شایستگی و تابآوری تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه کاشان. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/4184b326ca07a79b4aed6377edfdfa3d
پارسامهر، مهربان؛ اسکندری فرد، امیرمختار؛ نیک نژاد، محمدرضا و قربانزاده، سید قاسم (1392). بررسی انگیزههای مرتبط با مشارکت در درس تربیت بدنی در بین دانشآموزان دختر (بر مبنای نظریۀ شایستگی). پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 9 (17)، 105-116. https://doi.org/10.22080/jsmb.2013.525
خجسته جلال، پریسا؛ معنوی پور، داود و صداقتی فرد، مجتبی (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خودادراکی کودکان هارتر. روشها و مدلهای روانشناختی، 11 (40)، 71-84. https://dorl.net/dor/20.1001.1.-22285516.1399.11.40.4.6
رحمت زهی، خدانظر؛ شهری، مهناز؛ خاوری، فاطمه و غلامیان، نازنین (1397). بررسی بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان و معلمان در مدرسه و راهبردهای افزایش آن (مطالعه موردی: شهرستان زاهدان). ششمین همایش علمی- پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/759789
رشیدی پور، فاطمه؛ شکری، امید؛ فتح آبادی، جلیل و پورشهریار، حسین (1399). تجربه زیسته دانشآموزان از پدیده بیانگیزگی تحصیلی: یک مطالعه پدیدارشناختی. روانشناسی تربیتی، 16 (56)، 197-234. https://doi.org/-10.22054/jep.2020.46348.2761
عباسی، محمد؛ شاهکرمی، مریم و عالیپور، کبری (1398). بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی، پژوهشهای آموزش و یادگیری، 16 (1)، 27-35. https://doi.org/10.22070/tlr.2019.3002
فریدونی مقدم، مالک؛ باورصاد، نفیسه؛ رضایی، رومینا و چراغیان، بهمن (1396). ارتباط انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 94-1393.
مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 8 (3)، 335-344.
https://edj.ajums.ac.ir/article_79874.html?lang=fa
مازیاری، محمد؛ کاشف، سید محمد و سیدعامری، میرحسن (1395). رابطه رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی و بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیت بدنی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 6 (۱۱)، 41-50. http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2377-fa.html
متقیان، مریم؛ پاشاشریفی، حسن و میرهاشمی، مالک (1397). تبیین انگیزش تحصیلی دانشآموزان بر مبنای جهتگیری انگیزشی ادراک شده والدین و معلمان و میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی (ارائه مدلی علّی). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14 (47)، 141-162. https://doi.org/10.22054/jep.2018.23229.1872
موحدزاده، بهرام و رحمتنمد، مرجان (1397). بررسی رابطه بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی خودکارآمدی ادراکشده در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه ۲ شیراز.
پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 3 (۲۳)، 1-21.
http://ijndibs.com/article-1-231-fa.html
نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس (1392). نقش درک حمایت معلم در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 3 (1)، 109-127.
https://jld.uma.ac.ir/m/article_146.html?lang=fa
Banerjee, R., & Halder, S. (2021). Amotivation and influence of teacher support dimensions: A self-determination theory approach. Heliyon, 7 (7), e07410. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07410
Bergeron, J., Chouinard, R., & Janosz, M. (2011). The Impact of Teacher-Student Relationships and Achievement Motivation on Students' Intentions to Dropout According to Socio-Economic Status. Online Submission. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED528321.pdf
Blomeyer, D., Laucht, M., Coneus, K., & Pfeiffer, F. (2013). Early life adversity and children’s competence development: evidence from the Mannheim Study of Children at Risk. Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik, 233 (4), 467-485. https://doi.org/10.1515/jbnst-2013-0403
Bolkan, S., Goodboy, A. K., & Kelsey, D. M. (2016). Instructor clarity and student motivation: Academic performance as a product of students’ ability and motivation to process instructional material. Journal of Communication Education, 65 (2), 129-148. https://doi.org/10.1080/03634523.2015.1079329
Ceci, S. J., Ginther, D. K., Kahn, S., & Williams, W. M. (2014). Women in academic science: A changing landscape. Psychological science in the public interest, 15 (3), 75-141. http://dx.doi.org/10.1177/1529100614541236
Fallu, J. S., & Janosz, M. (2003). The quality of student-teacher relationships at adolescence: A protective factor against school failure. Journal of Revue de psychoéducation, 32 (1), 7-29. https://www.semanticscholar.org/paper/ La-qualit%C3%A9-des-relations-%C3%A9l% C3%A8ve-enseignants-%C3%A0-%3A-un-Fa llu-Janosz/656fe41 18d7b8aaf55561801d64ac 64aa8ebaa06
Feng, X., Xie, K., Gong, S., Gao, L., & Cao, Y. (2019). Effects of parental autonomy support and teacher support on middle school students’ homework effort: Homework autonomous motivation as mediator. Frontiers in psychology, 10, 612-623. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00612
Guay, F., Marsh, H. W., & Boivin, M. (2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering.
Journal of educational psychology, 95 (1), 124-136.
https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.124
Guay, F., Ratelle, C., Larose, S., Vallerand, R. J., & Vitaro, F. (2013). The number of autonomy-supportive relationships: Are more relationships better for motivation, perceived competence, and achievement? Contemporary Educational Psychology, 38 (4), 375-382. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2013.07.005
Harter, S. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental psychology, 17 (3), 300-312. https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.3.300
Harter, S. (1989). Self-perception profile for adolescents. Gifted Child Quarterly. https://portfolio.du.edu/downloadItem/221931
Jang, H., Reeve, J., Ryan, R. M., & Kim, A. (2009). Can self-determination theory explain what underlies the productive, satisfying learning experiences of collectivistically oriented Korean students? Journal of educational Psychology, 101 (3), 644-661. https://doi.org/10.1037/a0014241
Kamarudin, H., Malek, N. A., Mohamed, W. N., & Ayub, S. A. (2021). The relationship between self-perceived communicative competence and demotivation. Journal of Creative Practices in Language and Teaching, 9 (2), 681-692. https://doi.org/10.24191/cplt.v9i2.16444
Laxdal, A. G., Johannsson, E., & Giske, R. (2020). The role of perceived competence in determining teacher support in upper secondary school physical education. The Physical Educator, 77 (2), 384-403. http://dx.doi.org/10.18666/TPE-2020-V77-I2-9606
Lazarides, R., Gaspard, H., & Dicke, A. L. (2019). Dynamics of classroom motivation: Teacher enthusiasm and the development of math interest and teacher support. Learning and Instruction, 60, 126-137. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.01.012
Lepper, M. R., Corpus, J. H., & Iyengar, S. S. (2005). Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates.
Journal of educational psychology,
97 (2), 184-196.
https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.184
Levesque, C., Zuehlke, A. N., Stanek, L. R., & Ryan, R. M. (2004). Autonomy and competence in German and American university students: A comparative study based on self-determination theory. Journal of educational psychology, 96 (1), 68-84. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.68
Leversen, I., Danielsen, A. G., Wold, B., & Samdal, O. (2012). What they want and what they get: Self-reported motives, perceived competence, and relatedness in adolescent leisure activities. Child Development Research, 20, 1-12. http://dx.doi.org/10.1155/2012/684157
Liu, B., & Platow, M. J. (2020). Chinese adolescents’ belief in a just world and academic resilience: The mediating role of perceived academic competence. School Psychology International, 41 (3), 239-256. http://dx.doi.org/10.1177/0143034320908001
Liu, W. C., Wang, J. C., & Ryan, R. M. (2016). Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory. US: Springler. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0
Liu, X. X., Gong, S. Y., Zhang, H. P., Yu, Q. L., & Zhou, Z. J. (2021). Perceived teacher support and creative self-efficacy: The mediating roles of autonomous motivation and achievement emotions in Chinese junior high school students. Thinking Skills and Creativity, 39, e100752. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100752
Newcombe, N. S., Ambady, N., Eccles, J., Gomez, L., Klahr, D., & Linn, M. (2009). Psychology’s role in mathematics and science education. American Psychologist, 64 (6), 538–550. https://doi.org/10.1037/a0014813
Mercader, J., Presentación, M. J., Siegenthaler, R., Molinero, V., & Miranda, A. (2017). Motivation and mathematics performance: a longitudinal study in early educational stages. Revista de Psicodidáctica, 22 (2), 157-163. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2017.05.008
Metheny, J., McWhirter, E. H., & O'Neil, M. E. (2008). Measuring perceived teacher support and its influence on adolescent career development. Journal of Career Assessment, 16 (2), 218-237. https://doi.org/10.1177/1069072707313198
Muris, P., Meesters, C., & Fijen, P. (2003). The self-perception profile for children: Further evidence for its factor structure, reliability, and validity. Journal of Personality and individual differences, 35 (8), 1791-1802. https://doi.org/10.1016/S0191-8869 (03)00004-7
Patall, E. A., Steingut, R. R., Vasquez, A. C., Trimble, S. S., Pituch, K. A., & Freeman, J. L. (2018). Daily autonomy supporting or thwarting and students’ motivation and engagement in the high school science classroom. Journal of Educational Psychology, 110 (2), 269-288. https://doi.org/10.1037/edu0000214
Royer, N., Provost, M. A., Tarabulsy, G., & Coutu, S. (2008). Kindergarten children’s relatedness to teachers and peers as a factor in classroom engagement and early learning behaviours. Journal of Applied Research on Learning, 2 (1), 1-20. http://en.copian.ca/library/research/jarl/kindergarten_children/kindergarten_children.pdf
Ruzek, E. A., Hafen, C., Allen, J. P., Gregory, A., Mikami, A., & Pianta, R. (2016). How teacher emotional support motivates students: The mediating roles of perceived peer relatedness, autonomy support, and competence. Learning and instruction, 42, 95-103. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.01.004
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of self-determination research, 2, 3-33. https://www.elaborer.org/cours/A16/lectures/Ryan2004.pdf
Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of youth and adolescence, 38 (10), 1316-1327. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9334-3
Schiefele, U., & Schaffner, E. (2015). Teacher interests, mastery goals, and self-efficacy as predictors of instructional practices and student motivation.
Contemporary Educational Psychology, 42, 159-171.
https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.06.005
Wong, E. H., Wiest, D. J., & Cusick, L. B. (2002). Perceptions of autonomy support, parent attachment, competence and self-worth as predictors of motivational orientation and academic achievement: An examination of sixth-and ninth-grade regular education students. Adolescence, 37 (146), 255-266. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12144158/