انگیزش و یادگیری
فاطمه دانشجو؛ کاظم برزگر بفرویی؛ حسین حسنی
چکیده
مطالعه حاضر به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، این توانایی را دارد که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول ...
بیشتر
مطالعه حاضر به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، این توانایی را دارد که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل به تعداد ۱۴۴۷۰ نفر بودند، که تعداد ۳۸۴ نفر به روش نمونهگیری دردسترس و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد کمالگرایی هیل (۲۰۰۴)، پرسشنامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (۲۰۱۱)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند (۱۹۶۹) و مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی SLSI گادزلا (۱۹۹۱) بوده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای 2 SmartPLS و SPSS 26 انجام شدهاست. بررسی نتایج نشان داد که کمالگرایی منفی بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. اجتناب تجربهای بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در پیشبینی تنیدگی تحصیلی به صورت غیرمستقیم (به واسطه ترس از ارزیابی منفی) تأثیر مثبت دارد. در نهایت با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی قادر است رابطه بین کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای با تنیدگی تحصیلی را میانجیگری کند.