با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
انگیزش و یادگیری
پرسشنامه انگیزش ریاضی: ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70729.4169

چکیده
  نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیت‌آمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کرده‌اند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسش‌نامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله‌ای در رابطه هیجان‌خواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان

شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ نجمه حقی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1402، ، صفحه 85-96

https://doi.org/10.30473/etl.2023.68455.4030

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله‌ای در رابطه هیجان‌خواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانش‌آموز بود. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه راهبردهای ...  بیشتر