فاطمه گیاهی؛ علی محمد رضایی؛ فرحناز کیان ارثی
چکیده
هدفاین پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادامالعمرکربی، کناپر، لامون و ایگناتوف (2010)، در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در این مطالعهی همبستگی، شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند .برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفههای ...
بیشتر
هدفاین پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادامالعمرکربی، کناپر، لامون و ایگناتوف (2010)، در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در این مطالعهی همبستگی، شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند .برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفههای اصلی استفاده شد.تحلیل عاملی یک ساختار دو عاملی را آشکار کرد. عامل های "خود جهت دهی و خود ارزیابی" و "به کار بردن دانش و مهارت ها". همچنین تحلیل دادههانشانداد که همسانی درونی عامل خودجهتدهی و خودارزیابی (47/0) و عامل به کاربردن دانش و مهارتها (63/0) و ضریب پایاییمقیاس با روش بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته برای عامل خودجهتدهی و خودارزیابی(81/0) و به کار بردن دانش و مهارتها(70/0) بود. همبستگی منفی بین نمرات یادگیری مادامالعمر و فرسودگی تحصیلی (01/0>p؛ 46/0- (r= بیانگر روایی واگرا، همبستگی مثبت با یادگیری عمیق (01/0> p؛ 52/0r= )، انگیزه پیشرفت (49/0) و پیشرفت تحصیلی (16/0) بیانگر روایی همگرای این مقیاس بود. لذا مقیاس یادگیری مادامالعمر دارای روایی سازه، همگرا و واگرای مناسب و پایایی بازآزمایی مناسب است، اما به دلیل ناکافی بودن همسانی درونی نیاز به بررسی بیشتر دارد. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی مورد بازنگری قرار گرفته و با افزایش تعداد سوالات مناسب نسبت به اصلاح همسانی درونی آن اقدامات لازم صورت گیرد.
مریم رستمی؛ ایمان ا... بیگدلی؛ فرحناز کیان ارثی
چکیده
شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا میکند همه فرایندهای روانشناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستمهای حسی و حرکتی و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان ...
بیشتر
شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا میکند همه فرایندهای روانشناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستمهای حسی و حرکتی و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان انتخاب و در سه موقعیت آزمایشی قرار گرفتند؛ سپس شرکتکنندگان با 50 اسم هنجار شده از رابین و فرندلی (1986) و تخته سبک به وزن (250 گرم)، تخته سنگین به وزن (600 گرم) در آزمایش اول، جعبههای وزنی سبک (9 گرم ) و سنگین ( 13 گرم) درآزمایش دوم و جعبههای وزنی سبک (13 گرم) و سنگین (63 گرم) در آزمایش سوم به منظور بررسی قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه آزمایش شدند. نتایج نشان داد وزن سنگین هم در آزمون قضاوت یادگیری و هم در آزمون عملکرد حافظه در هر سه آزمایش دارای بالاترین میانگین بود؛ همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در آزمایش اول نشان داد وزن سبک و سنگین در تختهها در قضاوت یادگیری (01/0>P) و عملکرد حافظه (001/0>P) تفاوت معناداری دارد. در آزمایش دوم وزن سبک و سنگین جعبهها تفاوت معناداری در قضاوت و عملکرد حافظه نشان نداد (01/0P)؛ اما در قضاوت یادگیری تفاوت معناداری نشان نداد (05/0<P). نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تجربههای ادراکی میتواند از تجارب حسی- حرکتی و احساسات تاثیر بگیرد. از این رو یافتههای این پژوهش میتواند به معلمان کمک کند که به تلاشهای فیزیکی که توجه دانشآموزان را در به یادسپاری و یادآوری تحت تاثیر قرار میدهد، اهمیت دهند. همچنین نتایج آن میتواند پژوهشگران، روانشناسان تربیتی و برنامهریزان درسی را در بررسیهای آتی در این زمینه یاری دهد.