محمود اکرامی؛ نگار الهامیان؛ سمیه رجبزاده
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1394، ، صفحه 49-58
چکیده
مطالعة حاضر با عنوان «برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی» روی آزمونهای ریزشی برای ممانعت از تکرار آزمون انجام پذیرفت. برای برآورد پارامترهای سؤالها، پاسخنامههای 49 آزمون نهایی دانشجویان ریزشی یک نیمسال تحصیلی بررسی گردید. در مدل کلاسیک، درجه دشواری هر سؤال (p) نسبت پاسخهای درست ...
بیشتر
مطالعة حاضر با عنوان «برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی» روی آزمونهای ریزشی برای ممانعت از تکرار آزمون انجام پذیرفت. برای برآورد پارامترهای سؤالها، پاسخنامههای 49 آزمون نهایی دانشجویان ریزشی یک نیمسال تحصیلی بررسی گردید. در مدل کلاسیک، درجه دشواری هر سؤال (p) نسبت پاسخهای درست به کل آزمودنیها و قدرت تشخیص (Rpbis) ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای با کل آزمون در نظر گرفته میشود، محاسبات نشان داد: 1- در 7/89% آزمونها حتی یک سؤال خیلی آسان و روا مشاهده نگردید. 2- در 26/63% آزمونها حتی یک سؤال خیلی سخت و روان مشاهده نگردید. 3- فقط 04/2% آزمونها بدون سؤال ناروا است. پس از حذف سؤالهای ناروا، دوباره نمرة دانشجویان تعیین و حدود 11/15% افراد از کمند ریزش جستند. به این ترتیب با حذف مادههای ناروا، درصد آزمونهای ریزشی به شدت کاهش مییابد، از اتلاف منابع جلوگیری میشود، ملاک پیشرفت تحصیلی دانشجویان واقعیتر و مبنای تصمیمگیریهای بهتر را برای دانشگاه فراهم میآورد.