روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
کاظم حسنی؛ پرستو سهرابی؛ محی الدین محمدخانی
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه، ناحیه یک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه، ناحیه یک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 120 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست تحصیلی (کانروی و همکاران، 2002)، پرسشنامه نشخوار فکری (نولنهوکسما و مارو، 1991)، پرسشنامه تعللورزی تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS-24 انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که شکست تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان با نشخوار فکری رابطه دارد. نتایج حاصل از این پژوهش، توصیههای کاربردی مهمی برای روانشناسان، مشاوران و برنامهریزان حوزه تعلیم و تربیت دارد تا با مداخلههای بهموقع و مناسب، مشکلات شناختی، عاطفی و تحصیلی یادگیرندگان را شناسایی کرده و با اصلاح و درمان آنها باعث بهبود سلامت روان و ارتقاء کیفیت تحصیلی دانشآموزان شوند
مهران فرج الهی؛ کاظم حسنی؛ ثنا صفری؛ مهدی معینی کیا
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، ، صفحه 49-64
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری و برای ابعاد محتوایی از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کانن، محیط سازمانی ویلیام، فناوری سازمانی دفت و استراتژی سازمانی فرهادی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دانشگاه پیام نور در ارتباط با ابعاد ساختاری دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بالا و در خصوص ابعاد محتوایی دارای محیطی تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی، استراتژی موفق و فناوری پیچیده است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرهنگ، محیط، فناوری و استراتژی پیشبینی کنندههای خوبی برای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز هستند. در نتیجه با توجه به محیط تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی وفناوری پیچیده، مدیران باید به کاهش (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) پرداخته و ساختار پیوندی که الگویی هم با ثبات و کارا و هم نرم و منعطف است را در دانشگاه پیام نور طراحی و اجرا کنند.