حمیده پاک مهر؛ معصومه عزیزی؛ هوشنگ گراوند
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری برای معلمان دوره ابتدایی با روش پیمایشی بود. پس از برگردان نسخه اصلی پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری فیلانی (2003) به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد. آزمودنیها شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر مشهد به تعداد 13259 نفر در سال ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری برای معلمان دوره ابتدایی با روش پیمایشی بود. پس از برگردان نسخه اصلی پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری فیلانی (2003) به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد. آزمودنیها شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر مشهد به تعداد 13259 نفر در سال تحصیلی 1399-1400 بود که با توجه به حجم نمونه در مطالعات تحلیل عاملی، تعداد 360 معلم به روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. روایی پرسشنامه مذکور از سه جنبه روایی محتوایی، سازه و همبستگی بین خرده مقیاسها مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی نظرات متخصصان و معلمان حاکی از روایی محتوایی این ابزار بود. به منظور بررسی روایی سازه، ساختار عاملی پرسشنامه به روش تحلیل عاملی تأییدی و با شیوۀ حداکثر درستنمایی در سطح ماتریس واریانس کواریانس بررسی شد و نتایج حاکی از آن بود که الگوی تأییدی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، تمام بارهای عاملی استخراج شده بالاتر از 40/. و توزیع سوالات در خرده مقیاسها مورد تأیید بود. الگوی ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسها نیز نشان داد که روابط درونی خوبی بین خرده مقیاسها وجود دارد (001/0 p<). جهت بررسی اعتبار پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری به همسانی درونی پرداخته شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای کودک محوری، دیسیپلینی و فرهنگی به ترتیب 87/0، 88/0 و 87/0 حاصل گردید. به علاوه، به منظور مقایسه نتایج پژوهشهای آتی با گروه هنجار در فرهنگ ایرانی، میانگین و انحراف معیار هر کدام از خرده مقیاسهای پرسشنامه مذکور گزارش گردید. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که پرسشنامه جهتگیری برنامه درسی تربیت هنری دارای شاخصهای روانسنجی مطلوب است.
معصومه عزیزی
چکیده
با توجه به نقش هیجانات معلم در محیط آموزشی و اهمیت ابزار اندازهگیری در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هیجانپذیری در تدریس صورت پذیرفت. مطالعة حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، غیر آزمایشی و توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری شامل همة دبیران دورة دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی شهر زابل ...
بیشتر
با توجه به نقش هیجانات معلم در محیط آموزشی و اهمیت ابزار اندازهگیری در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هیجانپذیری در تدریس صورت پذیرفت. مطالعة حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، غیر آزمایشی و توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری شامل همة دبیران دورة دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی شهر زابل در سال تحصیلی 99-1398بود (435 نفر). نمونهای در دسترس و به حجم 300 نفر انتخاب شد. جهت اجرای پژوهش، مقیاسهای هیجانپذیری در تدریس (ETS) ویلاویسنسو (2010) و عاطفه مثبت و منفی واتسن (1988) به صورت برخط طراحی و لینک مربوط در اختیار گروه تلگرامی جامعة آماری مذکور قرار گرفت. پس از جمع آوری دادهها به تعداد مورد نظر، تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای spss.21 و Lisrel 8.5 انجام گردید. برای احراز روایی از روایی محتوایی، روایی سازه، روایی همگرا و تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از روش همسانی درونی بهره گرفته شد. بررسی نظر متخصصان، روایی محتوایی را تایید و الگوی همبستگی بین خرده مقیاسها روایی سازة مناسب این مقیاس را نشان داد. همچنین، نتایج حاصله از ضرایب همبستگی بین زیرمقیاسها با عاطفه مثبت و منفی حاکی از روایی همگرا بود. تحلیل عاملی تأییدی نیز از برازش قابل قبولی برخوردار و نشان داده شد که توزیع مادهها در هر پنج زیر مقیاس خشم، غرور، لذت، احساس گناه، ملالت و آزردگی با آزمون اصلی مطابقت دارد. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خشم، غرور، لذت، احساس گناه، ملالت و آزردگی در دامنة 0.79 تا 0.90 به دست آمد. با عنایت به نتایج حاصل، نسخة فارسی مقیاس هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسو (2010) برای جامعة ایرانی از اعتبار و روایی کافی برخوردار است و جهت ارزیابی هیجانات تدریس دبیران دورة دوم متوسطه میتوان از آن بهره گرفت.