با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
فنون و روش‌های نوین آموزش و یادگیری
اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود

ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71155.4197

چکیده
  هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر مراجعه‌کننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...  بیشتر

تاثیرآموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای

محمد درزی؛ شهریار یارمحمدی واصل؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ رسول کرد نوقابی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70652.4166

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوم شهرستان بویین ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نقش واسطه‌ای عزت نفس و شفقت به خود در رابطۀ بین سبک اسناد و سازگاری

مهدیه جعفری ده آبادی؛ محمدرضا تمنایی فر

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.30473/etl.2023.66683.3933

چکیده
  سازگاری به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت روان‌شناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطه‌گری عزت نفس و شفقت به خود در دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 327 دانش‌آموز (195 دختر و 132 پسر) ...  بیشتر

بررسی نقش شفقت به خود در اهمال‌کاری تحصیلی با واسطه‌گری اجتناب تجربه‌ای در دانشجویان دانشگاه یزد

زهره اطهری؛ کاظم برزگر بفرویی؛ مریم زارع

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 35-44

https://doi.org/10.30473/etl.2020.52759.3217

چکیده
  یکی از چالش‌هایی که بیشتر دانشجویان با آن روبه‌رو هستند، اهمال‌کاری تحصیلی به معنای تاخیر در انجام امور است.از آنجایی که اهمال‌کاری تحصیلی می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی دانشجویان تاثیرگذار باشد، با شناسایی عوامل مرتبط، می‌توان گامی در جهت کاهش و یا رفع آن برداشت؛ بنابراین مطالعة حاضر با هدف تعیین نقش شفقت به خود در اهمال‌کاری ...  بیشتر