فرح عالیخانی؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن سعیدی پور؛ مرجان معصومی فرد؛ ماندانا گودرزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. در بخش کیفی به منظور گردآوری داده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته و گروه کانونی استفاده شد و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. در بخش کیفی به منظور گردآوری داده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته و گروه کانونی استفاده شد و سپس در مرحله دوم از روش کمی به شیوه توصیفی _ تحلیلی و برای گردآوری دادههای کمی، پرسشنامه محققساخته بهره گرفته شد. به منظور بررسی وضعیت موجود اخلاق حرفهای در موسسه آموزش عالی البرز مؤلفههای شناسایی شده به صورت یک پرسشنامه محققساخته مورد نظر سنجی دانشجویان قرار گرفت. برای تحلیل پرسشنامه از آزمون تی تکنمونهای با ارزش آزمون 5/3 استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل و مولفههای اخلاق حرفهای با تی قابل مشاهده در جدول به طور معناداری بالاتر از میانگین مورد انتظار بوده است.از نظر سطح مطلوبیت، مؤلفههای رفتاری و فرآیندی در سطح مطلوب و صرفاً مؤلفۀ تعامل اخلاقمدار در محیط یادگیری الکترونیکی مربوط به دستیاران آموزشی در سطح نسبتاً مطلوب از نظر دانشجویان ارزیابی شده است. با توجه به ارائه الگوی اولیه اخلاق حرفهای مبتنی بر پیشینه تحقیق و مصاحبه با متخصصین آموزش الکترونیکی، نتایج کیفی و کمی، الگوی مفهومی اخلاق حرفهای به دست آمد.
سمیه رجب زاده؛ محمود اکرامی؛ فرامرز سهیلی؛ حمید ملکی
چکیده
تحلیل هماستنادی یکی از روشهایی است که در مطالعات علمسنجی و ترسیم ساختار علمی حوزههای گوناگون کاربرد فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر ترسیم ساختار حوزه آموزش از راه دور بر اساس تحلیل هماستنادی و روش آن تحلیل محتوایی با استفاده از تحلیل هماستنادی است. جامعه پژوهش مدارکی است که در حوزه مطالعات آموزش از راه دور در پایگاه اطلاعاتی ...
بیشتر
تحلیل هماستنادی یکی از روشهایی است که در مطالعات علمسنجی و ترسیم ساختار علمی حوزههای گوناگون کاربرد فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر ترسیم ساختار حوزه آموزش از راه دور بر اساس تحلیل هماستنادی و روش آن تحلیل محتوایی با استفاده از تحلیل هماستنادی است. جامعه پژوهش مدارکی است که در حوزه مطالعات آموزش از راه دور در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس در بازه زمانی 1985 تا 2016 نمایه شدهاند و تعداد آن 31607 رکورد است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای «یو سی آی نت» و «بایب اکسل» و نیز ماتریس متقارن و روش تحلیل خوشهها استفاده شد.
ساختار حوزه آموزش از راه دور بر اساس تحلیل هماستنادی از هشت خوشه به شرح زیر تشکیل شده است: «یادگیری ماشینی»، «زیرساختهای آموزش الکترونیکی»، «الگوهای یادگیری سیار»، «تکنولوژی آموزشی و هوش مصنوعی»، «متفرقه»، «تئوریهای یادگیری و مدلهای فهمیدن»، «آموزش در فضای مجازی» و «روشهای آموزش از راه دور». با توجه به خوشههای شکل گرفته، اصلیترین و رایجترین موضوع در پژوهشهای این حوزه «یادگیری الکترونیکی» است.
نتایج حاصل از تحلیل خوشهها و نمودار راهبردی نشان داد که مفاهیم نوظهور حوزه آموزش از راه دور عبارت از هوش مصنوعی در آموزش، مهندسی آموزشی، محیط یادگیری هوشمند، طراحی آموزشی، مدیریت انگیزشی، بازآموزی، تاکسونومی، هوش محاسباتی، چند رسانهایها، اشتراک اطلاعات و مدلهای ادراک مفاهیم است. سیاستگذارن پژوهشی باید اولویتهای پژوهشی این حوزه را به سوی این مفاهیم سوق دهند.