با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
انگیزش و یادگیری
پرسشنامه انگیزش ریاضی: ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70729.4169

چکیده
  نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیت‌آمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کرده‌اند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسش‌نامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول ...  بیشتر

فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اضطراب ریاضی

مرضیه غلامی توران پشتی؛ بیتا رهنمای زربیجاری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 35-46

https://doi.org/10.30473/etl.2022.60730.3613

چکیده
  اضطراب ریاضی یکی از شایع‌ترین اضطراب‌هایی است که دانش‌آموزان در دوران تحصیل خود با آن روبه‌رو می‌شوند و عملکردشان به واسطۀ آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. روش‌‌های درمان متنوعی توسط پژوهشگران برای کاهش اضطراب ریاضی به کار گرفته می‌شود. هدف این پژوهش بررسی پژوهش‌‌های انجام گرفته در زمینه تأثیر روش‌‌های درمانی و آموزشی بر کاهش اضطراب ...  بیشتر

اثربخشی آموزش به کمک بازی وارسازی بر اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی دانش‌آموزان پایة نهم

نرگس یافتیان؛ حدیث عبدی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 27-36

https://doi.org/10.30473/etl.2021.56709.3404

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش به کمک بازی وارسازی بر اضطراب ریاضی و انگیزة ریاضی دانش‌آموزان پایة نهم انجام گردید. این پژوهش به شیوة شبه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعة  آماری، دانش‌آموزان پایة نهم شهرستان ملارد است که براساس نمونه‌گیری دردسترس، 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 25 نفر در ...  بیشتر