آمینه الهی؛ علی نقی اقدسی؛ سید داوود حسینی نسب
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 45 دانشآموز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. کارایی روشهای مداخلهای با استفاده از پرسشنامۀ جهتگیری هدف و مقیاس سرزندگی تحصیلی بررسی شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که تاثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی از نظر آماری (در سطح P<0/05) معنادار است. همچنین مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی در هر دو مفیاس جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی موثرتر از آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی است. مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی به عنوان روشی چندبعدی مجموعهای از توانمندیهای شناختی، انگیزشی و رفتاری را در دانشآموزان پرورش میدهد و اثربخشی بالایی بر بهبود عملکردهای آنان دارد.
سمیه نگهداری؛ محمد حسن صیف؛ مهران فرج الهی؛ احمد رستگار
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 103-117
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به ترکیبی از پرسشنامههای نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)، جهتگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علی یادگیری ادراک شده مبتنی بر بازیهای دیجیتال در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 600 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به ترکیبی از پرسشنامههای نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)، جهتگیری هدف وندوال و دیگران (2001)، هیجانات پکران و همکاران (2005)، جریان ذاتی یادگیری جکسون وایکلود (2008) ویرایش دوم، غوطهوری و عمیق شدن براون و فور (2010) و یادگیری ادراک شده رووال (2009) پاسخ دادند. نتایج پژوهش به شکل کلی نشان داد که، نیاز به شناخت با واسطهگری جهتگیری هدف، جریان ذاتی، غوطهوری و هیجانات بر یادگیری ادراک شده اثر غیر مستقیم دارد؛ همچنین جهتگیری هدف با واسطۀ هیجانات و جریان بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن و نیاز به شناخت از طریق واسطهگری هیجانات، غوطهوری و جریان بر عمیق شدن و فرو رفتن دارای اثر غیر مستقیم و متغیر جریان با واسطه هیجانات بر یادگیری ادراک شده، غوطهوری و عمیق شدن اثر غیر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد که میزان واریانس تبیین شدۀ یادگیری ادراک شده در مدل برازش شده 42% است.
کاظم برزگر بفرویی؛ مهدی برزگر برفویی؛ یعقوب ملایی بهرامی
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1393، ، صفحه 27-42
چکیده
هدف از پژوهش، بررسی نقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور 150 نفر از دانشجویان پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف پیشرفت، و پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن را تکمیل کردند. سپس، دادهها با استفاده از ضریب همبستگی ...
بیشتر
هدف از پژوهش، بررسی نقش جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور 150 نفر از دانشجویان پسر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف پیشرفت، و پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن را تکمیل کردند. سپس، دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط- اجتنابی، راهبردهای فراشناختی خواندن و انگیزش درونی رابطه معنیداری وجود دارد. بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، عملکرد- اجتنابی و انگیزش بیرونی رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین بین جهتگیری هدف عملکرد- گرایشی، تسلط- گرایشی و بیانگیزگی نیز رابطه معنیدار مشاهده شد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد که جهتگیری هدف عملکرد-گرایشی، تسلط-گرایشی و راهبردهای فراشناختی خواندن میتوانند انگیزش درونی و هدف عملکرد- اجتنابی میتوانند انگیزش بیرونی و بیانگیزگی را پیشبینی کنند. مطابق نتایج بدست آمده، اهداف پیشرفت و راهبردهای فراشناختی خواندن با انگیزش تحصیلی رابطه دارند و در موقعیتهای تحصیلی باید به این متغیرها توجه کرد.