مجید علیجان نوده پشنگی؛ محمدرضا بهرنگی؛ بیژن عبداللهی؛ حسن رضا زین آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری در کلاسهای درس مدارس متوسطه صورت گرفت. در انجام پژوهش رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده که از نظر هدف، کاربردی است. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه (16 مدیر، 15 معلم، 8 استاد، 7 گروه دانشآموزی و مشاهده 8 تدریس منتخب) استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری در کلاسهای درس مدارس متوسطه صورت گرفت. در انجام پژوهش رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده که از نظر هدف، کاربردی است. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه (16 مدیر، 15 معلم، 8 استاد، 7 گروه دانشآموزی و مشاهده 8 تدریس منتخب) استفاده شد. مصاحبهها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل این اطلاعات، از روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی و با استفاده از نرمافزار مکسکیو دیآ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان دهنده 9 مقوله (بعد) کلی برای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری بود. بعد ارائه آموزش شامل 22 مؤلفه، مدیریت کلاس درس 8، برنامهریزی و آمادگی 7، جوّ کلاس درس 9، نظارت، ارزیابی و پیگیری 8، همکاری، ارتباطات و پیشرفت حرفهای 6، ویژگیهای فردی معلم 13، مشارکت و تعامل دانشآموزان 13 و تفاوتهای فردی 5 مؤلفه بود. نتایج این پژوهش معیارهایی برای اثربخشی معلم در کلاس درس به عنوان رهبر آموزش و یادگیری مشخص کرد که معلمان با تمرکز بر این ابعاد و مؤلفههای آن میتوانند به طور مداوم به سنجش و توسعه دانشها و مهارتهای خود بپردازند؛ همچنین این ابعاد بایستی مورد توجه مدیران، ناظران و راهنمایان آموزشی و مسئولان و برنامهریزان قرار گیرد.
میترا نورادصدیق؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حمید رضا آراسته؛ حسن رضا زین آبادی
دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 53-70
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای توسعه مدیران با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد و طراحی الگو است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از رویکرد نمونهگیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 14 خبره موسس، مدارس غیردولتی معروف استفاده شد. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای توسعه مدیران با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد و طراحی الگو است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از رویکرد نمونهگیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 14 خبره موسس، مدارس غیردولتی معروف استفاده شد. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، برابر 9/86 درصد حاصل شد. در تحلیل متون مصاحبه از نرمافزار maxqda و کدگذاری باز استفاده شد. جامعه بخش کمی، شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 (510، عضو) بود، به کمک فرمول کوکران تعداد 218 مدیر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اجرای بخش کمی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب به دست آمد. یافتههای کیفی مبتنی برتحلیل دادهها به روش داده بنیاد و یافتههای کمی با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری است. نتایج کلی پژوهش حاکی از سه زیر مولفۀ ایجاد فرصت توسعه شغلی، ایجاد فرصت توسعه فردی و تشویق مدیران در بهسازی خود است که جمعاَ 34/49 % از واریانس توسعه مدیران را تبیین میکند و پوشش میدهد. به عبارت دیگر، مؤلفههای 11 گانه شناسایی شده در بخش کیفی میتوانند به عنوان مولفههای توسعه استعداد مدیران به کار روند. زیر مؤلفههای ایجاد فرصت توسعه شغلی با ضریب 53/0 و ایجاد فرصت توسعه فردی، با ضریب 56/0 و تشویق مدیران در بهسازی خود با ضریب 48/0 در تبیین واریانس سازه توسعه سهم دارند.
اعظم پهلوانصادق؛ بیژن عبدالهی؛ عبدالرحیم نوهابراهیم؛ حسنرضا زینآبادی
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1394، ، صفحه 17-38
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرندة حرفهای در نظام آموزش عالی و با روش همبستگی و اجرا با پرسشنامههای رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای بر 226 عضو هیئت علمی (از بین 351 عضو) دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران در سال 94-1393 که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و سپس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرندة حرفهای در نظام آموزش عالی و با روش همبستگی و اجرا با پرسشنامههای رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای بر 226 عضو هیئت علمی (از بین 351 عضو) دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران در سال 94-1393 که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و سپس نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. تحلیلها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزارها نشان داد. روش معادلات ساختاری در پژوهش شامل یک سازة نهفتة برونزای رهبری تحولی و سه سازة نهفتة درونزای فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر فرهنگ سازمانی (61/0γ=) بر ساختار سازمانی (82/0γ=)، بر جامعة یادگیرندة حرفهای (39/0γ=)، تأثیر معنادار و غیرمستقیم فرهنگ سازمانی بر ساختار سازمانی (08/0-=β)، تأثیر معنادار و مستقیم فرهنگ بر جامعة یادگیرندة حرفهای (72/0β=)، تأثیر غیرمعنادار ساختار سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای در الگو است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تأثیر ایدهآل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهامبخش و ملاحظه فردی بر فرهنگ سازمانی یعنی انسجام و تعلقخاطر و الگوهای ارتباطی و بر ساختار سازمانی با وضعیتهای ارگانیکی و صراحت سلسله مراتب سازمانی و نظارت حداکثر و بر جامعة یادگیرندة حرفهای با مضمون مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای و نیز تأثیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای و تأثیر دو سازه در شکلگیری دانشگاه به عنوان جامعة یادگیرندة حرفهای است.