با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
مؤلفه‌های اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری کلاس درس در مدارس متوسطه

مجید علیجان نوده پشنگی؛ محمدرضا بهرنگی؛ بیژن عبداللهی؛ حسن رضا زین آبادی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 65-80

https://doi.org/10.30473/etl.2018.5141

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‏های اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری در کلاس‌های درس مدارس متوسطه صورت گرفت. در انجام پژوهش رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده که از نظر هدف، کاربردی است. در گردآوری داده‏‏‏‏‏‏ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته چندگانه (16 مدیر، 15 معلم، 8 استاد، 7 گروه دانش‌آموزی و مشاهده 8 تدریس منتخب) استفاده ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های توسعه مدیران با استعداد مدارس غیردولتی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده‌بنیاد، ارائه الگو

میترا نورادصدیق؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حمید رضا آراسته؛ حسن رضا زین آبادی

دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 53-70

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های توسعه مدیران با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد و طراحی الگو است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و بهره‌وری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبه‌هایی نیمه‌ساختاریافته با 14 خبره موسس، مدارس غیردولتی معروف استفاده شد. ...  بیشتر

طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرنده حرفه‌ای در نظام آموزش عالی

اعظم پهلوان‌صادق؛ بیژن عبدالهی؛ عبدالرحیم نوه‌ابراهیم؛ حسن‌رضا زین‌آبادی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1394، ، صفحه 17-38

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرندة حرفه‌ای در نظام آموزش عالی و با روش همبستگی و اجرا با پرسش‌نامه‌های رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفه‌ای بر 226 عضو هیئت علمی (از بین 351 عضو) دانشکده‌های مدیریت دانشگاه‌های دولتی تهران در سال 94-1393 که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای و سپس ...  بیشتر