با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
مداخله فشرده استنباط‌آموزی برای دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی با ناتوانی اختصاصی درک مطلب خواندن: یک طرح تک‌آزمودنی بازگشتی

مریم تازش؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی

دوره 10، شماره 4 ، خرداد 1402، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.30473/etl.2023.66561.3925

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثرهای اولیه استنباط‌آموزی بر درک مطلب خواندن در دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی با ناتوانی اختصاصی درک مطلب بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تک‌آزمودنی ABA انجام شد. تعداد شش دانش‌آموز بر اساس نمره‌های قبلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ـ ویرایش چهارم و نمره کسب‌شده در مقیاس غربالگری ناتوانی یادگیری- نسخه چهارم (LDES-4) ...  بیشتر

تقویت پردازش زایشی از طریق بارشناختی مطلوب: یک مطالعة کیفی

مریم کابلی؛ پروین کدیور؛ محمدحسین عبدالللهی؛ مهدی عرب زاده

دوره 8، شماره 2 ، آذر 1399، ، صفحه 33-48

https://doi.org/10.30473/etl.2021.54470.3292

چکیده
  یکی از چالش‌های اساسی در محیطط‌های یادگیری، تسلط یادگیرندگان بر محتوای آموزشی و کاربرد دانش جدید در زندگی واقعی است. پردازش زایشی شامل درک فعالانه اطلاعات آموخته‌شده از طریق سازمان‌دهی دوبارة ذهنی و یکپارچه‌سازی آن با دانش قبلی فرد است که در نتیجة آن یادگیرندگان آنچه را آموخته‌اند، در موقعیت‌های جدید به کار می‌گیرند. با توجه ...  بیشتر

شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده - پرسش‌نامة جو یادگیری

امیر تیموری؛ پروین کدیور؛ حمیدرضا رضازاده بهادران

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 45-54

https://doi.org/10.30473/etl.2020.52749.3219

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامة حمایت از خودمختاری ادراک‌شده انجام شد. جامعة آماری پژوهش دانش‌آموزان متوسطه دورة اول هستند که در شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مشغول به تحصیل بوده‌اند. حجم نمونه‌ای به تعداد دویست نفر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و به پرسش‌نامه حمایت از خودمختاری ادراک‌شده پاسخ ...  بیشتر

شناسایی زیرگونه‌های ناتوانی یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان ایرانی: رویکرد خوشه‌بندی مدل- مبنا

محمدجواد یزدانی ورزنه؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ پروین کدیور؛ محمدحسین عبداللهی

دوره 6، شماره 4 ، خرداد 1398، ، صفحه 9-30

https://doi.org/10.30473/etl.2019.5791

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی زیرگونه‌های شناختی ناتوانی ریاضی با استفاده از خوشه‌بندی مدل- مبنا در یک نمونه بالینی بود. شرکت­کنندگان پژوهش 41 دانش‌آموز دارای ناتوانی ریاضی مشغول به تحصیل در پایه‌های سوم، چهارم و پنجم با میانگین سنی 93/9 سال و انحراف استاندارد سنی 11/1 (33/13 ماه) بودند که در مراکز درمان ناتوانی یادگیری آموزش و پرورش به ...  بیشتر

بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه خودکارآمدی معلم

علی قاسمی؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی؛ مهدی عربزاده

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.30473/etl.2018.5142

چکیده
  هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه 24 سئوالی خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش یک طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه 501 نفر شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن بود که از بین معلمان آموزش و پرورش شهرستان‌های پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استان‌های هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند ...  بیشتر