انگیزش و یادگیری
منوچهر فلاح؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی؛ رضا احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، ادراک حمایت معلم متنی، مک وایرتر و اونیل (2008) و خود ادراکی هارتر (1989) بود. برای تحلیل آماری از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و از نرمافزارهای SPSS-21، LISREL-8.72 استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین بیانگیزگی تحصیلی با ادراک حمایت معلمان و ادراک شایستگی همبستگی معناداری وجود دارد (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی از طریق ادراک شایستگی مرتبط است. براساس یافتههای پژوهش، ادراک شایستگی و ادراک حمایت معلمان نقش مؤثری در کاهش بیانگیزگی تحصیلی در دانشآموزان دارند.
پروین فرج زاده؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی؛ طیبه شریفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایینانجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایینانجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشجومعلم دختر، با اشتیاق تحصیلی پایین، در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشجو در گروه آزمایش و 15 دانشجو در گروه گواه). گروه آزمایش، آموزش سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. برای اندازهگیری از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) و اهمالکاری تحصیلی (تاکمن، 1991) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش، به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین تأثیر معنادار دارد (p<0/001). یافتههای پژوهش نیز بیانگر آن بود که آموزش سرمایههای روانشناختی با بهرهگیری از مفاهیمی چون امید، خودکارآمدپنداری، تابآوری و خوشبینی میتواند به عنوان یک آموزش کارآمد برای کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین استفاده شود.