مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور
چکیده
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش ...
بیشتر
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش 435 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000)، حمایت تحصیلی ساندرز(2005)، جو مدرسه لی(2017)، نگرش تحصیلی مککوچ (2003) جمعآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. و جهت بررسی معناداری اثرات غیر مستقیم از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادههای جمعآوری شده برخوردار است. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم حمایت تحصیلی و جو مدرسه بر کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان معنادار بود. همچنین مسیرهای غیر مستقیم آن-ها با میانجیگری نگرش تحصیلی نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور افزایش کیفیت زندگی آموزشی توجه به نقش حمایت تحصیلی، جو مدرسه و نگرش تحصیلی لازم و ضروری است.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
احمد رستگار؛ فهیمه ثمری
چکیده
این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) و پرسشنامه تجربۀ قلدری قربانی سایبری آنتونیادو و همکاران (2016) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت معلم، حمایت همسالان، حمایت خانواده) بر مؤلفههای سرمایههای روانشناختی (خوشبینی، امید، انعطافپذیری و خودکارآمدی مثبت و معنیدار است. به علاوه اثر مستقیم مؤلفههای سرمایههای روانشناختی بر قلدری سایبری منفی و معنیدار است. ضمنا اثر غیر مستقیم مؤلفههای حمایت تحصیلی بر قلدری سایبری منفی و معنیدار است. همچنین یافتهها نشان داد که در مدل برازش شده، 42 درصد از واریانس قلدری سایبری توسط حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی تبیین میگردد. شاخصهای نکویی برازش مدل پیشبینی قلدری سایبری دانشآموزان مقطع دوم متوسطه در دوران پساکرونا نیز نشان داد که مدل برازش شده بر اساس دادههای تجربی با مدل نظری برگرفته شده از پیشینه نظری و تجربی پژوهش سازگار است.
احمد رستگار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در حمایت اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی در میان دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 310 دانشجوی دوره مجازی انتخاب و در قالب طرح همبستگی مطالعه شدند. از پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و همکاران (2005)، رفتار مدنی تحصیلی گل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در حمایت اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی در میان دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 310 دانشجوی دوره مجازی انتخاب و در قالب طرح همبستگی مطالعه شدند. از پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و همکاران (2005)، رفتار مدنی تحصیلی گل پرور (1389) و سرمایههای روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) استفاده شد و دادهها با روش آماری تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که حمایت تحصیلی با نقش واسطهگری خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری اثر غیرمستقیم و معناداری با رفتار مدنی تحصیلی دارد و بر این اساس نتایج پژوهش حاکی از تأیید برازش مدل حمایت تحصیلی، سرمایههای روانشناختی و رفتار مدنی تحصیلی در دانشجویان دوره مجازی دانشگاه شیراز است.