با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه براساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی

کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71205.4201

چکیده
  چکیدهکیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه سازه‌ای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. نمونه‌آماری پژوهش ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پساکرونا: نقش حمایت تحصیلی و سرمایه‌های روان‌شناختی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز)

احمد رستگار؛ فهیمه ثمری

دوره 10، شماره 4 ، خرداد 1402، ، صفحه 47-58

https://doi.org/10.30473/etl.2023.67070.3962

چکیده
  این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایه‌های روان‌شناختی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سرمایه روان‌شناختی لوتانز و آولیو (2007)، ...  بیشتر

ارائه مدل علی روابط حمایت تحصیلی و رفتار مدنی تحصیلی با تأکید بر واسطه‌گری سرمایه‌‌های روان‌شناختی در میان دانشجویان دوره‌‌های مجازی دانشگاه شیراز

احمد رستگار

دوره 7، شماره 3 ، بهمن 1398، ، صفحه 63-76

https://doi.org/10.30473/etl.2020.50291.3133

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سرمایه‌‌های روان‌شناختی در حمایت اجتماعی و رفتار مدنی تحصیلی در میان دانشجویان دوره‌‌های مجازی دانشگاه شیراز انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، 310 دانشجوی دوره مجازی انتخاب و در قالب طرح همبستگی مطالعه شدند. از پرسش‌نامه حمایت تحصیلی ساندز و همکاران (2005)، رفتار مدنی تحصیلی گل ...  بیشتر