محمود امانپور قرائی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد؛ محمدرضا سرمدی؛ مهدی محمودی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل آموزش سرویس دانشآموزان مدارس مبتنی بر یادگیری سیار (ML) است. روش پژوهش تلفیقی و به صورت کیفی و کمّی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه حمل و نقل، پلیس راهور به تعداد 30 نفر بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند با فرآیند مصاحبه صورت گرفته و ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل آموزش سرویس دانشآموزان مدارس مبتنی بر یادگیری سیار (ML) است. روش پژوهش تلفیقی و به صورت کیفی و کمّی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه حمل و نقل، پلیس راهور به تعداد 30 نفر بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند با فرآیند مصاحبه صورت گرفته و ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه بر مصاحبه، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 57 سوال طبق الگوی آموزش الکترونیک خان است که نهایتا بعد از تأیید روائی (قضاوت صاحب نظران و استادان) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ 92/0) وارد بخش کمّی شده که دراین بخش جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان (1972) تعداد 389 نفر (از بین 560 نفر شرکت کننده) تعیین شده که به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری در بخش کمی، پرسشنامۀ 29 سوالی محقّقساخته طبق الگوی خان برای رانندگان تاکسی و سرویس مدارس تنظیم شده بود که بعد از تأیید روایی در بین رانندگان سرویس مدارس و تاکسی توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی مثل میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در سطح اطمینان 95% با نرمافزارهای اس پی اس اس 18 و پی ال اس نسخه 3 انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبههای عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبهها و در عین حال مطابقت آنها با مبانی نظری، نتایج پژوهش نشان داد بعد سازمانی با بار عاملی 589/0 در جهت عوامل شناساییشده مؤثر در آموزش رانندگان تاکسی و سرویس مدارس بیشترین اهمیت را دارا است و بعد از آن فناوری با بار عاملی 511/0 کمترین اهمیت را دارد و دیگر ابعاد در درجات بعدی قرار گرفتند.
وجیهه کریمی؛ عبدالرحیم نوهابراهیم؛ حمیدرضا آراسته؛ محمدرضا بهرنگی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1393، ، صفحه 65-82
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت توسعۀ علوم انسانی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ دادهبنیاد و آزمون این عوامل در وضعیت موجود آموزش عالی صورت گرفته است. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی پیمایشی و رویکردی آمیخته، پژوهش در دو بخش کیفی و کمی بهصورت متوالی انجام پذیرفت. در بخش کیفی 14 نفر از صاحبنظرترین افراد به کمک روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت توسعۀ علوم انسانی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ دادهبنیاد و آزمون این عوامل در وضعیت موجود آموزش عالی صورت گرفته است. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی پیمایشی و رویکردی آمیخته، پژوهش در دو بخش کیفی و کمی بهصورت متوالی انجام پذیرفت. در بخش کیفی 14 نفر از صاحبنظرترین افراد به کمک روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی، تعداد 245 نفر به روش تصادفی ساده از بین اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای دولتی و پیامنور استان اصفهان (تعداد 670 نفر) گزینش شدند. روایی سوالات مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقق ساخته به روش محتوایی و همزمان و پایایی به ترتیب با روش ضریب توافق (04/90) و آلفای کرونباخ (87/.) محاسبه گردید. یافتههای کیفی مبتنی بر تحلیل دادهها به روش دادهبنیاد و یافتههای کمی حاصل تحلیل رگرسیون چندگانه و شاخصهای توصیفی میباشد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که 9 عامل اصلی و 33 عامل فرعی بهطور کلی بر مقوله محوری مطالعۀ حاضر مؤثر میباشد که در قالب شرایط عِلّی، زمینهای و میانجی قابل تبیین میباشند.