فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی شهر شیراز در نیمه دوم سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) گمارده شدند. مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برای هر مادر در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشفقتی بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود داشت؛ و مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث افزایش سطح شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (P<0.05).نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش میتواند برای بهبود شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی کارآمد باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود سطح شفقت به خود این مادران از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.
فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
هاجر بابایی دامناب؛ سمیه کی پور؛ سپیده نوروزی
چکیده
فلیپبوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانهای است که با یکپارچهسازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائهای مؤثر را به وجود میآورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش بهکاررفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی ...
بیشتر
فلیپبوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانهای است که با یکپارچهسازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائهای مؤثر را به وجود میآورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش بهکاررفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور تعداد ۷۹ نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم شهر قرچک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از چندرسانهای فلیپبوک و گروه کنترل به روش سنتی، آموزش فصل 12 علوم را دریافت کردند. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین یادگیری زیستشناسی دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P) و گروه آزمایش یادگیری بهتری داشتند. بنابراین فلیپبوک بهعنوان یک فناوری آموزشی میتواند در آموزش به کار گرفته شود.
فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
آرش آخش؛ عسکر آتش افروز؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مرتضی امیدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با هیجانات پیشرفت در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با هیجانات پیشرفت در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونهای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر (2010)، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر (2002)، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران (2000)، پرسشنامه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) و پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران و همکاران (2005) استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسله مراتبی (HLM) تحلیل شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان) و سطح 2 (میانگین راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) به طور مثبت و معنادار، پیشبین هیجانات پیشرفت مثبت بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 با شیب رابطه راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت مثبت، معنادار بود. بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت توجه به ارتقاء راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان دانشآموزان و متغیرهای کلاسی (سطح 2)، منجر به ایجاد هیجانات پیشرفت مثبت در دانشآموزان و در نتیجه، نگرش مثبت آنها نسبت به فرایند تحصیل خواهد شد.