با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه براساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی

کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71205.4201

چکیده
  چکیدهکیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه سازه‌ای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. نمونه‌آماری پژوهش ...  بیشتر

مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
تربیت اقتصادی به مثابه تکنولوژی دینی: چیستی و امکان تحقق

سعید افشاری؛ محمدرضا سرمدی؛ سیدعلی علم‌الهدی؛ مهران فرج الهی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1402، ، صفحه 97-108

https://doi.org/10.30473/etl.2023.68359.4022

چکیده
  اندیشه مربوط به علوم انسانی به مثابه تکنولوژی با هدف اعمال تغییرات مختلف در حوزه‌ها و موقعیت‌های مختلف انسانی، اهمیت فراوانی یافته است. در مقاله حاضر استدلال می‌شود که تربیت اقتصادی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دربردارنده اهداف معرفتی و غیر معرفتی است؛ تربیت اقتصادی پیش گفته، علاوه بر اینکه شناخت صاحب عالم را هدف غایی ...  بیشتر