غلامرضا عباسی؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه روانی آموزشی مثبتنگر بر سبکهای مقابله و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 52 دانشآموز دختر در دو گروه آزمایش (27 نفر) و کنترل (25 نفر) قبل و بعد از برنامه آموزشی به نسخة کوتاه سیاهة مقابله ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه روانی آموزشی مثبتنگر بر سبکهای مقابله و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 52 دانشآموز دختر در دو گروه آزمایش (27 نفر) و کنترل (25 نفر) قبل و بعد از برنامه آموزشی به نسخة کوتاه سیاهة مقابله با موقعیتهای استرسزا (CISS-SF، اندلر و پارکر، 1994)، سیاهة مشغولیت مدرسه (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی مدرسه (SBI، سالملاـ آرو، کیورا، لیسکینن و نارمی، 2009) پاسخ دادند. از طریق 7 جلسه و هر جلسه دو ساعت، بستۀ روانی ـ آموزشی مثبتنگر به شیوۀ گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده نشان داد که بستۀ روانی ـ آموزشی مثبتنگر در افزایش سبک مقابلة مسئلهمدار و مشغولیت تحصیلی و در کاهش سبکهای مقابله هیجانمدار و اجتنابی و فرسودگی تحصیلی، مؤثر است. نتایج این پژوهش همسو با دیگر تلاشهای پژوهشی انجام شده ذیل رویکرد آموزش و پرورش مثبت نشان میدهد که مداخله روانی ـ آموزشی مثبتنگر از طریق تغذیه منابع مقابلهای یادگیرندگان و تقویت سرمایه روانی و پرطاقتی روانشناختی آنها ضمن تأمین دغدغة ایمنی روانی یادگیرندگان، در محقق کردن هدفهای پیشرفت تحصیلی آنها نیز مؤثر واقع میشود.
الهام کوشکی؛ امید شکری؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی
چکیده
نتایج مطالعات نشان میدهد که مشکلات سلامت روانی در یادگیرندگان از طریق تضعیف سرمایة روانشناختی آنها در تبیین بدکارکردهای شناختی، انگیزشی و هیجانی یادگیرندگان از نقش غیرقابلانکاری برخوردار است. در مطالعة حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربردِ مداخلة تاب-آوری و شناسایی تعدیلگرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی از روش فراتحلیل استفاده ...
بیشتر
نتایج مطالعات نشان میدهد که مشکلات سلامت روانی در یادگیرندگان از طریق تضعیف سرمایة روانشناختی آنها در تبیین بدکارکردهای شناختی، انگیزشی و هیجانی یادگیرندگان از نقش غیرقابلانکاری برخوردار است. در مطالعة حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربردِ مداخلة تاب-آوری و شناسایی تعدیلگرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاکهای ورود و خروج، تلاش-های مداخلهای مبتنی بر برنامة تابآوری از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق، ۲۲ پژوهش و ۱۴۷ اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با نرمافزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات مبتنی بر برنامهی تابآوری 562/0 بدست آمد. همچنین، نتایج تحلیل اثرات تعدیلگر مبتنی بر نوع متغیر وابسته، نوع آزمودنی و فرهنگ بر میزان اثربخشی برنامهی تابآوری نشان داد که اندازه اثر در پژوهشهای شامل شوندة متغیر وابستة مثبت در مقایسه با متغیر وابستة منفی، اندازه اثر پژوهشهای انجام شده بر روی دانشجویان در مقایسه با دانشآموزان و در نهایت، اندازه اثر پژوهشهای انجام شده در جوامع جمعگرا در مقایسه با جوامع فردگرا، بیشتر بود. به طور کلی، نتایج نشان داد اگر چه برنامة تابآوری پنسیلوانیا اساساً با تاکید بر ظرفیتهای تفسیری ارزیابیهای شناختی یادگیرندگان و تجهیز منابع مقابلهای آنها مانند خوشبینی، امید، خودکارآمدی و تابآوری، راهبرد مواجهة فعالانه با مطالبه-گیرهای چالشانگیز را جایگزین رویههای تلاشگریزانه و هیجانمحور میکند، اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی تعدیلگرها مانند فرهنگ، جامعه هدف و حتی ماهیت مثبت یا منفی پسایندهای مورد انتظار مدل مداخلهای نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
زهرا گشتاسبی؛ امید شکری؛ جلیل فتحآبادی؛ مسعود شریفی
دوره 4، شماره 16 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 23-38
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامۀ بازآموزی اسنادی بر هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و مشغولیت تحصیلی دانشجویان انجام شد. در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با پیگیری، 41 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت (AEQ-R، عبدللهپور، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامۀ بازآموزی اسنادی بر هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و مشغولیت تحصیلی دانشجویان انجام شد. در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با پیگیری، 41 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت (AEQ-R، عبدللهپور، 1394) و سیاهة مشغولیت تحصیلی (AEI، سالملا ـ آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. از طریق هفت جلسۀ دو ساعته، آموزش برنامه بازآموزی اسنادی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت برنامه آموزشی در افزایش میزان هیجانات پیشرفت مثبت مربوط به موقعیتهای یادگیری، کلاس درس و آزمون و همچنین مؤلفههای مختلف مشغولیت تحصیلی شامل انرژی، احساس تعهد و شیفتگی/ فریفتگی دانشجویان و در کاهش میزان هیجانات پیشرفت منفی مربوط به موقعیتهای یادگیری، کلاس درس و آزمون آنها مؤثر بود. نتایج مطالعة حاضر از نقش تعیین کنندة برنامة بازآموزی اسنادی به کمک تقویت تفاسیر خودتوانمندساز، بهبود مدیریت تجارب هیجانی و همچنین غنیسازی مهارتهای رابطة بین فردی، برای کمک به تامین مصونیت روانی فراگیران در مواجهه با مطالبات زندگی تحصیلی به طور تجربی حمایت کرد.