سید احسان افشاری زاده؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ محمدحسین عبداللهی؛ هادی کرامتی
چکیده
این مطالعه با هدف تدوین و اعتبارسنجی فرم کوتاه آزمون ریاضی مطالعه تیمز نیومرسی و تیمز 2015 دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در حیطه دانش و استدلال انجام شد. در این مطالعه تعداد 155 دانشآموز پسر و دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس شهرک پردیسان قم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و آزمون 49 سؤالی سنجش توانایی دانش و استدلال ریاضی مطالعه ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تدوین و اعتبارسنجی فرم کوتاه آزمون ریاضی مطالعه تیمز نیومرسی و تیمز 2015 دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در حیطه دانش و استدلال انجام شد. در این مطالعه تعداد 155 دانشآموز پسر و دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس شهرک پردیسان قم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و آزمون 49 سؤالی سنجش توانایی دانش و استدلال ریاضی مطالعه تیمز نیومرسی و تیمز 2015 به آنها داده شد. برای تجزیهوتحلیل در این پژوهش آزمون t مستقل، ویلکاکسون و شاخصهای روانسنجی شامل ضریب تشخیص و سطح دشواری، روایی و پایایی (کودر-ریچاردسون ۲۰) محاسبه گردید. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد بین عملکرد دختران و پسران در استدلال ریاضی و همچنین بین عملکرد دانشآموزان در حیطه دانش ریاضی و حیطه استدلال تفاوت معنیدار وجود دارد و در نهایت به استخراج یک آزمون ریاضی ۲۷ سؤالی (۱۵ سؤال دانشی و ۱۲ سؤال استدلالی) با شاخصهای روانسنجی مطلوب ازجمله ضریب پایایی ۷۳/۰ منجر گردید.. نتایج نشان داد که جنسیت تنها در حیطه استدلال ریاضی مؤثر است. همچنین نتایج حاکی از برتری سطح دانش ریاضی نسبت به استدلال ریاضی دانشآموزان دارد. نتایج این پژوهش برای پژوهشگران حوزه سنجش پیشرفت تحصیلی و آموزگاران ابتدایی کاربرد دارد.
سیما اقایی؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ ولی اله فرزاد؛ هادی کرامتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی رویکرد تلفیقی به آموزش خودکارسازی حقایق ضرب در دانشآموزان با ناتوانی ریاضی بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تک آزمودنی با چند خط پایه همزمان انجام شد. تعداد پنج دانشآموز با ناتوانی ریاضی با استفاده از نسخة ایرانی مقیاس هوشی وکسلر - ویرایش پنجم، آزمون ریاضیات ایران کی مت و بر اساس ملاکهای ورود و خروج ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی رویکرد تلفیقی به آموزش خودکارسازی حقایق ضرب در دانشآموزان با ناتوانی ریاضی بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تک آزمودنی با چند خط پایه همزمان انجام شد. تعداد پنج دانشآموز با ناتوانی ریاضی با استفاده از نسخة ایرانی مقیاس هوشی وکسلر - ویرایش پنجم، آزمون ریاضیات ایران کی مت و بر اساس ملاکهای ورود و خروج از میان تعدادی از دانشآموز معرفی شده به مرکز اختلالات یادگیری انتخاب شدند. مداخلة آموزشی شامل آموزش مفهومی حقایق و راهبردهای ضرب با استفاده از آموزش مستقیم و سه حالت بازنمایی دانش (عینی - نمادین - انتزاعی) و خودکارسازی حقایق آموخته شده با استفاده از روش تشخیص - تمرین - تصحیح در ۱۷ جلسه (به طور میانگین ۳۰ دقیقهای) ارائه شد. دادهها با استفاده از یک آزمون خود کاری ریاضی جمعآوری و با استفاده از نرمافزار R بهصورت دیداری و کمی تحلیل شدند. تحلیلهای دیداری و شاخصهای ناهمپوشانی و نیز اندازههای اثر بهدست آمده (بیشترین ۸۹/۲ و کمترین ۴۵/۲) افزایش معنادار در عملکرد را برای هر پنج شرکتکننده نشان دادند. همچنین یافتهها پایداری خودکاری بهدست آمده در مرحلة نگهداری را نیز تأیید کردند. به نظر میرسد یافتههای این پژوهش میتواند رویکردی یکپارچه و مؤثر از آموزش شامل یادگیری مفهومی و یادگیری مبتنی بر حافظه را برای خودکارسازی حقایق ضرب در اختیار معلمان و درمانگران قرار دهد.
علی قاسمی؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی؛ مهدی عربزاده
چکیده
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 24 سئوالی خودکارآمدی معلمان است.
روش پژوهش یک طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه 501 نفر شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن بود که از بین معلمان آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی – طبقهای انتخاب شدند ...
بیشتر
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 24 سئوالی خودکارآمدی معلمان است.
روش پژوهش یک طرح توصیفی – همبستگی است. گروه نمونه 501 نفر شامل 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن بود که از بین معلمان آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی – طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودکارآمدی معلم را تکمیل کردند.
روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام شد. تحلیل عامل اکتشافی نیز با استفاده از روش عاملیابی مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس انجام شد و سه مؤلفه خودکارآمدی برای درگیر کردن دانشآموزان، خودکارآمدی برای مدیریت کلاس و خودکارآمدی برای راهبردهای تدریس به دست آمد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش استخراج شده مطلوب است و دادههای پژوهش با مدل نظری سه عاملی خودکارآمدی معلم برازش دارد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفا کرونباخ محاسبه شدکه مطلوب و پذیرفتنی بود.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خودکارآمدی معلم، ابزاری معتبر و با پایایی و روایی مطلوب است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی را دارد.