با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی دانشجویان

مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70836.4177

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی می‌شود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سال‌های 1398 تا1401 دانشکده ...  بیشتر

تدوین مدل علّی درگیری تحصیلی بر اساس احساس تنهایی با توجه به نقش میانجی‌گری استرس کرونا

هوشنگ گراوند؛ سلمان زارعی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/etl.2022.63102.3744

چکیده
  هدف این پژوهش، تعیین نقش واسطه‌ای استرس کرونا در رابطه میان احساس تنهایی با درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 401-1400 بود. حجم نمونه‌آماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تدوین مدل علّی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطه‌ای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی

حوریه یایرام نژاد؛ یحیی یاراحمدی؛ حمزه احمدیان؛ مریم اکبری

دوره 8، شماره 3 ، اسفند 1399، ، صفحه 71-84

https://doi.org/10.30473/etl.2021.55255.3321

چکیده
  هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطه‌ای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل‌ معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از ...  بیشتر

نقش ویژگی‌های شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطه‌گری اشتیاق

غزاله قدمی؛ مریم زارع؛ مهدی رحیمی

دوره 7، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2019.46396.2965

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطه‌گری اشتیاق بود. بدین منظور 375 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه (200 دختر و 175 پسر) از دبیرستان‌های ناحیه دو استان یزد که در سال تحصیلی 97_1396 مشغول به تحصیل بودند، به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه ...  بیشتر

طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی

کوروش حسین بگلو؛ موسی پیری؛ جهانگیر یاری؛ اکبر رضایی

دوره 6، شماره 4 ، خرداد 1398، ، صفحه 31-44

https://doi.org/10.30473/etl.2019.5792

چکیده
  این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی فراگیران پایۀ سوم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی «پیش - پس‌آزمون با گروه گواه» استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) ...  بیشتر

بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی،یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانش‌آموز و معلم)

سیده ماهرخ موسوی؛ علیرضا کیامنش؛ مهناز اخوان تفتی

دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانش‌آموزی و سطح معلم بر پیشرفت ‌تحصیلیانجام شد. جامعه پژوهشی شامل تمامی هنرجویان و هنرآموزان (معلمان) بود. از بین نواحی پنج‌گانه تهران، در مجموع 906 دانش‌آموز دختر و پسر پایه سوم و 123 نفر از معلمان آنان در نمونه حضور داشتند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های استاندارد انگیزش ‌تحصیلی AMS والرند و ...  بیشتر

اثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای آموزش ارتباطی و دستور - ترجمه بر درگیری تحصیلی دانش‎آموزان

محمد برنا؛ محبوبه فولادچنگ؛ بهرام جوکار؛ فریده یوسفی

دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 39-52

چکیده
  هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای دستور - ترجمه و ارتباطی بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح عاملی 3 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانش‌آموزان ...  بیشتر

نقش خودتعیین‌گری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس متوسطه تهران: نقش میانجی درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی

مرضیه مدرسی حجت‌آبادی؛ ولی‌الله فرزاد؛ شیرین کوشکی

دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 85-100

چکیده
  عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشان‌دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف‌یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودتعیین‌گری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با میانجی‌گری درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش‌های همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری ...  بیشتر