هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی میشود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا1401 دانشکده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی میشود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا1401 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا بودند که پس از درخواست همکاری از همه انها ، 362 دانشجوی در پژوهش شرکت کردند. برای گرداوری دادهها از سه مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس اهمالکاری تاکمن (1991) استفاده شد. پس از گردآوری دادهها، سه مدل تحلیل عاملی تاییدی شامل مدل تک عاملی، مدل مرتبه دوم و مدل سلسه مراتبی چند صفتی ارزیابی شد و مدل چند صفتی در مقایسه با سایر مدلها، دارای برازش بهتری بود. به عبارت دیگر، مدل درگیری تحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت. در بررسی روایی همگرا و واگرا، مقیاس درگیری تحصیلی (ریو، 2013) همبستگی مثبت و معنادار و مقیاس اهمال کاری (تاکمن، 1991) همبستگی منفی و معنادار با مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان داشت. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و امگا مکدونالد به ترتیب 871/0 و 875/0 به دست آمد. در مجموع، مدلدرگیریتحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت
هوشنگ گراوند؛ سلمان زارعی
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین نقش واسطهای استرس کرونا در رابطه میان احساس تنهایی با درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین نقش واسطهای استرس کرونا در رابطه میان احساس تنهایی با درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه احساس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)، مقیاس استرس کرونا (CSS-18) و مقیاس درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (AES) بود. تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای بسته آماری برای علوم اجتماعی 22 SPSS- و نرمافزار آموس 24 AMOS- انجام شدند. نتایج نشان داد احساس تنهایی بر درگیری تحصیلی تأثیر مستقیم و بهواسطهی استرس کرونا تأثیر غیرمستقیم دارد. با توجه به نتایج لازم است برای افزایش درگیری تحصیلی در محیط آموزش عالی؛ برنامههای مداخلهای، برگزاری کارگاههای آموزشی و دادن مشاوره برای کاهش این عوامل در راستای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان اقداماتی صورت گیرد.
حوریه یایرام نژاد؛ یحیی یاراحمدی؛ حمزه احمدیان؛ مریم اکبری
چکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 550 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامههای رضایت از مدرسه اندرسون و بروک، ادراک محیط کلاس جنتری و همکاران، ادراک حمایت معلم لنت و همکاران، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش و درگیری تحصیلی ریو به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amosانجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس بر رضایت از مدرسه از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. همچنین پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بر رضایت از مدرسه اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس میتواند پیشبین مناسبی برای رضایت از مدرسه دانشآموزان از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی آنها باشد.
غزاله قدمی؛ مریم زارع؛ مهدی رحیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق بود. بدین منظور 375 دانشآموز دوره دوم متوسطه (200 دختر و 175 پسر) از دبیرستانهای ناحیه دو استان یزد که در سال تحصیلی 97_1396 مشغول به تحصیل بودند، به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق بود. بدین منظور 375 دانشآموز دوره دوم متوسطه (200 دختر و 175 پسر) از دبیرستانهای ناحیه دو استان یزد که در سال تحصیلی 97_1396 مشغول به تحصیل بودند، به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی NEO-FFI (کاستا و مککری، 1992)، پرسشنامه محیط ارتباطی خانواده FCEI (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه درگیری تحصیلی (شوفیلی و همکاران، 2002) و پرسشنامه شور و اشتیاق (والرند و همکاران، 2003) استفاده شد. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که وظیفهشناسی از بین ویژگیهای شخصیتی و بیانگری خانواده اثر مثبت مستقیم و غیرمستقیم (با واسطهگری اشتیاق) بر درگیری تحصیلی دارند. برونگرایی از بین ویژگیهای شخصیتی و سنتگرایی ساختاری از محیط ارتباطی خانواده نیز تنها اثر مثبت غیرمستقیم (با واسطهگری اشتیاق) بر درگیری تحصیلی دارند. بنابراین میتوان متغیر مکنون اشتیاق را به عنوان یک واسطه مؤثر در مسیر اثرگذاری ابعاد شخصیتی و خانوادگی بر متغیر مکنون درگیری تحصیلی معرفی نمود.
کوروش حسین بگلو؛ موسی پیری؛ جهانگیر یاری؛ اکبر رضایی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی فراگیران پایۀ سوم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی «پیش - پسآزمون با گروه گواه» استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی فراگیران پایۀ سوم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی «پیش - پسآزمون با گروه گواه» استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس به صورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که به صورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل منتسب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای درگیری تحصیلی شوفلی و بکر (2006) و آزمون انتقال یادگیری ریاضی (محقق ساخته) گردآوری شدند. برای تحلیل فرضیۀ 1، تحلیل کوواریانس چند متغیره و فرضیۀ 2 آزمون t مستقل به کار رفت. نتایج نشان داد که به کارگیری طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر بر درگیری تحصیلی، شامل مؤلفههای توانمندی، تعهد، جذب و انتقال یادگیری فراگیران در درس ریاضی تأثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر یکی از راههای افزایش میزان درگیری فراگیران در یادگیری کلاسی و انتقال آن به موقعیتهای جدید میتواند به کار رود.
سیده ماهرخ موسوی؛ علیرضا کیامنش؛ مهناز اخوان تفتی
دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-24
چکیده
مطالعه حاضر با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانشآموزی و سطح معلم بر پیشرفت تحصیلیانجام شد. جامعه پژوهشی شامل تمامی هنرجویان و هنرآموزان (معلمان) بود. از بین نواحی پنجگانه تهران، در مجموع 906 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم و 123 نفر از معلمان آنان در نمونه حضور داشتند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد انگیزش تحصیلی AMS والرند و ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانشآموزی و سطح معلم بر پیشرفت تحصیلیانجام شد. جامعه پژوهشی شامل تمامی هنرجویان و هنرآموزان (معلمان) بود. از بین نواحی پنجگانه تهران، در مجموع 906 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم و 123 نفر از معلمان آنان در نمونه حضور داشتند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد انگیزش تحصیلی AMS والرند و همکاران (1992) و درگیری تحصیلی MSLQ پینتریچ و دگروت (1994) و پرسشنامههای پژوهشگر ساخته دانش و مهارتهای حرفهای معلم و پرسشنامه ویژگیهای بافتی- حرفهای معلمی، یادگیری به کمک همسالان و کیفیت آموزشی هنرجویان همراه با مشاهده، اسناد و مدارک موجود در هنرستانها جمعآوری شد. پیشرفت تحصیلی نیز از طریق میانگین 3 نمره محاسبه گردید. روایی پرسشنامهها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی از طریق آلفای کرانباخ مشخص شد. از روشهای ماتریس همبستگی و تحلیل چندسطحی برای پردازش دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد در سطح کلاس (معلم)؛ متوسط پیشرفت تحصیلی هنرجویان کلاسهای مختلف به طور معناداری با هم تفاوت دارد و اثر سابقه، جنس و تحصیلات هنرآموزان بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار است؛ اما اثر کیفیت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار است و 27/7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی در سطح دانشآموز و 28/22% در سطح معلم تبیین میشود. در مجموع، متغیرهای سطح دانشآموز و سطح معلم 30 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی هنرجویان را تبیین میکند. یافتهها، اهمیت سطح معلم را به عنوان سطح بالاتر بر اثرگذاری متغیرهای مورد بررسی به عنوان پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نشان میدهد.
محمد برنا؛ محبوبه فولادچنگ؛ بهرام جوکار؛ فریده یوسفی
دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 39-52
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای دستور - ترجمه و ارتباطی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح عاملی 3 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای دستور - ترجمه و ارتباطی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح عاملی 3 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشآموزان پسر و دختر پایۀ سوم دبیرستان مدارس دولتی شهرستان رامهرمز بوده است که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودهاند. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر در شش کلاس حضور داشتند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامۀ درگیری تحصیلی ریو (2013) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که رویکرد آموزش پیوندگرایی در مقایسه با دو رویکرد دیگر از اثربخشی بیشتری برخوردار است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پیوندگرایی از طریق مدیریت دانش در دسترس، فرصتهای کمنظیری را بهمنظور درگیر کردن فراگیران ایجاد میکند.؛ بنابراین این پژوهش حاضر استفاده از آموزههای نظریۀ پیوندگرایی را بهمنظور ارتقاء درگیری تحصیلی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد میکند.
مرضیه مدرسی حجتآبادی؛ ولیالله فرزاد؛ شیرین کوشکی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 85-100
چکیده
عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودتعیینگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری ...
بیشتر
عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودتعیینگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. از کلیه نوجوانان 12 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای خودتعیینگری لاگاردیا و همکاران، درگیری تحصیلی فردریکز و مککلوسکی و نگرش به یادگیری الکترونیکی پیلی و همکاران را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که خودتعیینگری، درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری دارند. همچنین نتایج مدل نشان داد که خودتعیینگری (81/0)، درگیری تحصیلی (31/0) و نگرش به یادگیری الکترونیکی (22/0) اثر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی دارند. افزون بر آن خودتعیینگری به واسطه درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی (45/0) اثر غیرمستقیمی داشته است. در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است متغیرهای خودتعیینگری، درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی میتوانند اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد تحصیلی داشته باشند و از آنها جهت تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهره برد.