طاهر محبوبی؛ سید بهاالدین کریمی؛ کمال محبوبی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 101-109
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در این تحقیق 1000 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی بهعنوان نمونه و به صورتخوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. به این منظور با تهیه فهرست مراکز استان آذربایجانغربی 5 مرکز بهصورت تصادفی ساده شامل مراکز ارومیه، خوی، بوکان، نقده و مهاباد انتخاب گردیدند و بعد از تهیه آمار دانشجویان هر مرکز با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر مرکز، نمونه مناسبانتخابشد.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد برنامهدرسی پنهان (تقی پور و غفاری، 1389)، آزمون کارآفرینی روبینسون وهمکاران (1991) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1990) است. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی چون میانگین،واریانس و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین برنامهدرسی پنهان بهطورکلی و مولفههای آن از جمله: کنش متقابل، ساختارسازمانی، جو اجتماعی و ساختار فیزیکی با باورهای انگیزشی و کارآفرینی دانشجویان در سطح 01/ رابطه معنی داری وجود داشت.
نصیبه پوراصغر؛ علیرضا کیامنش؛ محمدرضا سرمدی
دوره 4، شماره 14 ، آذر 1395، ، صفحه 7-22
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر ارائۀ مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور از نوع آموزش ترکیبی بر اساس متغیرهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. روابط بین متغیرهای مطالعه در قالب یک مدل مفهومی پیشنهادی بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شهر اردبیل در سال ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر ارائۀ مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور از نوع آموزش ترکیبی بر اساس متغیرهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. روابط بین متغیرهای مطالعه در قالب یک مدل مفهومی پیشنهادی بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 است. نمونۀ 280 نفری از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. خرده مقیاسهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف، جهتگیری هدفی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از پرسشنامه استراتژیهای خودانگیخته یادگیری پینتریچ و همکاران (1991) و برای سنجش عملکرد تحصیلی معدل کل دانشجویان به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دادهها با مدل مفهومی خوب برازش یافت و در مدل، خودکارآمدی و راهبردهای خودتنظیمی واسطه اثر جهتگیری هدفی (درونی و بیرونی) و ارزش تکلیف بر عملکرد تحصیلی هستند. در یک نتیجهگیری کلی اثرهای متغیرهای برونزا و درونزا در مدل آموزش ترکیبی میتوان گفت که جهتگیری هدف درونی، خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بیشترین تأثیر بر عملکرد تحصیلی دارد. لذا مداخله و کمک به بهبود عملکرد دانشجویان در این سیستم آموزشی باید مطابق با این متغیرهای تأثیرگذار انجام گیرد.
صمد عابدی؛ بهمن سعیدی پور؛ مهران فرج الهی؛ محمدحسن صیف
دوره 2، شماره 8 ، خرداد 1394، ، صفحه 43-68
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین متغیرهای باورهای هوشی، باورهای معرفتشناختی و باورهای انگیزشی با یکدیگر و نیز نقش آنها بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) دانشجویان دانشگاه پیامنور در قالب مدل علّی و بهروش تحلیل مسیر است. به منظور آزمون فرضیهها، نمونهای شامل 600 نفر دانشجو از مراکز مختلف دانشگاه پیامنور ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین متغیرهای باورهای هوشی، باورهای معرفتشناختی و باورهای انگیزشی با یکدیگر و نیز نقش آنها بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) دانشجویان دانشگاه پیامنور در قالب مدل علّی و بهروش تحلیل مسیر است. به منظور آزمون فرضیهها، نمونهای شامل 600 نفر دانشجو از مراکز مختلف دانشگاه پیامنور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و روش نمونهگیری طبقهای به طور تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکّل از مقیاسهای باورهای معرفتشناختی (شومر، 1993)، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریچ و دی گروت، 1990)، باورهای هوشی (عبدالفتاح و یتس، 2006) و اهداف پیشرفت (میدلتون و میگلی، 1997) پاسخ دادند. یافتهها حاکی از آن است که مدل عِلّی مفروض پس از اصلاح از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پژوهش در مجموع 29 و 35 درصد از کل واریانس راهبردهای شناختی و فراشناختی را تبیین نمودند. به طور کلی، نتایج نشان داد که باورهای هوشی علاوه بر تأثیر مستقیم، به واسطه باورهای معرفتشناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان تأثیر غیر مستقیم نیز دارند. همچنین یافتهها نشان داد که باورهای هوشی دانشجویان به ویژه باورهای هوشی افزایشی میتوانند با میانجیگری باورهای معرفتشناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی فراگیران و نهایتاً عملکرد تحصیلی آنها مؤثر باشند. لذا، ضروری است که زمینة لازم جهت ارتقاء این باورها از طریق غنیتر کردن محیط زندگی و محیط یادگیری و آموزش فراهم گردد.
منا قریشی؛ سیامک سامانی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، ، صفحه 29-40
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پسرویدادی میباشد. به منظور این پژوهش از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پسرویدادی میباشد. به منظور این پژوهش از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) دانشآموز به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. فرایند انتخاب گروه نمونه در این پژوهش بدین ترتیب بود که ابتدا از هر کدام از نواحی چهار گانه شهر شیراز، دو دبیرستان (یک دبیرستان دخترانه، یک دبیرستان پسرانه) به تصادف انتخاب و سپس از هر دبیرستان به تفکیک رشته یک کلاس انتخاب و کلیه دانشآموزان کلاس انتخاب شده مورد مطالعه قرارگرفتند. پس از نمونهگیری و انتخاب نمونه مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای خودگزارشی فرایند، مقیاسهای خودگزارشی محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأیید شده است، استفاده گردید، دادهها به صورت کمی تعریف شد. با استفاده از نرمافزار SPSS به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش آمار استنباطی آزمون تحلیل واریانس یکمتغیره، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون تی و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. تحلیلها نشان داد که از میان خردهمقیاسهای باورهای انگیزشی، خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی در گونههای مختلف خانواده دارای تفاوت معنادار است، که تفاوت در گونههای سالم با گونههای غیر سالم میباشد. در حالیکه در اضطراب امتحان تفاوت معناداری در گونههای مختلف خانواده مشاهده نشد. همچنین تفاوت جنسیتی در هیچیک از مؤلفههای باور انگیزشی معنادار نبود. و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاوره با دانشآموزان مورد توجه قرار دهند.
سعید مظلومیان؛ احمد رستگار؛ محمدحسن صیف؛ رضا قربان جهرمی
دوره 1، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 42-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه باورهای انگیزشی (ارزش تکلیف، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت) و درگیری شناختی در رابطه بین پیشرفت تحصیلی قبلی و پیشرفت تحصیلی فعلی دانشجویان است. برای این منظور 473 نفر (305 دختر و 168 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیامنور استان فارس در سال تحصیلی 90-89 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه باورهای انگیزشی (ارزش تکلیف، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت) و درگیری شناختی در رابطه بین پیشرفت تحصیلی قبلی و پیشرفت تحصیلی فعلی دانشجویان است. برای این منظور 473 نفر (305 دختر و 168 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیامنور استان فارس در سال تحصیلی 90-89 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسش-نامههای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای ارزش تکلیف، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت، و راهبردهای یادگیری پاسخ دادند. از معدل تحصیلی پایان ترم دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی فعلی و از معدل تحصیلی ترم قبل آنان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی قبلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزش تکلیف، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت از طریق واسطهگری راهبردهای یادگیری سطحی و عمیق بر پیشرفت تحصیلی ریاضی اثر غیرمستقیم دارند؛ به علاوه پیشرفت تحصیلی قبلی نیز هم دارای اثر مستقیم و هم غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی ریاضی بود. در بخش بحث و نتیجهگیری یافتههای بهدست آمده را به تفصیل بیان خواهیم کرد.