انگیزش و یادگیری
شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول ...
بیشتر
نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران، تعداد 350 نوجوانان از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه انگیزش ریاضی (فیوریلا و همکاران، 2021)، نسخه تجدیدنظرشده مقیاس ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی ـ نسخه نوجوان (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007)، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر چهار عامل ارزش درونی، خودتنظیمی، خودکارآمدی، ارزش سودمندی و اضطراب امتحان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ارزیابیهای شناختی آنها از تجارب شکست در بافتار پاسخ به مطالبات درس ریاضی و همچنین با سرمایه روانشناختی یادگیرندگان در موقعیتهای پیشرفت تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامه مزبور، حمایت کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر اتقان نظری بنان مفهومی زیربنایی پرسشنامه انگیزش ریاضی، از یک سوی، با تکرار ساختار عاملی این ابزار سنجش، از کارکرد فرابافتاری سازههای انگیزشی و از دیگر سوی، از ضرورت فهم بافتاری سازههای انگیزشی بر اساس مطالبهگریهای اختصاصی دروس مختلف، حمایت کرد.
فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی شهر شیراز در نیمه دوم سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) گمارده شدند. مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برای هر مادر در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشفقتی بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود داشت؛ و مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث افزایش سطح شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (P<0.05).نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش میتواند برای بهبود شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی کارآمد باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود سطح شفقت به خود این مادران از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.
مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور
چکیده
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش ...
بیشتر
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش 435 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000)، حمایت تحصیلی ساندرز(2005)، جو مدرسه لی(2017)، نگرش تحصیلی مککوچ (2003) جمعآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. و جهت بررسی معناداری اثرات غیر مستقیم از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادههای جمعآوری شده برخوردار است. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم حمایت تحصیلی و جو مدرسه بر کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان معنادار بود. همچنین مسیرهای غیر مستقیم آن-ها با میانجیگری نگرش تحصیلی نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور افزایش کیفیت زندگی آموزشی توجه به نقش حمایت تحصیلی، جو مدرسه و نگرش تحصیلی لازم و ضروری است.
انگیزش و یادگیری
فرنگیس دمهری؛ حدیثه ذوالفقاری عطاآبادی
چکیده
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و فرمول کوکران 140 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب تحصیل ( گادزلا، 1991)، انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، الگوهای ارتباطی خانواده ( فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامهی خودناتوان سازی ( جونز و رودولت،1982) بود. برای تحلیل داده ها از طرح های پیشرفته همبستگی ( تحلیل مسیر) از طریق اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی ارتباطی خانواده ( جهت گیری همنوایی و گفت و شنود) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل رابطه معناداری داشت. جهتگیری همنوایی رابطه غیرمستقیم و جهتگیری گفتوشنود رابطه مستقیم بر برانگیزه پیشرفت تحصیلی داشت. همچنین الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خود ناتوان سازی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه معناداری داشت. در مجموع در این تحقیق نشان داده شد که الگوهای ارتباطی خانواده نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانش اموزان دارای اضطراب تحصیل دارد.
فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
هاجر بابایی دامناب؛ سمیه کی پور؛ سپیده نوروزی
چکیده
فلیپبوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانهای است که با یکپارچهسازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائهای مؤثر را به وجود میآورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش بهکاررفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی ...
بیشتر
فلیپبوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانهای است که با یکپارچهسازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائهای مؤثر را به وجود میآورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش بهکاررفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور تعداد ۷۹ نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم شهر قرچک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از چندرسانهای فلیپبوک و گروه کنترل به روش سنتی، آموزش فصل 12 علوم را دریافت کردند. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین یادگیری زیستشناسی دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P) و گروه آزمایش یادگیری بهتری داشتند. بنابراین فلیپبوک بهعنوان یک فناوری آموزشی میتواند در آموزش به کار گرفته شود.
جنبههای اخلاقی، ارزشی و اجتماعی مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
عبدالجمیل قزل؛ معصومه باقرپور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی بر اشتیاق وسرزندگی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش بود . جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه هفتم بندرترکمن به تعداد 898 بود که با روش در دسترس بصورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 2۵ نفر درگروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی بر اشتیاق وسرزندگی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش بود . جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه هفتم بندرترکمن به تعداد 898 بود که با روش در دسترس بصورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 2۵ نفر درگروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) ، اشتیاق تحصیلی فردریکز (2009 )بود و ابزار مداخله جهت آموزش برنامه ریزی چند بعدی براساس الگوی الهی و همکاران(1398) می باشد که شامل 8 جلسه 90 دقیقه ای بود داده های به دست آمده از اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS24 تحلیل شد. نتایج کوواریانس نشان داد آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چندبعدی برمولفه های سرزندگی تحصیلی( احساس دیده شدن، مفید بودن، توانایی مقابله باچالش ها) و مولفه های اشتیاق تحصیلی(رفتاری، عاطفی و شناختی ) در سطح 01/0>P اثر مثبت و معناداری دارد. بنابراین برنامه ریزی چندبعدی ابزاری قوی در جهت تحقق اهداف آموزشی و ایجاد محیط غنی در بکارگیری حداکثر مولفه های زندگی برای پرورش و حضور فعال دانش آموزان، بنیان های هنری، علمی و فناورانه را مورد توجه است.
انگیزش و یادگیری
سید موسی گلستانه؛ فریده سادات حسینی؛ صادق حکمتیان فرد؛ سهیلا علمداری
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت در دانشجویان بود. روش تحقیق حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 99-98 بود. ابتدا 400 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشکدههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت در دانشجویان بود. روش تحقیق حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 99-98 بود. ابتدا 400 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشکدههای مختلف انتخاب، سپس پرسشنامههای عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت میان آزمودنیها توزیع شد، 120 نفر میان آنها نتخاب، که از این تعداد 30 نفر داوطلب، به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش هشت جلسه مداخلهی آموزش تنظیم هیجان گروس (2007) دریافت کردند. همهی اعضای دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامهی عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1998)، تنظیم هیجان گارنفسکی (2001) و پرسشنامهی هیجان پیشرفت ریاضی پکرون و همکاران (2005) را اجرا کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش استنباطی (کواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در تنظیم هیجان تاثیر معناداری دارد. همچنین بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت اثربخش بود. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش تنظیم هیجان از طریق آموزش راهبردهای سازگارانه، نقش مهمی در عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت دانشجویان دارد.