با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
فنون و روش‌های نوین آموزش و یادگیری
بررسی اثربخشی چندرسانه‌ای فلیپ‌بوک بر یادگیری مفاهیم زیست‌شناسی گیاهی علوم‌تجربی پایۀ نهم دانش‌آموزان دختر شهر قرچک

هاجر بابایی دامناب؛ سمیه کی پور؛ سپیده نوروزی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69049.4080

چکیده
  فلیپ‌بوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانه‌ای است که با یکپارچه‌سازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائه‌ای مؤثر را به وجود می‌آورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانه‌ای فلیپ‌بوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانش‌آموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش به‌کاررفته در این پژوهش، روش نیمه‌تجربی ...  بیشتر

تاثیر اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر مغز بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی

رضا طلیمی؛ محسن باقری؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 21-34

https://doi.org/10.30473/etl.2022.58669.3491

چکیده
  یادگیری مبتنی بر مغز، شناخت قواعد و مقررات مغز برای ایجاد یادگیری معنادار و سازمان‌دهی آموزش‌ها بر اساس آنها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر مغز بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانش‌آموزان دوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 انجام گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ...  بیشتر

اثربخشی آموزش با رویکرد ساختن‌گرایی شناختی بر یادگیری، یادداری دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی در درس ریاضی

شهناز سلیمانی؛ امینه احمدی؛ قدسی احقر

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 25-34

https://doi.org/10.30473/etl.2019.6157

چکیده
  هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش با رویکرد ساختن گرایی شناختی بر یادگیری، یادداری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی منطقه 5 تهران است. این تحقیق از نوع تحقیق های نیمه آزمایشی(طرح های پیش آزمون و پس آزمون) است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی منطقه5 شهر تهران . تعداد 60 نفر از دانش آموزان ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی‌مقیاس یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان

فاطمه گیاهی؛ علی محمد رضایی؛ فرحناز کیان ارثی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 69-78

https://doi.org/10.30473/etl.2019.6056

چکیده
  هدفاین پژوهش تعیین ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادام­العمرکربی، کناپر، لامون و ایگناتوف (2010)، در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در این مطالعه­ی همبستگی، شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند .برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه­های ...  بیشتر

طراحی معماری سیستم آموزشی مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی و بررسی اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایت‌مندی کاربران

سعید پورروستایی اردکانی؛ فرامرز سهرابی اسمرود؛ احمد برجعلی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 75-86

چکیده
  پژوهش حاضر بر طراحی معماری سیستم آموزشی که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی است، متمرکز است و اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایت‌مندی کاربران را محاسبه می‌کند. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایت‌مندی کاربران است. جامعۀ آماری شامل ...  بیشتر

شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

شعبان حیدری؛ صمد ایزدی؛ ابراهیم صالحی عمران

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 47-56

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان انجام شده است. داده‌ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروه‌های کانونی مصاحبه شد. ...  بیشتر

تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان

حسین زارع؛ سوزان عارضی

دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، ، صفحه 7-16

چکیده
  سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانش‌آموزان از کم بازدهی و کسل‌کنندگی کلاس‌ها ناراضی‌اند. روش‌های آموزش فعال، از جمله روش پازل، می‌توانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ...  بیشتر

ساخت و هنجاریابی مقیاس کیفیت آموزش و یادگیری

سعید طالبی

دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، ، صفحه 29-38

چکیده
  ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکان‌پذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمی‌آید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفه‌هایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر