سهیلا سادات رسول؛ سوسن علیزاده فرد
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسة تداعیهای آشکار و ناآشکار مربوط به بنیانهای اخلاقی در دانشآموزان دارای رفتار قلدری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر دورة اول و دوم دبیرستان شهر تهران بود که تعداد ۱۱۳ نفر از چهار دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسة تداعیهای آشکار و ناآشکار مربوط به بنیانهای اخلاقی در دانشآموزان دارای رفتار قلدری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر دورة اول و دوم دبیرستان شهر تهران بود که تعداد ۱۱۳ نفر از چهار دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای در دسترس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة قلدری ایلی نویز، پرسشنامة بنیانهای اخلاقی (هایت و گراهام، ۲۰۰۷) و آزمون تداعی ناآشکار بنیانهای اخلاقی (IAT) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که تداعیهای آشکار ابعاد اخلاقی مراقبت/آسیب و اطاعت/براندازی و تداعیهای ناآشکار ابعاد انصاف/تقلب، وفاداری/خیانت و پاکی/گناه میتوانند رفتار قلدری را با اطمینان پیشبینی کنند (۰۰۰۱/۰p≥). این نتایج تاییدکنندة تعامل نقش آشکار و ناآشکار بنیانهای اخلاقی در ارتباط با رفتار قلدری است و میتواند در شناخت بهتر آن و طراحی مداخلات آموزشی و درمانی روانشناختی مؤثر باشد.
نسیم سعید؛ محمد احمدی ده قطب الدینی
چکیده
از آنجاییکه هدف اصلی تحقیق، فراتحلیل کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی بود، برای انجام تحقیق از روششناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازة اثر کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی استفاده شد. از بین جامعة آماری تحقیق در بازة زمانی 1397-1380 تعداد 28 تحقیق یافت شد که از این تعداد بر اساس روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر تحقیقات میدانی ...
بیشتر
از آنجاییکه هدف اصلی تحقیق، فراتحلیل کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی بود، برای انجام تحقیق از روششناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازة اثر کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی استفاده شد. از بین جامعة آماری تحقیق در بازة زمانی 1397-1380 تعداد 28 تحقیق یافت شد که از این تعداد بر اساس روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر تحقیقات میدانی و ملاکهای درون تحلیلی، 18 سند پژوهش به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها از مدل کوهن و نرمافزار CAM2 استفاده شد. در نتایج تحقیق حجم اثر 59/1 برآورد شد که براساس مدل تفسیر کوهنی در حد زیاد است و این امر نشان دهندة تاثیر زیاد کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی است. در این پژوهش با استفاده از روش فرا تحلیل بررسی محتوایی تحقیقات انجام شده مانند تناسب نتایج با اهداف تحقیق، نوع چارچوب نظری و نوع راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و در بررسی ظاهری به روش تحقیق استفاده شده پرداخته شد. جامعة آماری این تحقیق کل مقالههای مربوط به حوزة نظری علوم شناختی بوده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که علوم شناختی بر یادگیری، حل مسئلة خلاق، مدلهای مبتنی بر آگاهی ذهنی اثرگذار است. در زمینة ارزشیابی با توجه به اینکه بر اساس علوم شناختی مشکلات افراد در بازیابی است، آزمونهای مکرر در آموزش ترکیبی توصیه میگردد که باعث کاهش مشکلات مربوط به بازیابی میشود.
جواد پورکریمی؛ زهره علیمردانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعامل در جریان یاددهی- یادگیری در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دورة آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران اجرا شد. این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفته است. جامعة مورد مطالعه این پژوهش همة دانشجویان دورههای الکترونیک دانشگاه تهران بودند که چهل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعامل در جریان یاددهی- یادگیری در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دورة آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران اجرا شد. این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفته است. جامعة مورد مطالعه این پژوهش همة دانشجویان دورههای الکترونیک دانشگاه تهران بودند که چهل نفر از آنها که در نیمسال دوم 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته بود، متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی و به شیوة تحلیل مضمون بازنگری و تجزیه و تحلیل شدند و مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. نتایج گویای آن است که 360 گزاره مفهومی اولیه با چهل مقولة فرعی و چهار گزارة مقولهای اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری در قالب عوامل آموزشی، فناوری، علمی و فردی قابلشناسایی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تعامل در محیط یادگیری الکترونیکی با مهارتهای آموزشی و علمی استادان و عوامل فردی و فناوری هم استادان و هم دانشجویان ارتباط مستقیم دارد.
الهام حیدری؛ رحمت اله مرزوقی؛ زهرا رفعت جو
چکیده
هدف کلی پژوهش بررسی روابط سبک یادگیری مرجح و عملکرد تحصیلی با نقش واسطهای یادگیری غیررسمی دیجیتال در میان دانشجویان دانشگاه شیراز بود. روش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. نمونة پژوهش شامل 320 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش، ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش بررسی روابط سبک یادگیری مرجح و عملکرد تحصیلی با نقش واسطهای یادگیری غیررسمی دیجیتال در میان دانشجویان دانشگاه شیراز بود. روش مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. نمونة پژوهش شامل 320 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش، شامل مقیاسهای سنجش سبک یادگیری مرجح دانشجویان (دمار-کسکین، ازاتا، بانارا و ریلی، 2015)، یادگیریهای غیررسمی دیجیتال (هی و لی، 2019)، عملکرد تحصیلی (یو، تیان، وگل و کوک، 2010) بود که پس از محاسبة روایی و پایایی آنها با استفاده از مدلهای معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ترجیح بیشتر دانشجویان به یادگیری بصری ارتباط مثبت و معناداری با افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال دارد (32/0=β, 0001/0 = p). همچنین، بین ترجیح بیشتر دانشجویان به سبک یادگیری وابستگی با افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (27/0=β, 02/0 = p). افزون بر این، یافتهها حاکی از ارتباط مثبت و معنادار افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال با بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان است (38/0=β, 0001/0 = p). از سوی دیگر، یافتهها نشان داد که افزایش تمایل دانشجویان به یادگیری به صورت وابسته با افزایش عملکرد تحصیلی آنان ارتباط مثبت و معناداری دارد (27/0=β, 01/0 = p)؛ بنابراین یادگیریهای غیر رسمی دیجیتال با نقش واسطهگری خود بین سبک یادگیری مرجح و عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشته است و میتواند موجب افزایش یا کاهش بهرهوری عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان شود.
معصومه عزیزی
چکیده
با توجه به نقش هیجانات معلم در محیط آموزشی و اهمیت ابزار اندازهگیری در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هیجانپذیری در تدریس صورت پذیرفت. مطالعة حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، غیر آزمایشی و توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری شامل همة دبیران دورة دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی شهر زابل ...
بیشتر
با توجه به نقش هیجانات معلم در محیط آموزشی و اهمیت ابزار اندازهگیری در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هیجانپذیری در تدریس صورت پذیرفت. مطالعة حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، غیر آزمایشی و توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری شامل همة دبیران دورة دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی شهر زابل در سال تحصیلی 99-1398بود (435 نفر). نمونهای در دسترس و به حجم 300 نفر انتخاب شد. جهت اجرای پژوهش، مقیاسهای هیجانپذیری در تدریس (ETS) ویلاویسنسو (2010) و عاطفه مثبت و منفی واتسن (1988) به صورت برخط طراحی و لینک مربوط در اختیار گروه تلگرامی جامعة آماری مذکور قرار گرفت. پس از جمع آوری دادهها به تعداد مورد نظر، تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای spss.21 و Lisrel 8.5 انجام گردید. برای احراز روایی از روایی محتوایی، روایی سازه، روایی همگرا و تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از روش همسانی درونی بهره گرفته شد. بررسی نظر متخصصان، روایی محتوایی را تایید و الگوی همبستگی بین خرده مقیاسها روایی سازة مناسب این مقیاس را نشان داد. همچنین، نتایج حاصله از ضرایب همبستگی بین زیرمقیاسها با عاطفه مثبت و منفی حاکی از روایی همگرا بود. تحلیل عاملی تأییدی نیز از برازش قابل قبولی برخوردار و نشان داده شد که توزیع مادهها در هر پنج زیر مقیاس خشم، غرور، لذت، احساس گناه، ملالت و آزردگی با آزمون اصلی مطابقت دارد. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خشم، غرور، لذت، احساس گناه، ملالت و آزردگی در دامنة 0.79 تا 0.90 به دست آمد. با عنایت به نتایج حاصل، نسخة فارسی مقیاس هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسو (2010) برای جامعة ایرانی از اعتبار و روایی کافی برخوردار است و جهت ارزیابی هیجانات تدریس دبیران دورة دوم متوسطه میتوان از آن بهره گرفت.
حوریه یایرام نژاد؛ یحیی یاراحمدی؛ حمزه احمدیان؛ مریم اکبری
چکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 550 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامههای رضایت از مدرسه اندرسون و بروک، ادراک محیط کلاس جنتری و همکاران، ادراک حمایت معلم لنت و همکاران، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش و درگیری تحصیلی ریو به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amosانجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس بر رضایت از مدرسه از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. همچنین پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بر رضایت از مدرسه اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس میتواند پیشبین مناسبی برای رضایت از مدرسه دانشآموزان از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی آنها باشد.
علی خدایی؛ سید میثم سید احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان، ضرایب همبستگی بین عوامل اصلی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان با ابعاد مختلف تابآوری روان شناختی نوجوانان گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که نسخة چهار عاملی پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور شامل بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عاملهای هوش هیجانی با مؤلفههای تابآوری روان شناختی نوجوانان شامل نوجویی، نظمبخشی هیجانی و جهتگیری مثبت نسبت به آینده، به طور تجربی از روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن به ترتیب برابر با 82/0، 73/0، 73/0 و 70/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای سنجش سازة هوش هیجانی صفتمحور در بین نوجوانان سرآمد ایرانی ابزاری روا و پایا است.