روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید؛ فاطمه فولادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطهای حلمسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میداند که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطهای حلمسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میداند که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه همدلی (دیویس، 1983) و پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Amos-24 و Spss-17 تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود که رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی معنادار است. همچنین مدل نقش میانجی حلمسئله اجتماعی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج بوت استرپ نیز نیز حاکی از تاثیر سبکهای دلبستگی بر همدلی از طریق حلمسئله اجتماعی بود. در نتیجه میتوان گفت که متغیر حلمسئله اجتماعی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی دارد.
حسین زارع؛ مهتاب علیمرادی؛ مهدیه رحمانیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی در نوجوانان منطقه سه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه منطقة سه شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1398 تحصیل میکردند. از میان آنها سی نفر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی در نوجوانان منطقه سه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه منطقة سه شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1398 تحصیل میکردند. از میان آنها سی نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش دوازده جلسة نود دقیقهای آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و قلدری پاتچین و هیندوجا (2011) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر در نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. براساس این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی میشود و میتوان بهعنوان یک روش آموزشی برای افراد مورد نظر توصیه شود. لازم به ذکر است که این آموزش دارای یک دورة پیگیری یکماهه بود که نتایج آموزش این مهارتها را مثبت نشان داد
سمانه حدادی؛ حسین زارع؛ سوسن علیزاده فرد
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه مهارتهای حل مسئله و سبکهای تصمیمگیری در زبانآموزان سطح متوسط و پیشرفته زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) با غیر زبانآموزان انجام شد و با روش علی- مقایسهای اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش متشکل از دو گروه بود؛ گروه اول شامل کلیه افرادی که در نیمه اول سال ٩٨، در موسسات آموزش زبان شهر تهران به یادگیری زبان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه مهارتهای حل مسئله و سبکهای تصمیمگیری در زبانآموزان سطح متوسط و پیشرفته زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) با غیر زبانآموزان انجام شد و با روش علی- مقایسهای اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش متشکل از دو گروه بود؛ گروه اول شامل کلیه افرادی که در نیمه اول سال ٩٨، در موسسات آموزش زبان شهر تهران به یادگیری زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی مشغول بودند و گروه دوم افراد تکزبانه (فارسی زبان) ساکن در شهر تهران بود. محدوده سنی دو گروه نیز بین 18 تا 40 سال بود. نمونه آماری بعد از حذف پرسشنامههای مخدوش برای هر گروه تعداد 120 نفر درنظر گرفته شد که به صورت خوشهای چند مرحلهای برای هر دو گروه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (۱۹۹۵) گردآوری شد؛ امّا به دلیل نرمال نبودن توزیع دادهها از آزمون یو مان-ویتنی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارتهای حل مسئله در زبانآموزان زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) با غیر زبانآموزان تفاوت وجود ندارد؛ اما درباره سبکهای تصمیمگیری، سبک تصمیمگیری وابسته، در زبانآموزان زبان دوم، به طور معناداری پایینتر از غیر زبانآموزان است (01/0P<). درباره مابقی سبکها به دلیل بالاتر بودن میزان معناداری از میزان 05/0 فرضی، وجود تفاوت رد میشود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که افرادی که زبان دوم را یاد گرفتهاند با قدرت پردازش اطلاعات بالاتر و سرعت یادگیری بیشتر این توانمندی را دارند که اطلاعات مربوط به موضوع مورد تصمیمگیری را دقیقتر و سریعتر از افرادی که تنها یک زبان میدانند گردآوری و جمعبندی کنند.
علی مصطفائی؛ حسین زارع
چکیده
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رویکردهای یادگیری براساس هیجانات پیشرفت و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر مهاباد است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزن مقطع متوسطه دوم بودند که به کمک نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 372 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه هیجانات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رویکردهای یادگیری براساس هیجانات پیشرفت و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر مهاباد است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزن مقطع متوسطه دوم بودند که به کمک نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 372 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه هیجانات مثبت و منفی تحصیلی پکران، گوتز، تیتز و پری (2002)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه تیت و ایتویستل (1998). دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیجانات مثبت شامل لذت، امیدواری و غرور با رویکرد و انگیزش عمیق رابطه مثبت معنادار (P≤0.05 و P≤0.01) و با رویکرد و انگیزش سطحی، رابطه منفی معنادار وجود دارد (P≤0.05 و P≤0.01). رابطه هیجان غرور با انگیزش سطحی معنادار نیست. هیجانهای منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) با رویکرد عمیق رابطه منفی معنادار (01/0) دارند . رابطه این متغیرها با رویکرد و انگیزش سطحی مثبت (01/0) است. رابطه شرم با انگیزش عمیق معنادار نیست؛ خشم نیز با رویکرد سطحی رابطه معناداری ندارد. رابطه هر چهار خرده مقیاس باورهای خودکارآمدی تحصیلی با رویکرد و انگیزش عمیق مثبت (01/0) و با رویکرد و انگیزش سطحی منفی (01/0) است. هیجانات پیشرفت 4/13 درصد واریانس رویکردهای یادگیری را پیشبینی میکند. باورهای خودکارآمدی۳۳/۱درصد واریانس رویکردهای یادگیری را پیشبینی میکند.
علی خدایی؛ حسین زارع
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی (ESCQ؛ فاریا و همکاران، 2006) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 300 دانشجوی کارشناسی (150 پسر و 150 دختر) به پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی از روشهای آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی (ESCQ؛ فاریا و همکاران، 2006) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 300 دانشجوی کارشناسی (150 پسر و 150 دختر) به پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبُعدی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی شامل درک و فهم هیجان، بیانگری و برچسبزنی هیجان و مدیریت و نظمبخشی هیجان با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی برای مولفههای درک و فهم هیجان، بیانگری و برچسبزنی هیجان و مدیریت و نظمبخشی هیجان به ترتیب برابر با 85/0، 82/0 و 79/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که ESCQ برای سنجش سازة چندبُعدی «هوش هیجانی صفتی» و «هوش هیجانی ادراک شده» در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
علی خدایی؛ حسین زارع
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در رابطة تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت دانشجویان انجام شد. 330 دانشجوی مقطع کارشناسی به پرسشنامة تنیدگی تحصیلی ادراک شده (زاژاکووا، لینچ و اسپنشادا، 2005)، پرسشنامة نظمبخشی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و نسخة کوتاه پرسشنامة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در رابطة تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت دانشجویان انجام شد. 330 دانشجوی مقطع کارشناسی به پرسشنامة تنیدگی تحصیلی ادراک شده (زاژاکووا، لینچ و اسپنشادا، 2005)، پرسشنامة نظمبخشی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت (AEQ، عبدالله پور، 1394) پاسخ دادند. در مطالعه همبستگی حاضر، به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطه مندی نسبی راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در رابطه بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت مثبت و منفی با دادهها برازش مطلوبی دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار هستند و در این مدل به ترتیب 25 و 21 درصد از پراکندگی نمرات هیجانات پیشرفت مثبت و هیجانات پیشرفت منفی از طریق متغیرهای مکنون تنیدگی تحصیلی ادراک شده و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان تبیین میشود. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بخشی از پراکندگی مشترک بین دوایر مفهومی تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت مثبت و منفی از طریق راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان تبیینپذیر است.
حسین زارع؛ آزاده نیرومند
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 23-32
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نوع بازنمایی و ارائه مواد آموزشی (متن و تصویر/ متن) بر یادآوری واژگان در محیط یادگیری چند رسانهای با میانجیگری سیالی کلامی بوده است. در این پژوهش 78 دانشجو (45 زن و 33 مرد) در 6 گروه 13 نفری در یک طرح پیشآزمون- پسآزمون چند گروهی شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش آزمون هوش آزمای تهران-استانفورد- بینه (TSB-R) ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نوع بازنمایی و ارائه مواد آموزشی (متن و تصویر/ متن) بر یادآوری واژگان در محیط یادگیری چند رسانهای با میانجیگری سیالی کلامی بوده است. در این پژوهش 78 دانشجو (45 زن و 33 مرد) در 6 گروه 13 نفری در یک طرح پیشآزمون- پسآزمون چند گروهی شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش آزمون هوش آزمای تهران-استانفورد- بینه (TSB-R) و آزمون یادآوری لغت محقق ساخته بود. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی (کنترل، کلامی و متن- دیداری) و صفحه نمایش (برزگ و کوچک) تقسیم شدند. پیش و پس از کاربندی آزمایشی یادآوری لغت اندازهگیری شد. یافتهها نشان داد که گروه متن/ تصویر به طور متوسط، لغات بیشتری را یادآوری کرده است و به علاوه، افراد این گروه در مقایسه با گروههای دیگر عملکرد نزدیکتری به یکدیگر داشتهاند. همچنین یافتهها حاکی از این است که یادآوری لغت در گروه با صفحه بازنمایی بزرگتر بیش از صفحه بازنمایی کوچک و گروه کنترل است. یافتههای پژوهش در زمینه میانجیگری سیالی کلامی نشان داده است که تاثیری در یادگیری لغت در بین آزمودنیها ندارد. در طراحی محیطهای چندرسانهای باید به نقش مثبت توضیحات متن/ تصویر و همچنین اندازه صفحه نمایش چندرسانهای توجه کرد.
نصیبه پوراصغر؛ حسین زارع
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1394، ، صفحه 69-82
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربیات قبلی رایانه با عملکرد تکالیف مرتبط به رایانه با توجه به نقش واسطهگری خودکارآمدی و اضطراب رایانه است که با طرحریزی مدل مفهومی بر اساس تحلیل مسیر انجام شده است برای این منظور تعداد 282 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرستان گرمی و بیلهسوار (142 دختر و 140 پسر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربیات قبلی رایانه با عملکرد تکالیف مرتبط به رایانه با توجه به نقش واسطهگری خودکارآمدی و اضطراب رایانه است که با طرحریزی مدل مفهومی بر اساس تحلیل مسیر انجام شده است برای این منظور تعداد 282 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرستان گرمی و بیلهسوار (142 دختر و 140 پسر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای اضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه، تجربیات قبلی رایانه پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد رایانه (تکالیف مرتبط به رایانه) از نمرات آزمون عملی درس آشنایی با رایانه دانشجویان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تجربیات قبلی رایانه اثر غیرمستقیم مثبت معنادار بر عملکرد رایانه با میانجیگری اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه دارد. اضطراب رایانه اثر غیرمستقیم بر عملکرد رایانه با میانجیگری خودکارآمدی رایانه دارد. مدل پیشنهادی با دادههای این تحقیق برازش بسیار خوبی دارد و توانسته است 72/0 از واریانس عملکرد رایانه را تبیین کند.
حسین زارع؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج الهی؛ عثمان آچاک
دوره 2، شماره 8 ، خرداد 1394، ، صفحه 89-98
چکیده
ویژگیهای آزمون، در کنار ویژگیهای شخصیتی پاسخگویان میتواند باعث بهبود بازیابی مطالب باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش تحقیق آزمایشی با دو عامل (نوع سؤال و سطح پردازش سؤال) است. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده ...
بیشتر
ویژگیهای آزمون، در کنار ویژگیهای شخصیتی پاسخگویان میتواند باعث بهبود بازیابی مطالب باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش تحقیق آزمایشی با دو عامل (نوع سؤال و سطح پردازش سؤال) است. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه آزمایشی منتسب شدند. گروهها از نظر تست حافظه بالینی وکسلر تفاوتی با هم نداشتند. ابزار تحقیق شامل محتوای آموزشی درباره فیزیک کوانتومی بود. هر یک از گروهها به تناسب یکی از سؤالات (بازشناسی- سطحی، بازشناسی - عمقی، یادآوری - سطحی، یادآوری - عمقی ) را دریافت کردند. روایی و پایایی متن و آزمونها تأیید شد. نتایج نشان داد که تأثیر عامل پردازش سؤال بر عملکرد حافظه معنادار است (05/0P<& 344/3f=). عملکرد حافظه در سؤالات با پردازش عمیق بهتر از عملکرد در سؤالات با پردازش سطحی بود. پیشنهاد میشود طراحان آزمون از سؤالات با پردازش عمقیتر مخصوصاً در آزمونهای بازشناسی استفاده نمایند.
حسین زارع؛ مجید برادران
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1393، ، صفحه 18-26
چکیده
یکی از فرایندهای شناختی اساسی انسان، حل مسأله است که به عنوان یک فرایند شناختی سطح بالا با دیگر فرایندهای شناختی نظیر یادگیری، تصمیمگیری و تجزیه و تحلیل تعامل دارد. هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 360 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور استان ...
بیشتر
یکی از فرایندهای شناختی اساسی انسان، حل مسأله است که به عنوان یک فرایند شناختی سطح بالا با دیگر فرایندهای شناختی نظیر یادگیری، تصمیمگیری و تجزیه و تحلیل تعامل دارد. هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 360 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور استان گیلان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه حل مسأله پارکر و حل مسأله کسیدی و لانگ پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه دارای 4 عامل میباشد که در مجموع 18/59 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 84/0، به روش بازآزمایی 81/0 و به روش دونیمه کردن 63/0 و ضریب همبستگی با پرسشنامه حل مسأله کسیدی و لانگ 65/0 به دست آمد. این مطالعه تأیید نمود که پرسشنامه حل مسأله پارکر به عنوان ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش حل مسأله در جامعه ایرانی میباشد.
شیدا شریفی ساکی؛ محمدحسین فلاح؛ حسین زارع
دوره 1، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 18-28
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس بر پیشرفت تحصیلی با کنترل نقش جنسیت بود. روش پژوهش حاضر، غیرآزمایشی (همبستگی) بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای (مناطق، مدارس، کلاس، دانشآموزان) 400 نفر دانشآموز (178 پسر، 222 دختر) انتخاب شدند که به پرسشنامه محیط کلاس، خودکارآمدی ریاضی، ...
بیشتر
هدف این مطالعه، بررسی نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس بر پیشرفت تحصیلی با کنترل نقش جنسیت بود. روش پژوهش حاضر، غیرآزمایشی (همبستگی) بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای (مناطق، مدارس، کلاس، دانشآموزان) 400 نفر دانشآموز (178 پسر، 222 دختر) انتخاب شدند که به پرسشنامه محیط کلاس، خودکارآمدی ریاضی، و خودپنداره ریاضی پاسخ دادند. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که با کنترل نقش جنسیت در گام اول و ورود متغیرهای خودکارآمدی، خودپنداره ریاضی، و ادراک از محیط کلاس در گام دوم پیشرفت تحصیلی قابل پیشبینی است؛ همچنین در گام دوم با ورود متغیرهای خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی، ادراک از محیط کلاس غیرمعنیدار شد که نشان داد خودکارآمدی و خودپنداره نقش واسطهای بین ادراک از محیط کلاس و پیشرفت تحصیلی دارند. از آنجا که باور خودکارآمدی بر گزینش اهداف چالشآور، میزان تلاش و کوشش در انجام وظایف، میزان استقامت و پشتکاری در رویارویی با مشکلات و میزان تحمل فشارها اثر میگذارد و خودپنداره ریاضی از طریق واکنشهای هیجانی و رفتاری دربارۀ ارزش ریاضیات و شیوههای تفکر ریاضی، اطمینان و انگیزه برای یادگیری ریاضیات را موجب میشود و در نتیجه پیشرفت ریاضی افزایش مییابد. این در حالی است که خودپنداره و خودکارآمدی از ادراک از محیط کلاس تأثیر میپذیرند.
حسین زارع
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، ، صفحه 9-18
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میجلی، 1997) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. ضمنا معدل پایان ترم دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از اثرات غیرمستقیم و متفاوت باور هوشی ذاتی و افزایشی بر پیشرفت تحصیلی میباشد. نتایج نشان داد که باور هوشی افزایشی از طریق واسطهگری اهداف تبحری و هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و مثبت و باور هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب-عملکرد، اهداف رویکرد-عملکرد و هیجانهای منفی بر پیشرفت تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی میباشد. همچنین بر اساس نتایج اثر مستقیم باور هوشی ذاتی بر هیجانهای منفی معنیدار میباشد در حالی که اثر مستقیم باور هوشی افزایشی بر هیجانهای مثبت مورد تأیید قرار نگرفت.