کامران شیوندی چلیچه؛ فضل الله حسنوند؛ سعید عبدالملکی؛ معصومه محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی انجام شد. جامعه آماری مشتمل بر دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیامنور شهر تهران بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند با حجم نمونه برای با 384 بود. پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین چاری (1391) به عنوان ابزار گردآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی انجام شد. جامعه آماری مشتمل بر دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیامنور شهر تهران بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند با حجم نمونه برای با 384 بود. پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین چاری (1391) به عنوان ابزار گردآوری داده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. روایی محتوایی ابزار با تکیه بر دیدگاه متخصصان و روایی ملاکی بر اساس ضریب همبستگی با سرزندگی تحصیلی تأیید گردید. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه 19 گویه ای مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی دارای چهار مؤلفه اساسی مدیریت ابزار و امکانات و روش آموزشی، مدیریت حضور فعال دانشجویان در فرایند یادگیری یاددهی، تعیین و اجرای قوانین و مدیریت ارتباطات و کار تیمی است. تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم نشان گر این بود که گویه های سازه چهاربعدی مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی از اعتبار لازم برخوردار است. در نتیجه، در شرایطی که آموزش حضوری به سبب وقوع بحرانهایی همچون بیماری های همهگیر، بلایای طبیعی یا آلودگی هوا با چالش روبرو می شود و معلمان مجبور به آموزش به صورت مجازی هستند، سنجش ابعاد مدیریت هدفمند کلاس مجازی و دریافت بازخورد اصلاحی بر اساس آن می تواند ابزاری کاربردی برای بهبود بروندادهای یادگیری باشد.
زهره پهلوانی؛ بهرام جوکار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری سرزندگی تحصیلی در رابطه بین ذهنآگاهی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش شامل، 344 نفر (180 زن و 164 مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامههای ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2006)، شادکامی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری سرزندگی تحصیلی در رابطه بین ذهنآگاهی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش شامل، 344 نفر (180 زن و 164 مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامههای ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2006)، شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگیل، 2002) و سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده، 1391) را تکمیل کردند. همچنین معدل کل نمرات دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرم افزار WARP PLSاستفاده شد. یافتهها نشان داد که ذهنآگاهی پیشبین مثبت و معنادار شادکامی و پیشرفت تحصیلی بود. در خصوص ارتباط ذهنآگاهی با سرزندگی تحصیلی، نتایج ارتباط مثبت و معنادار را نشان داد. همچنین نقش واسطهگری سرزندگی تحصیلی تایید شد. بدین صورت که سرزندگی تحصیلی در رابطه ذهنآگاهی و شادکامی دارای نقش واسطهگری مثبت بود. اما سرزندگی تحصیلی در رابطهی ذهنآگاهی با پیشرفت تحصیلی نقش واسطهگری منفی را نشان داد. نتایج بیانگر آن بود که سرزندگی تحصیلی در پیشبینی شادکامی نقش پررنگتری نسبت به عملکرد تحصیلی دارد. یافتهها با توجه به تحقیقات پیشین به بحث گذاشته شد، و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.
مرضیه السادات سجادی نژاد؛ مرضیه اسدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرزندگی و تابآوری تحصیلی بر مبنای مهارتهای یادگیری الکترونیکی با واسطه هیجانهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه اراک بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1400-1399 در دانشگاه اراک بود که از این بین 350 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سرزندگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرزندگی و تابآوری تحصیلی بر مبنای مهارتهای یادگیری الکترونیکی با واسطه هیجانهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه اراک بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1400-1399 در دانشگاه اراک بود که از این بین 350 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (۱۳۹۱) پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین (2001)، پرسشنامه مهارتهای یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران (2004) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و نرمافزار R نسخه 2/0/4 استفاده شد و آزمون فرضیهها به روش معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مهارتهای یادگیری الکترونیکی به طور معناداری میتواند سرزندگی و تابآوری تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند و هیجانهای تحصیلی (مثبت و منفی) نیز در پیشبینی تابآوری و سرزندگی تحصیلی براساس مهارتهای یادگیری الکترونیکی نقش میانجی معناداری دارند. بنابراین به نظر میرسد جهت تقویت تابآوری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان در آموزش مجازی باید علاوه بر تقویت مهارتهای یادگیری الکترونیک، تعدیل هیجانهای منفی و تقویت هیجانهای مثبت نیز مد نظر قرار گیرد.
سلیمان کابینی مقدم؛ غلامحسین انتصار فومنی؛ مسعود حجازی؛ حسن اسدزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی بر افزایش سرزندگی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون - پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم (یازدهم) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی بر افزایش سرزندگی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیشآزمون - پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم (یازدهم) دوره متوسطه دوم نواحی یک و دو رشت در سال تحصیلی 98-97 بود که از بین آنها تعداد 60 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی به 3 گروه (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. ابتدا، همه آزمودنیهای سه گروه، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلیدهقانی زاده و حسین چاری (1391) و مک ایلروی و بانتینگ (2002) را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند؛ سپس یکی از گروههای آزمایش طی 12 جلسهی 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری کمکخواهیو گروه آزمایش دیگر نیز طی 15 جلسهی 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری خودگردانقرار گرفتند؛ در حالی که در طول این مدت، گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد کهآموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار میشود؛ همچنین، آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی سبب افزایش وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار میشود؛ بهعلاوه، نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش از نظر اثربخشی بر سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که برای کاهش و یا از بین بردن اهمالکاری دانشآموزان، استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی مفید و مؤثر است.
آمینه الهی؛ علی نقی اقدسی؛ سید داوود حسینی نسب
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 45 دانشآموز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. کارایی روشهای مداخلهای با استفاده از پرسشنامۀ جهتگیری هدف و مقیاس سرزندگی تحصیلی بررسی شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که تاثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی از نظر آماری (در سطح P<0/05) معنادار است. همچنین مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی در هر دو مفیاس جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی موثرتر از آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی است. مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی به عنوان روشی چندبعدی مجموعهای از توانمندیهای شناختی، انگیزشی و رفتاری را در دانشآموزان پرورش میدهد و اثربخشی بالایی بر بهبود عملکردهای آنان دارد.
نیلا علمی منش؛ مریم فاضلی پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور نطنز درسال تحصیلی 1395-1394 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان 30 نفر که کمترین نمره را در آزمون سرزندگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور نطنز درسال تحصیلی 1395-1394 بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشجویان 30 نفر که کمترین نمره را در آزمون سرزندگی تحصیلی کسب کرده و تمایل به همکاری داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مثبتاندیشی طی هشت جلسه 60 دقیقهای و به صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار پژوهش پرسشنامه سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانی زاده (1391) بود که در مورد هر دو گروه به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخله مثبتاندیشی بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان به طور معناداری موثر است (P <0/05)؛ بنابراین نتیجه میگیریم که میتوان از مداخله مثبتاندیشی برای افزایش و بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
رمضان حسنزاده؛ لیلا وطن دوست
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 67-72
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش آزمایشی است. طرح تحقیق نیمه آزمایشی (شبه تجربی) با طرح پیشآزمون و پس آزمون است. جامعه آماری دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر ساری است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد. دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش آزمایشی است. طرح تحقیق نیمه آزمایشی (شبه تجربی) با طرح پیشآزمون و پس آزمون است. جامعه آماری دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر ساری است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد. دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گرد آوری داده ها ازپرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و خودپندره تحصیلی در پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریارنس) از طریق برنامه نرم افزاری spss20 استفاده شده است. یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. همچنین، یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش خودپنداره تحصیلی شده است. آموزش مدیریت انگیزش، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد. همچنین ،آموزش مدیریت انگیزش، خودپنداره تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد.
اسما فولادی؛ محمد باقر کجباف؛ امیر قمرانی
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، ، صفحه 93-103
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد میشود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.
مهدی رحیمی؛ الهام زارعی
دوره 3، شماره 12 ، خرداد 1395، ، صفحه 57-69
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطهای ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی در رابطة بین ابعاد دلبستگی (اجتناب و اضطراب) و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه340 دانشجو (189 دختر و 151 پسر) مقطع کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 شرکت داشتند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکتکنندگان پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطهای ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی در رابطة بین ابعاد دلبستگی (اجتناب و اضطراب) و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه340 دانشجو (189 دختر و 151 پسر) مقطع کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 شرکت داشتند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکتکنندگان پرسشنامه ابعاد دلبستگی، ابعاد کمالگرایی، خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج ماتریس همبستگی حاکی از آن بود که ابعاد دلبستگی با یکدیگر همبستگی مثبت و با متغیر وابسته پژوهش یعنی سرزندگی همبستگی منفی دارند. هر دو بعد دلبستگی با کمالگرایی مثبت رابطه منفی و با کمالگرایی منفی رابطه مثبت دارند. در ضمن اضطراب و اجتناب با هر سه بعد خودکارآمدی رابطه منفی داشتند. ارتباط ابعاد کمالگرایی با یکدیگر منفی و ارتباط ابعاد خودکارآمدی با یکدیگر مثبت بود. در آخر اینکه هر دو بعد دلبستگی با واسطهگری کمالگرایی منفی، خودکارآمدی مسئلهمدار و خودکارآمدی هیجانمدار، سرزندگی را بهصورت منفی پیشبینی میکنند. یافتهها با توجه به پژوهشهای پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح گردید.