انگیزش و یادگیری
فاطمه علی پور؛ ابوالفضل فرید؛ عماد الدین احراری؛ سید قاسم مصلح
چکیده
بیصداقتی تحصیلی، به هرگونه رفتار نادرست در امور و تکالیف تحصیلی اطلاق می شود که پدیدهای نگرانکننده و با پیامدهای منفی بسیار است. کارشناسان به منظور جلوگیری از این پیامدها، به بررسی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر بیصداقتی تحصیلی پرداخته اند. خودکنترلی و اهمالکاری تحصیلی به عنوان پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در این پژوهش مورد ...
بیشتر
بیصداقتی تحصیلی، به هرگونه رفتار نادرست در امور و تکالیف تحصیلی اطلاق می شود که پدیدهای نگرانکننده و با پیامدهای منفی بسیار است. کارشناسان به منظور جلوگیری از این پیامدها، به بررسی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر بیصداقتی تحصیلی پرداخته اند. خودکنترلی و اهمالکاری تحصیلی به عنوان پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضراز نوع همبستگی بود و ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه خودکنترلی تانجی، بامیستر و بونه (2004)، پرسشنامه بی صداقتی تحصیلی ﻣﻚ ﻛﺎﺑﻰ و ﺗﺮوﻳﻨﻮ (1997) و پرسشنامه تعللورزی سولومون و راثبلوم (1984) بود. روابط بین سازههای مدل پیشنهادی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS ویراست 24 تحلیل شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان اسکو، در سال تحصیلی 1401-1400 با تعداد نمونه 380 نفر بود. شاخص های برازندگی الگوی پیشنهادی مطابق با ملاکهای مطرحشده توسط میرز، گامست و گارینو (2006) حاکی از برازش قابل قبولی با داده ها بود. نتایج نشان داد خودکنترلی بر اهمالکاری تحصیلی (01/0= P، 74/0- = ) و بیصداقتی تحصیلی (01/0= P، 36/0- = ) اثر مستقیم و معنادار دارد. ضمن اینکه اهمالکاری تحصیلی نیز دارای اثر مستقیم و معنادار بر بیصداقتی تحصیلی است (05/0= P، 29/0 = ). همچنین نتایج نشان میدهد که اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین خودکنترلی دانش آموزان و بیصداقتی تحصیلی آنان نقش واسطهای ایفا مینماید. برایناساس پیشنهاد میشود متولیان عرصه تعلیم و تربیت، برنامه هایی در راستای ارتقای مهارتهای خودکنترلی دانشآموزان در نظر گیرند.
انگیزش و یادگیری
فاطمه عطایی؛ امید شکری؛ شهلا پاکدامن
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 288 دانشآموز تیزهوش (147 دختر و 141 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006)، پرسشنامه رفتارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 288 دانشآموز تیزهوش (147 دختر و 141 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006)، پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی (صالحزاده، شکری و فتحآبادی، 1396الف)، نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (عبداللهپور، 1394) و نسخه کوتاه پرسشنامه پرطاقتی روانی (داگنال، دیناوان، پاپاگیرگیو، کلاگ، پارکر و دینکواتر، 2019) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در نمونه دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر، مدل مفروض واسطهمندی نسبی راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی با دادهها برازش مطلوبی داشت. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در این مدل، به ترتیب 66 و 61 درصد از پراکندگی نمرات رفتارهای بازدارنده و رفتارهای تسهیلگر سبک زندگی تحصیلی از طریق متغیرهای مکنون پژوهش تبیین شد. بنابراین، مهمترین ایدة مستخرج از یافتههای مطالعه حاضر این است که چگونه متخصصان تربیتی علاقهمند به قلمرو مطالعاتی روانشناسی تیزهوشی میتوانند دغدغههای مربوط بر تحلیل نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان سرآمد را با تاکید بر توان اطلاعاتی نهضت نوظهور روانشناسی مثبتنگر دنبال کنند.
انگیزش و یادگیری
فاطمه دانشجو؛ کاظم برزگر بفرویی؛ حسین حسنی
چکیده
مطالعه حاضر، به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، توانایی این را دارا است که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول ...
بیشتر
مطالعه حاضر، به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، توانایی این را دارا است که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل به تعداد ۱۴۴۷۰ نفر بودند، که تعداد ۳۸۴ نفر به روش نمونهگیری دردسترس و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد کمالگرایی هیل (۲۰۰۴)، پرسشنامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (۲۰۱۱)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند (۱۹۶۹) و مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی SLSI گادزلا (۱۹۹۱) بودهاست. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده نرمافزارهای2 SmartPLSو SPSS 26 انجام شدهاست. بررسی نتایج نشان داد که کمالگرایی منفی بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. اجتناب تجربهای بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در پیشبینی تنیدگی تحصیلی به صورت غیرمستقیم (به واسطه ترس از ارزیابی منفی) تأثیر مثبت دارد. در نهایت با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی قادر است رابطه بین کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای با تنیدگی تحصیلی را میانجیگری کند.
انگیزش و یادگیری
منوچهر فلاح؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی؛ رضا احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، ادراک حمایت معلم متنی، مک وایرتر و اونیل (2008) و خود ادراکی هارتر (1989) بود. برای تحلیل آماری از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و از نرمافزارهای SPSS-21، LISREL-8.72 استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین بیانگیزگی تحصیلی با ادراک حمایت معلمان و ادراک شایستگی همبستگی معناداری وجود دارد (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی از طریق ادراک شایستگی مرتبط است. براساس یافتههای پژوهش، ادراک شایستگی و ادراک حمایت معلمان نقش مؤثری بر کاهش بیانگیزگی تحصیلی در دانش آموزان دارند.