انگیزش و یادگیری
نرگس مسیح پور؛ سهیلا هاشمی؛ حبیب الله نادری
چکیده
در پژوهش کنونی رابطهی باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری هیجانهای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. شرکتکنندگان پژوهش، 320 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه مازندران واحد بابلسر بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
در پژوهش کنونی رابطهی باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری هیجانهای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. شرکتکنندگان پژوهش، 320 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه مازندران واحد بابلسر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، باورهای معرفتشناختی (بایلس، 2009)، انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل پیشنهادی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار ایموس ویرایش 26 انجام شد. روابط واسطهای در مدل پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بودند که مدل پیشنهادی با دادهها از برازش خوبی برخورداربوده است، همچنین نتایج نشان داد که ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی از طریق هیجانهای تحصیلی اثرات غیرمستقیم معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی دارند.
انگیزش و یادگیری
فاطمه رشیدی پور؛ امید شکری؛ جلیل فتح ابادی؛ حسین پورشهریار
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت برنامه جامع طراحی انگیزشی برای دانشآموزان انجام شد. بنابراین، در این پژوهشِ آمیخته از نوع توالی اکتشافی، از فرایند شش مرحلهای نقشهنگاری مداخله، نظریة انگیزش، اراده و عملکرد (کلر، 2018) و همچنین، مؤلفههای پرتکرار در مداخلات انگیزشی استفاده و بسته آموزشی «طراحی انگیزشی» برای دانشآموزان، ساخته شد. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت برنامه جامع طراحی انگیزشی برای دانشآموزان انجام شد. بنابراین، در این پژوهشِ آمیخته از نوع توالی اکتشافی، از فرایند شش مرحلهای نقشهنگاری مداخله، نظریة انگیزش، اراده و عملکرد (کلر، 2018) و همچنین، مؤلفههای پرتکرار در مداخلات انگیزشی استفاده و بسته آموزشی «طراحی انگیزشی» برای دانشآموزان، ساخته شد. نسخۀ نهایی برنامه آموزشی از طریق 10 جلسه و هر جلسه دو ساعت، به شیوه مجازی برای گروههای آزمایش اجرا شد. اثربخشی این برنامه آموزشی نیز به کمک یک مطالعة شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بررسی شد. براساس نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش، مؤلفههای پربارسازی مهارتهای توجه، ارتباط ادراک شده، شایستگی و خودباوری تحصیلی ادراک شده، رضامندی و فرایندهای خودتنظیمی، حل مسئله و مدیریت زمان، مبنای شکلدهی به محتوای بستة جامع طراحی انگیزشی قرار گرفت. علاوهبراین، در بخش کمی، نتایج روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده، نشان داد که بستة طراحی انگیزشی در افزایش میزان رجوع به رفتارهای تسهیلگر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور و در کاهش میزان رجوع به رفتارهای بازدارندة سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور و همچنین، در بهبود رفتارهای مقابلهای تحصیلی، مؤثر بود. نتایج مطالعة حاضر نشان داد که بستة جامع طراحی انگیزشی از طریق تقویت تمرکز، توجه و علاقه، بهبود راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان، اصلاح جهتگیریهای هدفی و اسنادهای ناکارآمد و همچنین، غنیسازی مهارتهای شناختی و فراشناختی خودتنظیمی، در تحقق بخشیدن به ایدة ارتقای نیمرخ انگیزشی فراگیران، مؤثر واقع شد.
انگیزش و یادگیری
فاطمه علی پور؛ ابوالفضل فرید؛ عماد الدین احراری؛ سید قاسم مصلح
چکیده
بیصداقتی تحصیلی به هرگونه رفتار نادرست در امور و تکالیف تحصیلی اطلاق میشود که پدیدهای نگران کننده و با پیامدهای منفی بسیار است. کارشناسان به منظور جلوگیری از این پیامدها، به بررسی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر بیصداقتی تحصیلی پرداختهاند. خودکنترلی و اهمالکاری تحصیلی به عنوان پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در این پژوهش مورد ...
بیشتر
بیصداقتی تحصیلی به هرگونه رفتار نادرست در امور و تکالیف تحصیلی اطلاق میشود که پدیدهای نگران کننده و با پیامدهای منفی بسیار است. کارشناسان به منظور جلوگیری از این پیامدها، به بررسی عوامل مرتبط و تأثیرگذار بر بیصداقتی تحصیلی پرداختهاند. خودکنترلی و اهمالکاری تحصیلی به عنوان پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش از نوع همبستگی و ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه خودکنترلی تانجنی، بامیستر و بونه (2004)، پرسشنامه بیصداقتی تحصیلی ﻣﻚﻛﺎﺑﻰ و ﺗﺮوﻳﻨﻮ (1997) و پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984) بود. روابط بین سازههای مدل پیشنهادی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS ویراست 24 تحلیل شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان اسکو در سال تحصیلی 1401-1400 با تعداد نمونه 380 نفر بود. شاخصهای برازندگی الگوی پیشنهادی مطابق با ملاکهای مطرحشده توسط میرز، گامست و گارینو (2006) حاکی از برازش قابل قبولی با دادهها بود. نتایج نشان داد خودکنترلی بر اهمالکاری تحصیلی و بیصداقتی تحصیلی اثر مستقیم و معنادار دارد. ضمن اینکه اهمالکاری تحصیلی نیز دارای اثر مستقیم و معنادار بر بیصداقتی تحصیلی است. همچنین اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین خودکنترلی و بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان نقش واسطهای ایفا مینماید. بر این اساس پیشنهاد میشود متولیان عرصه تعلیم و تربیت، برنامههایی در راستای ارتقاء مهارتهای خودکنترلی دانشآموزان در نظر گیرند.
انگیزش و یادگیری
فاطمه عطایی؛ امید شکری؛ شهلا پاکدامن
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 288 دانشآموز تیزهوش (147 دختر و 141 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006)، پرسشنامه رفتارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در نوجوانان تیزهوش انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 288 دانشآموز تیزهوش (147 دختر و 141 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006)، پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی (صالحزاده، شکری و فتحآبادی، 1396الف)، نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (عبداللهپور، 1394) و نسخه کوتاه پرسشنامه پرطاقتی روانی (داگنال، دیناوان، پاپاگیرگیو، کلاگ، پارکر و دینکواتر، 2019) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در نمونه دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر، مدل مفروض واسطهمندی نسبی راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات پیشرفت در رابطة پرطاقتی روانی و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی با دادهها برازش مطلوبی داشت. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در این مدل، به ترتیب 66 و 61 درصد از پراکندگی نمرات رفتارهای بازدارنده و رفتارهای تسهیلگر سبک زندگی تحصیلی از طریق متغیرهای مکنون پژوهش تبیین شد. بنابراین، مهمترین ایدة مستخرج از یافتههای مطالعه حاضر این است که چگونه متخصصان تربیتی علاقهمند به قلمرو مطالعاتی روانشناسی تیزهوشی میتوانند دغدغههای مربوط بر تحلیل نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان سرآمد را با تاکید بر توان اطلاعاتی نهضت نوظهور روانشناسی مثبتنگر دنبال کنند.
انگیزش و یادگیری
فاطمه دانشجو؛ کاظم برزگر بفرویی؛ حسین حسنی
چکیده
مطالعه حاضر به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، این توانایی را دارد که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول ...
بیشتر
مطالعه حاضر به دلیل بررسی نقش کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در تنیدگی تحصیلی با نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی، این توانایی را دارد که در شناسایی بنبستهای روانی و موانع تحصیل تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر توصیفی همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه یزد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل به تعداد ۱۴۴۷۰ نفر بودند، که تعداد ۳۸۴ نفر به روش نمونهگیری دردسترس و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد کمالگرایی هیل (۲۰۰۴)، پرسشنامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (۲۰۱۱)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند (۱۹۶۹) و مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی SLSI گادزلا (۱۹۹۱) بوده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای 2 SmartPLS و SPSS 26 انجام شدهاست. بررسی نتایج نشان داد که کمالگرایی منفی بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. اجتناب تجربهای بر تنیدگی تحصیلی به صورت مستقیم تأثیر مثبت دارد. کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای در پیشبینی تنیدگی تحصیلی به صورت غیرمستقیم (به واسطه ترس از ارزیابی منفی) تأثیر مثبت دارد. در نهایت با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی قادر است رابطه بین کمالگرایی منفی و اجتناب تجربهای با تنیدگی تحصیلی را میانجیگری کند.
انگیزش و یادگیری
منوچهر فلاح؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی؛ رضا احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نوجوان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، ادراک حمایت معلم متنی، مک وایرتر و اونیل (2008) و خود ادراکی هارتر (1989) بود. برای تحلیل آماری از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و از نرمافزارهای SPSS-21، LISREL-8.72 استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین بیانگیزگی تحصیلی با ادراک حمایت معلمان و ادراک شایستگی همبستگی معناداری وجود دارد (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که ادراک حمایت معلمان با بیانگیزگی تحصیلی از طریق ادراک شایستگی مرتبط است. براساس یافتههای پژوهش، ادراک شایستگی و ادراک حمایت معلمان نقش مؤثری در کاهش بیانگیزگی تحصیلی در دانشآموزان دارند.