محمد درزی؛ شهریار یارمحمدی واصل؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ رسول کرد نوقابی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوم شهرستان بویین ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوم شهرستان بویین زهرا در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود. حجم نمونه پژوهش بر اساس پژوهشهای آزمایشی انجام شده، شامل 30 نفر از جامعه مذکور بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای یک بار در هفته آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، مصاحبه بالینی بر اساس معیارهای DSM-5، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ (2006)، پرسشنامه ترس از صمیمیت دسکاتنر و ثلن (1991) و مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای هومرسون و همکاران (2006) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش شفقت به خود منجر به افزایش استفاده از راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان و کاهش استفاده از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و همچنین، کاهش ترس از صمیمیت در نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای میشود (05/0p<). لذا، میتوان از آموزش شفقت به خود در جهت بهبود تنظیم شناختی هیجان و کاهش ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای، استفاده نمود.
هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت تدوینشده برای دانشجویان توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا 1401 دانشکده علوم ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت تدوینشده برای دانشجویان توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا 1401 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا بودند؛ که پس از درخواست همکاری از همه آنها، 362 دانشجو در پژوهش شرکت کردند. برای گرداوری دادهها از سه مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس اهمالکاری تاکمن (1991) استفاده شد. پس از گردآوری دادهها، سه مدل تحلیل عاملی تاییدی شامل مدل تک عاملی، مدل مرتبه دوم و مدل سلسه مراتبی چند صفتی ارزیابی شد و مدل چند صفتی در مقایسه با سایر مدلها، دارای برازش بهتری بود. به عبارت دیگر، مدل درگیری تحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت. در بررسی روایی همگرا و واگرا، مقیاس درگیری تحصیلی (ریو، 2013) همبستگی مثبت و معنادار و مقیاس اهمالکاری (تاکمن، 1991) همبستگی منفی و معنادار با مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان داشت. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و امگا مکدونالد به ترتیب 871/0 و 875/0 به دست آمد. در مجموع، مدلدرگیری تحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید؛ فاطمه فولادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطۀ حل مسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدادند؛ که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطۀ حل مسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدادند؛ که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه همدلی (دیویس، 1983) و پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای Amos-24 و Spss-17 تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود که رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی معنادار است. همچنین مدل نقش میانجی حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج بوت استرپ نیز حاکی از تاثیر سبکهای دلبستگی بر همدلی از طریق حل مسئله اجتماعی بود. در نتیجه میتوان گفت که متغیر حل مسئله اجتماعی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی دارد
آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
راضیه صفاری فرد؛ الهه حجازی؛ امیرحسین زنگانه؛ مسعود غلامعلی لواسانی
چکیده
یکی از اصلیترین تغییرات در حوزه آموزش سالیان اخیر، یکپارچگی فناوری با رویکردهای سنتی یاددهی-یادگیری بوده است. این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی متوالی بوده و هدف آن بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران بوده است.در مرحله کیفی، محققان از روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده کردهاند. مصاحبهها با دانشجویان و اساتید ...
بیشتر
یکی از اصلیترین تغییرات در حوزه آموزش سالیان اخیر، یکپارچگی فناوری با رویکردهای سنتی یاددهی-یادگیری بوده است. این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی متوالی بوده و هدف آن بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران بوده است.در مرحله کیفی، محققان از روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده کردهاند. مصاحبهها با دانشجویان و اساتید انجام شد و نمونهگیری به شیوه هدفمند با در نظر گرفتن اشباع دادهها صورت گرفت. یافتههای کیفی به بررسی عمیق تجربیات 25 دانشجو و 18 مدرس درگیر در یاددهی-یادگیری الکترونیک در این دانشگاه پرداخته و الگوی نظری فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک در دانشگاه تهران را معرفی کرده است. در قسمت کمی، با توجه به اطلاعات مرحله کیفی و بررسیهای نظری گستردهتر، پرسشنامه فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک توسط نویسندگان ساخته و اعتبارسنجی شده است. این پرسشنامه پس از بررسی روایی محتوایی افراد خبره؛ با تعداد 495 دانشجوی دانشگاه تهران که به آن پاسخ دادند، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی شد. تمامی تحلیلها روایی و پایایی نهایی این پرسشنامه را با 35 گویه و 8 عامل و آلفای کرونباخ کلی بالای 7/0 تایید کردند؛ بنابراین این سازه به عنوان ابزاری جهت بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک دانشگاهها میتواند معرفی شود.پژوهش حاضر عناصر اساسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران را شناسایی کرده و الگوی مفهومی تطبیقی با نیازها و ویژگیهای این مؤسسه آموزش عالی را ارائه کرده است. همچنین با معرفی پرسشنامه فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک به معرفی ابزاری جهت بررسی این مهم در این موسسه و سایر موسسات آموزشی همت گمارده است.
هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اسماعیل سلیمانی؛ هانیه پاکروان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس کمالگرایی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس کمالگرایی تحصیلی و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خودانتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها نیز توسط نرمافزار ۲۳ - SPSS و Amos تحلیل شد.نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مقیاس کمالگرایی تحصیلی با ۲۷ گویه دارای ۴ عامل است و پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ آن ۸۸/۰ بود. نتایج بررسی روایی همگرا نشان داد که بین مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی (CAPS) و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خودانتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) همبستگی معناداری وجود دارد.باتوجه به یافتههای این پژوهش، مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی کمالگرایی تحصیلی استفاده کرد. این ابزار از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است
هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
زهرا ملکی؛ امید شکری؛ فاطمه الماسی
چکیده
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای ...
بیشتر
پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراکشده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارکشده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای نوجوانان (لیو و همکاران، 2019)، نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی (کیم و همکاران، 2018) و پایستگی انگیزشی (کنستانتین و همکاران، 2012) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر سه عامل حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذیری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة حمایت تحصیلی را برای نوجوانان دختر و پسر نشان داد. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد حمایت تحصیلی برای نوجوانان با نظمبخشی انگیزشی، پایستگی انگیزشی و علاقه تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامه مزبور، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای حمایت والدین، حمایت معلمان و حمایت همسالان، به ترتیب برابر با 90/0، 83/0 و 83/0 به دست آمد. نتایج اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی برای نوجوانان نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در مطالعات بعدی میتوان از آن استفاده کرد
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نجمه محمد پناهی؛ لیلا بیات مختاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارتهای ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانشآموزان 8 تا 10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارتهای ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانشآموزان 8 تا 10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز اختلال یادگیری شهر مشهد مراجعه کردند، است. نمونه آماری نیز شامل 30 نفر است که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع هدفمند از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای آموزش مهارتهای ادراک دیداری فضایی را دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. کلیه شرکتکنندگان قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، با آزمون تئوری ذهن استیرنمن سنجیده شدند. دادههای این پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرمافزار spss.24 تجزیه و تحلیل شد.نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای ادارک دیداری فضایی منجر به بهبود نمره کل تئوری ذهن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش 10 جلسۀ 60 دقیقهای ادراک دیداری فضایی، به میزان چشمگیری باعث ارتقاء تئوری ذهن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با گروهی که این آموزش را دریافت نکردهاند، میشود؛ همچنین با اجرای مداخلات آموزشی به منظور بهبود مهارتهای ادراک دیداری فضایی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری به ارتقاء تئوری ذهن نیز در آنها کمک میکند که در نهایت منجر به بهبود اختلال یادگیری میشود.