مریم عمویی؛ حسن عبداله زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامهریزی درسی چندبعدی بر مهارتهای اجتماعی و رفتارهای حین بازی کودکان پیشدبستانی شهر بهشهر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز (14 دختر و 16 پسر) از دانشآموزان پیشدبستانی مهد کودک رنگینکمان شهر بهشهر در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامهریزی درسی چندبعدی بر مهارتهای اجتماعی و رفتارهای حین بازی کودکان پیشدبستانی شهر بهشهر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز (14 دختر و 16 پسر) از دانشآموزان پیشدبستانی مهد کودک رنگینکمان شهر بهشهر در سال تحصیلی 1398 به روش در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و رفتار کودکان پیشدبستانی در بازی کوپلن و رابین (۱۹۹۸) بود. گروه آزمایش برنامه درسی چندبعدی را (بر اساس بسته یادگیری زمین ما و آنچه در آن است با تأکید بر پروژه سنگ و کوه و پروژه خاک) طی 16 جلسه 2 بار در هفته به مدت 2 ماه دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر برنامهریزی درسی چندبعدی در مهارتهای اجتماعی و رفتارهای حین بازی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر برنامهریزی چندبعدی باعث 5/89% تغییر در نمرههای مهارتهای اجتماعی و 2/80% تغییر نمرههای رفتارهای حین بازی کودکان پیشدبستانی گردیده است. پیشنهاد میشود با توجه به اثربخشی برنامهریزی درسی چندبعدی بر مهارتهای اجتماعی و رفتارهای حین بازی کودکان، بستری مناسب برای دسترسی آموزش همگانی آن در مراکز آموزشی پیشدبستانی ایجاد شود.
غلامرضا عباسی؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه روانی آموزشی مثبتنگر بر سبکهای مقابله و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 52 دانشآموز دختر در دو گروه آزمایش (27 نفر) و کنترل (25 نفر) قبل و بعد از برنامه آموزشی به نسخة کوتاه سیاهة مقابله ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه روانی آموزشی مثبتنگر بر سبکهای مقابله و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 52 دانشآموز دختر در دو گروه آزمایش (27 نفر) و کنترل (25 نفر) قبل و بعد از برنامه آموزشی به نسخة کوتاه سیاهة مقابله با موقعیتهای استرسزا (CISS-SF، اندلر و پارکر، 1994)، سیاهة مشغولیت مدرسه (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی مدرسه (SBI، سالملاـ آرو، کیورا، لیسکینن و نارمی، 2009) پاسخ دادند. از طریق 7 جلسه و هر جلسه دو ساعت، بستۀ روانی ـ آموزشی مثبتنگر به شیوۀ گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده نشان داد که بستۀ روانی ـ آموزشی مثبتنگر در افزایش سبک مقابلة مسئلهمدار و مشغولیت تحصیلی و در کاهش سبکهای مقابله هیجانمدار و اجتنابی و فرسودگی تحصیلی، مؤثر است. نتایج این پژوهش همسو با دیگر تلاشهای پژوهشی انجام شده ذیل رویکرد آموزش و پرورش مثبت نشان میدهد که مداخله روانی ـ آموزشی مثبتنگر از طریق تغذیه منابع مقابلهای یادگیرندگان و تقویت سرمایه روانی و پرطاقتی روانشناختی آنها ضمن تأمین دغدغة ایمنی روانی یادگیرندگان، در محقق کردن هدفهای پیشرفت تحصیلی آنها نیز مؤثر واقع میشود.
منیره عسگری نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل ساختاری استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی با تأکید بر واسطهگریِ تمایل رفتاری، سهولت و سودمندی ادراکشده سامان یافت. در انجام این تحقیق که مطالعهای توصیفی پیمایشی است، 150 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال تحصیلی 1400-1399 با روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل ساختاری استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی با تأکید بر واسطهگریِ تمایل رفتاری، سهولت و سودمندی ادراکشده سامان یافت. در انجام این تحقیق که مطالعهای توصیفی پیمایشی است، 150 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال تحصیلی 1400-1399 با روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ استاندارد رضایت کاربر، کیفیت سیستم و استفاده از سیستم رامیرز کرا و همکاران (2017)، قصد رفتاری ونکاتش و بلا (2008)، سودمندی و سهولت دیویس (1989)، هنجار ذهنی و خودکارآمدی عبدالله و وارد (2016) و کیفیت خدمات سیدرال و همکاران (2017) بوده است. دادهها نیز به کمک روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که هرچه دانشجویان کار کردن با سیستم را آسانتر بدانند، از نظام یادگیری الکترونیکی بیشتر استفاده میکنند. همچنین احساس خودکارآمدی، رضایت کاربر، هنجار ذهنی و کیفیت سیستم میتوانند در درک آسانیِ کار با سیستم یادگیری الکترونیکی نقش داشته باشند. کیفیت خدمات و کیفیت سیستم نیز باعث میشود که افراد احساس کنند که سیستم یادگیری الکترونیکی سودمند است. به طور کلی، رضایت کاربر، کیفیت سیستم، هنجار ذهنی و خودکارآمدی از طریق سودمندی، سهولت ادراکشده و تمایل رفتاری بر استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی اثرگذارند.
محمود امانپور قرائی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد؛ محمدرضا سرمدی؛ مهدی محمودی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل آموزش سرویس دانشآموزان مدارس مبتنی بر یادگیری سیار (ML) است. روش پژوهش تلفیقی و به صورت کیفی و کمّی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه حمل و نقل، پلیس راهور به تعداد 30 نفر بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند با فرآیند مصاحبه صورت گرفته و ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل آموزش سرویس دانشآموزان مدارس مبتنی بر یادگیری سیار (ML) است. روش پژوهش تلفیقی و به صورت کیفی و کمّی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه حمل و نقل، پلیس راهور به تعداد 30 نفر بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند با فرآیند مصاحبه صورت گرفته و ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه بر مصاحبه، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 57 سوال طبق الگوی آموزش الکترونیک خان است که نهایتا بعد از تأیید روائی (قضاوت صاحب نظران و استادان) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ 92/0) وارد بخش کمّی شده که دراین بخش جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان (1972) تعداد 389 نفر (از بین 560 نفر شرکت کننده) تعیین شده که به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری در بخش کمی، پرسشنامۀ 29 سوالی محقّقساخته طبق الگوی خان برای رانندگان تاکسی و سرویس مدارس تنظیم شده بود که بعد از تأیید روایی در بین رانندگان سرویس مدارس و تاکسی توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی مثل میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در سطح اطمینان 95% با نرمافزارهای اس پی اس اس 18 و پی ال اس نسخه 3 انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبههای عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبهها و در عین حال مطابقت آنها با مبانی نظری، نتایج پژوهش نشان داد بعد سازمانی با بار عاملی 589/0 در جهت عوامل شناساییشده مؤثر در آموزش رانندگان تاکسی و سرویس مدارس بیشترین اهمیت را دارا است و بعد از آن فناوری با بار عاملی 511/0 کمترین اهمیت را دارد و دیگر ابعاد در درجات بعدی قرار گرفتند.
فاطمه رحمانی؛ فریبرز صدیقی ارفعی؛ ملیحه رحمانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اشتیاق تحصیلی و نشانههای بدریختی بدن دانشآموزان بود. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی، با پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه به شمار میرود. به این منظور تعداد 40 نفر از دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس کاشان در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اشتیاق تحصیلی و نشانههای بدریختی بدن دانشآموزان بود. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی، با پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه به شمار میرود. به این منظور تعداد 40 نفر از دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس کاشان در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی 20 نفره جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت طرحواره درمانی قرار گرفت و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. شرکتکنندگان، مقیاس اشتیاق تحصیلی و مقیاس اصلاح شده وسواس فکری عملی ییل براون برای بدریختی را در سه مرحله خط پایه، پس از آزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه تک متغیری با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در متغیرهای اشتیاق تحصیلی و بدریختی بدن تغییر یافته و در مرحله پیگیری این تفاوت حفظ شده است. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که طرحواره درمانی به دلیل کارایی بالای آن، به خصوص هنگامی که به صورت گروهی برگزار میشود، ارزان بودن و پذیرش آن توسط دانشآموزان، راهبرد مؤثری برای افزایش اشتیاق تحصیلی و کمک به افراد دارای نشانههای بدریختی بدن میباشد.
زهرا ابراهیمی هژیر؛ احمد سهرابی؛ یحیی یاراحمدی؛ هوشنگ جدیدی
چکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل علّی امید به تحصیل بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و ادراک حمایت معلم از خودمختاری با نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوهی اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان پایه دوازدهم دبیرستانهای سطح شهر همدان است که در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین مدل علّی امید به تحصیل بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و ادراک حمایت معلم از خودمختاری با نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوهی اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان پایه دوازدهم دبیرستانهای سطح شهر همدان است که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 500 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامههای امید به تحصیل خرمایی و کمری، خودتنظیمی انگیزشی ولترز، معلم به عنوان بافت اجتماعی بلمونت و همکاران و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار خودتنظیمی انگیزشی و ادراک حمایت معلم از خودمختاری دانشآموزان با میانجیگیری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر میزان امید به تحصیل آنها بود. همچنین، یافتهها نشان داد که خودتنظیمی انگیزشی و ادراک حمایت معلم از خودمختاری بر امید به تحصیل دانشآموزان تأثیر مستقیم و معنادار دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع خودتنظیمی انگیزشی و ادراک حمایت معلم از خودمختاری میتوانند پیشبینی مناسبی برای امید به تحصیل دانشآموزان از طریق راهبردهای تنظیم شناختی هیجان آنها باشند.
فرح عالیخانی؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن سعیدی پور؛ مرجان معصومی فرد؛ ماندانا گودرزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. در بخش کیفی به منظور گردآوری داده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته و گروه کانونی استفاده شد و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. در بخش کیفی به منظور گردآوری داده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته و گروه کانونی استفاده شد و سپس در مرحله دوم از روش کمی به شیوه توصیفی _ تحلیلی و برای گردآوری دادههای کمی، پرسشنامه محققساخته بهره گرفته شد. به منظور بررسی وضعیت موجود اخلاق حرفهای در موسسه آموزش عالی البرز مؤلفههای شناسایی شده به صورت یک پرسشنامه محققساخته مورد نظر سنجی دانشجویان قرار گرفت. برای تحلیل پرسشنامه از آزمون تی تکنمونهای با ارزش آزمون 5/3 استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل و مولفههای اخلاق حرفهای با تی قابل مشاهده در جدول به طور معناداری بالاتر از میانگین مورد انتظار بوده است.از نظر سطح مطلوبیت، مؤلفههای رفتاری و فرآیندی در سطح مطلوب و صرفاً مؤلفۀ تعامل اخلاقمدار در محیط یادگیری الکترونیکی مربوط به دستیاران آموزشی در سطح نسبتاً مطلوب از نظر دانشجویان ارزیابی شده است. با توجه به ارائه الگوی اولیه اخلاق حرفهای مبتنی بر پیشینه تحقیق و مصاحبه با متخصصین آموزش الکترونیکی، نتایج کیفی و کمی، الگوی مفهومی اخلاق حرفهای به دست آمد.