سعید حق جو؛ ابراهیم ریحانی
چکیده
امروزه طرح مسئله یکی از موضوعات مهم در تحقیقات آموزش ریاضی است. یکی از چالشهای پژوهشگران پس از بررسی مهارتهای طرح مسئله و بررسی فرآیندهای تفکر، چگونگی ارزیابی آنها است. پژوهش حاضر به بررسی محتوا و روششناسی این پژوهشها میپردازد تا ساختار آنها را مشخص کند. این مطالعه، فرا تحلیلی کیفی از چارچوبهای عمدهای که پژوهشگران برای ...
بیشتر
امروزه طرح مسئله یکی از موضوعات مهم در تحقیقات آموزش ریاضی است. یکی از چالشهای پژوهشگران پس از بررسی مهارتهای طرح مسئله و بررسی فرآیندهای تفکر، چگونگی ارزیابی آنها است. پژوهش حاضر به بررسی محتوا و روششناسی این پژوهشها میپردازد تا ساختار آنها را مشخص کند. این مطالعه، فرا تحلیلی کیفی از چارچوبهای عمدهای که پژوهشگران برای ارزیابی مسائل طرح شده استفاده کردهاند، ارائه میکند تا تصویر جامعی از سیمای این پژوهشها را نشان دهد. برای این منظور 25 پژوهش در مورد ارزیابی مهارتهای طرح مسئله از بین 83 پژوهش در بین سالهای 1994 تا 2020 انتخاب و تحلیل توصیفی و ابزاری شده است. یافتههای فراتحلیل 9 معیار مشترک را در بین پژوهشها مشخص میکنند که عبارتند از ارائة یک حل توسط دانشآموز، سازگاری، عبارت ریاضی، دانش زبانشناختی و بیان، قابلیت حلپذیری، کمیت و کیفیت دادهها، مسائل بازپاسخ و قابل تعمیم، استراتژیهای حل و راه حلهای چندگانه. همچنین با بررسی پژوهشها چارچوبی شامل 11 معیار و با تأکید بر طرح مسئله و حل مسئله ریاضی ارائه شده است. این چارچوب توسط متخصصین ریاضی و آموزش ریاضی و معلمان هر سه مقطع تحصیلی و با کمک نظریة تعمیمپذیری مورد اعتباربخشی قرار گرفته و در دو مرحله آزمون شده است.
رضا کمالی مهاجر؛ کیوان صالحی؛ علی مقدم زاده؛ فاطمه جعفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاسی برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی انجام شد. بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه به انجام رسید. در مطالعه اول، شرکتکنندگان مبتنی بر نمونهگیری ملاکی، انتخاب شده و مصاحبه فردی با 29 نفر از معلمان و دانشآموزان مدارس شهر تهران انجام شد. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاسی برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی انجام شد. بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه به انجام رسید. در مطالعه اول، شرکتکنندگان مبتنی بر نمونهگیری ملاکی، انتخاب شده و مصاحبه فردی با 29 نفر از معلمان و دانشآموزان مدارس شهر تهران انجام شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس تکسوالی محققساخته و مصاحبه نیمهساختارمند، و برای تحلیلدادهها از روش تحلیل کُلایزی استفاده شد. تحلیل دادهها به شناسایی شش مضمون شامل «اجراییـ مدیریتی»، «فرهنگی»، «محیطی»، «دوستان»، «تدریس و اخلاق معلم» و «فردی» منجرگردید. در مطالعه دوم و بخش کمّی، از میان دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر تهران تعداد 387 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای سهمرحلهای انتخاب شد. ویژگیهای فنی ابزار با استفاده از روایی محتوایی، تحلیل گویهها، روایی سازه و تعیین اعتبار بررسی شد. ضریب روایی محتوایی هر یک از گویهها بالاتر از مقدار معیار 54/0 و شاخص روایی محتوایی (روایی کلی) ابزار 735/0 به دست آمد. اعتبار مقیاس نیز با استفاده از آلفایکرونباخ و برآورد ضریبهمسانی 86/0 تایید گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج شش عامل منجرگردید. منحنی ویژگی گویهها نشان داد که اکثریت گویهها از وضعیت قابل قبول و بعضاً بسیارخوبی برخوردارند. بطور کلی در مورد کیفیت ابزار میتوان گفت از آنجا که در دامنه قابل توجهی از پیوستار توانایی (2- تا 1+)، آگاهی بالایی را فراهم میسازد، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. بررسی ویژگیهای فنی ابزار نشان داد که میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و معتبر برای سنجش شادکامی مدرسهای دانشآموزان ابتدایی استفاده کرد.
فرناز ترابی؛ معصومه ممتازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش خطی و غیرخطی بر الگوی هماهنگی مهارت دراپ فورهند بدمینتون دختران نوجوان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی بود و به صورت پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران نوجوان10 تا 12 سال باشگاه شیرودی منطقه هفت شهر تهران تشکیل دادند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دختران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش خطی و غیرخطی بر الگوی هماهنگی مهارت دراپ فورهند بدمینتون دختران نوجوان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی بود و به صورت پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران نوجوان10 تا 12 سال باشگاه شیرودی منطقه هفت شهر تهران تشکیل دادند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دختران مبتدی در رشته بدمینتون که سابقه فعالیت کمتر از 3 ماه در رشته بدمینتون داشتند، تشکیل دادند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آموزش خطی و غیرخطی تقسیم شدند. 30 شرکتکننده مهارت دراپ فورهند را با استفاده از دو روش آموزش خطی و غیرخطی آموزش دیدند. روش خطی بر پایه روشهای سنتی و مرسوم و در مقابل روش غیرخطی برگرفته از پویاییهای بوم شناختی با استفاده از قیود تکلیف (قوانین مربوط به فعالیت و تجهیزات) طرحریزی و اجرا شد. برای تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t زوجی و تحلیل کوواریانس) بر روی نرمافزار آماری Spss نسخه 22 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دو گروه در الگوی هماهنگی و دقت مهارت دراپ فورهند تفاوت معناداری با هم داشتند و گروه آموزش غیرخطی نسبت به گروه خطی از عملکرد بهتری برخوردار بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش غیرخطی روش مناسبی در جهت بهبود الگوهای هماهنگی مهارت دراپ فورهند بدمینتون در نوجوانان میباشد.
بهمن زندی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش ترکیبی زبان فارسی به خارجیان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت تحلیلی و به شیوه اسنادی انجام شد. نخست با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به مرور نظاممند و تحلیل دقیق مدلهای موجود آموزش ترکیبی درخصوص فعالیتهای یاددهی-یادگیری، ویژگیهای زبانآموزان، مدرسان، محتوا، رسانههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش ترکیبی زبان فارسی به خارجیان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت تحلیلی و به شیوه اسنادی انجام شد. نخست با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به مرور نظاممند و تحلیل دقیق مدلهای موجود آموزش ترکیبی درخصوص فعالیتهای یاددهی-یادگیری، ویژگیهای زبانآموزان، مدرسان، محتوا، رسانههای آموزشی و ارزشیابی پرداخته شد. در این مرحله جامعه آماری شامل کلیه مدلهای مختلف آموزش ترکیبی در پایگاههای اطلاعات علمی ساینس دایرکت، اسکوپوس، اسپرینگر، پایگاه امرالد وگوگل اسکالر، بستر اینترنتی شبکه پنج فرانسه موسوم به (TV5)، محتوای آموزش زبان سایت BBC بود و ابزار گردآوری دادهها نیز شامل فیشبرداری، جدول و کارت بود. سپس مدل پیشنهادی آموزش ترکیبی زبان فارسی به خارجیان تدوین شد و با استفاده از نظر متخصصان دو حوزۀ زبانشناسی و آموزش از دور، اعتبار مدل مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری در مرحله دوم شامل کلیه خبرگان دو حوزه زبانشناسی و آموزش از دور بود که 15 نفر از متخصصان آموزش از دور و 15 نفر از متخصصان حوزه زبانشناسی به صورت هدفمند انتخاب شدند و درخصوص اعتبار مدل ارائه شده، اظهارنظر کردند. ابزار پژوهش نیز شامل پرسشنامه محقق ساخته بود با ده گویه و طیف چهاردرجهای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، کم، خیلی کم) که روایی آن توسط متخصصان تعلیم و تربیت و زبانشناسی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونهای) جهت اعتباریابی مدل استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون تی تک نمونهای که جهت بررسی اعتبار درونی مدل آموزش ترکیبی زبان فارسی به خارجیان به کار گرفته شد، حاکی از آن است که مدل ارائه شده بر اساس آموزش ترکیبی از نظر متخصصان هر دو گروه آموزش از دور و زبانشناسان، مبتنی بر رویکردهای جدید زبانآموزی بوده، به انگیزه یادگیری در زبانآموزان توجه دارد، همچنین به تعاملات مدرس، زبانآموز و محتوا تاکید داشته و متناسب با اصول روانشناختی زبانآموزی است. علاوه بر آن به میزان کافی به ترکیب انواع فعالیتهای یاددهی-یادگیری (حضوری و الکترونیکی) پرداخته است، همچنین به ویژگیهای مدرس، محتوا، رسانه و ارزشیابی نیز توجه کافی دارد؛ لذا مدل ارائه شده درخصوص آموزش ترکیبی زبان فارسی به خارجیان دارای اعتبار مناسب است.
معصومه رنج بخش؛ مالک میرهاشمی؛ خدیجه ابوالمعالی
چکیده
این تحقیق به دنبال بررسی روابط ساختاری بین تکانشگری و عملکرد تحصیلی بر اساس نقش واسطهای انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دختر 16 تا 18 سال در شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 350 نفر انتخاب شدند و به ...
بیشتر
این تحقیق به دنبال بررسی روابط ساختاری بین تکانشگری و عملکرد تحصیلی بر اساس نقش واسطهای انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دختر 16 تا 18 سال در شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 350 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1995) و تکانشگری بارت (1995) پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی) و استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و AMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تکانشگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با توجه به نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0>p) و انگیزش تحصیلی، این رابطه را بهطور معنادار میانجیگری میکند (01/0>p). بنابر یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ارتقاء انگیزش تحصیلی میتواند راه حلی برای کاهش تکانشگری و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهحساب آید.
نصرت جعفری؛ طاهره روشنی؛ گیتی شهبازی
چکیده
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی ...
بیشتر
کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری گروه ناهمگونی را شکل میدهند. وجه اشتراکی که در بین همۀ آنها وجود دارد این است که همۀ آنها در یادگیری دروس مشکل دارند. هدف پژوهش حاضر، تعیین جهت اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری بود. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر ایلام در سال 1400 است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 نفر (10 نفر در گروه آزمایشی و 10 نفر در گروه کنترل) بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ کوسنج و همکاران (2012)، سیاهه بررسی مشکلات دستخط و آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد ریاضی برای اختلال ریاضی و پروتکل بازیدرمانی شناختی- رفتاری بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی و مؤلفههای ریاضی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری مؤثر بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیدرمانی شناختی رفتاری در بهبود مشکلات نوشتاری دستخط و ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثر بخش است و آنها را برای مقابله با مسائل دوران تحصیل آگاه میسازد.
الهام سیف؛ سجاد بشرپور؛ محمد نریمانی؛ فاضله حیدری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز نارساخوان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون با استفاده از مقیاس تجدیدنظر شده کنترل هدفمند بر روی هر دو گروه، برنامه توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در 12 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه بهصورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش ارائه شد، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه به مقیاس فوق بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در نارساییهای شناختی حواسپرتی، تمرکز ضعیف، تغییر دادن ضعیف توجه و تکانشوری وجود دارد. این نتایج نشان میدهد که ابزار رایانهای توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی به بهبود نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان منجر شده لذا این مداخله میتواند برنامه توانبخشی شناختی مفیدی برای کودکان نارساخوان باشد.