فناوریهای جدید و یادگیری آموزشگاهی
حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ادراک دانشآموزان از یادگیری فعال مبتنی بر فناوری در هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 412 پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری شد. روش پژوهش از ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ادراک دانشآموزان از یادگیری فعال مبتنی بر فناوری در هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 412 پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری شد. روش پژوهش از نوع توصیفی انتخاب شد و از آنجا که هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بود به طرحهای همبستگی تعلق دارد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری فعال مبتنی بر فناوری شروف و همکاران (2019) که مشتمل بر 20 سؤال بوده و دارای مؤلفههای مشارکت تعاملی، مهارت حل مسئله، علاقه و بازخورد است، استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و رایکوف برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرمافزارهای آماری SPSS نسخه 21، LISREL نسخه 8/8 و Stata نسخه 17 استفاده شد. نتایج نشان داد همسانی درونی پرسشنامه یادگیری فعال مبتنی بر فناوری (968/0) است. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالها رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم یادگیری فعال مبتنی بر فناوری نتایج نشان داد که تمامی چهار مؤلفه توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم یادگیری فعال مبتنی بر فناوری باشند و در نتیجه در سنجش کارکردهای استفاده از فناوری در حوزه یادگیری فعال در دانشآموزان میتوان از آن استفاده نمود
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سیماالسادات صفوی پور نایینی؛ رسول روشن چسلی؛ شهاب مرادی؛ ابوالفضل کرمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تاثیرات آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان تفکر منطقی- تجربی و افکار منفی جوانان دارای آسیب جسمی- حرکتی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان پسر با آسیب جسمی- حرکتی دورۀ متوسطۀ دوم مدارس استثنایی شهر تهران بود. نمونۀ ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تاثیرات آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان تفکر منطقی- تجربی و افکار منفی جوانان دارای آسیب جسمی- حرکتی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان پسر با آسیب جسمی- حرکتی دورۀ متوسطۀ دوم مدارس استثنایی شهر تهران بود. نمونۀ پژوهشی، به دلیل حجم کم جامعه آماری، شامل همۀ افراد این جامعه در سال تحصیلی 1401-1400 میشد. با روش نمونهگیری هدفمند، 45 آزمودنی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. گروه یک، آموزش مهارتهای زندگی و گروه دو، آموزش مهارتهای زندگی و آموزش ذهنآگاهی را دریافت نمود. گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. هر سه گروه، پیش و پس از دورههای آموزشی و یک ماه پس از پایان دورهها، به پرسشنامۀ منطقی- تجربی اپشتاین و پاسینی (1999) و پرسشنامۀ افکار خودآیند هالون و کندال (1980)، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. مقایسۀ گروهها نشان داد، که هر دو مداخله تاثیرات یکسانی بر توانایی منطقی، درگیری منطقی، توانایی تجربی و افکار منفی شرکتکنندگان گذاشته است. میتوان گفت، هر دو مداخلۀ آموزشی، منجر به تقویت سیستمهای اندیشهورزی منطقی و تجربی و کاهش افکار منفی میشود، که در مورد افراد با آسیب جسمی- حرکتی ارزشمند است.
انگیزش و یادگیری
نرگس مسیح پور؛ سهیلا هاشمی؛ حبیب الله نادری
چکیده
در پژوهش کنونی رابطهی باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری هیجانهای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. شرکتکنندگان پژوهش، 320 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه مازندران واحد بابلسر بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
در پژوهش کنونی رابطهی باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری هیجانهای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. شرکتکنندگان پژوهش، 320 دانشجوی مقطع کارشناسی در رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه مازندران واحد بابلسر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، باورهای معرفتشناختی (بایلس، 2009)، انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل پیشنهادی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار ایموس ویرایش 26 انجام شد. روابط واسطهای در مدل پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بودند که مدل پیشنهادی با دادهها از برازش خوبی برخورداربوده است، همچنین نتایج نشان داد که ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود تعیینگری تحصیلی از طریق هیجانهای تحصیلی اثرات غیرمستقیم معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی دارند.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
داود ربیعی؛ ابوالفضل فراهانی؛ فرناز ترابی؛ غلامرضا مرادی سیاسر؛ مهری صفرنژاد
چکیده
هدف پژوهش شناسایی عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس ایران بود. یافتههای تحقیق با توجه به مراحل اجرای تحقیق، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین (1998) با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش شناسایی عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس ایران بود. یافتههای تحقیق با توجه به مراحل اجرای تحقیق، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین (1998) با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی مدیریت ورزشی، علوم انتظامی، مراکز آموزشی، اساتید و مربیان تیراندازی پلیس با نمونهگیری به روش نظری (قضاوتی) بودند. جامعه آماری شامل 300 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 170 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی در بین آنها توزیع شد که طی مصاحبه با صاحبنظر بیستم اشباع نظری حاصل گشت. روش مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، به صورت ترکیبی آمیخته اکتشافی متوالی بهکار برده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختاریافته در طی سه دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری جهت شناسایی مقولههای پدیدۀ مرکزی، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انچام شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری طبق دستورالعمل محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تأیید شد و پایایی آن نیز با معیار پیاسکات 95/0 محاسبه شد. عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزشی پلیس ایران اینگونه شناخته شد: 1. عوامل محیطی در اجرای عملکرد تیرانداز؛ 2. اضطراب و ترس هنگام مسابقه؛ 3. آگاه نبودن از دلیل و انگیزه شرکت در مسابقات؛ 4. نسبت دادن ارزش خود به تواناییها در اجرای مسابقه ورزشی؛ 5. تغییرپذیری در تمرکز توجه؛ 6. عملکرد ضعیف پس از برگشت به حالت اولیه؛ 7. اعتماد به نفس؛ 8. انگیزه؛ 9. کنترل عاطفی؛ 10. تمرکز.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
زهرا نصیری؛ حمدا... منظری توکلی؛ امان ... سلطانی؛ آناهیتا بحرینی
چکیده
کودکان کمتوان ذهنی به عنوان قشر خاص و آسیبپذیر جامعه به دلایل گوناگونی معمولا مهارت تحصیلی کمی دارند. یکی از دلایل مهم در این زمینه میتواند کارکردهای اجرایی باشد. بنابراین این تحقیق با هدف مطالعه نقش کارکردهای اجرایی در پیشبینی مهارتهای تحصیلی ریاضی دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
کودکان کمتوان ذهنی به عنوان قشر خاص و آسیبپذیر جامعه به دلایل گوناگونی معمولا مهارت تحصیلی کمی دارند. یکی از دلایل مهم در این زمینه میتواند کارکردهای اجرایی باشد. بنابراین این تحقیق با هدف مطالعه نقش کارکردهای اجرایی در پیشبینی مهارتهای تحصیلی ریاضی دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل مقطع ابتدایی کمتوان ذهنی در مدارس استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 278 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف و آزمون معلمساخته ریاضی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزارهای spss25 و Amos24 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی نقش کارکردهای اجرایی در پیشبینی مهارتهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی با کنترل اثر هوش و سن از برازش قابل قبولی برخوردار است. بین بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامهریزی، سازماندهی مواد و بازبینی با مهارتهای تحصیلی ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی رابطه معناداری وجود داشت، به طوری که مولفههای کارکردهای اجرایی بهصورت همزمان 357/0 واریانس مهارتهای تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی را تبیین میکردند و و مهمترین پیشبینی کننده مهارتهای تحصیلی ریاضی در دانشآموزان کمتوان ذهنی به ترتیب برنامهریزی و حافظه کاری بود.
یادگیرنده مستقل و یادگیرنده محوری و نقش آن در ارتقای یادگیری
طاهر محبوبی؛ محمدباقر اکبرپور زنگلانی
چکیده
هدف این تحقیق ارائه الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس درگیری تحصیلی والدین با نقش میانجی ارزش تکلیف، احساس تعلق به دانشگاه و تلاش تحصیلی بود. نمونه مطالعهشده 300 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز خوی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارائه الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس درگیری تحصیلی والدین با نقش میانجی ارزش تکلیف، احساس تعلق به دانشگاه و تلاش تحصیلی بود. نمونه مطالعهشده 300 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز خوی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای متشکل از خرده مقیاس ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران، ۱۹۹۱)، احساس تعلق (وانگ، وایت و اکلز، 2011)، تلاش تحصیلی (دوپیرات و مارین، ۲۰۰۵) و خرده مقیاس درگیری تحصیلی والدین بود. پیشرفت تحصیلی نیز از طریق درج سوالی در خصوص معدل تحصیلی دانشجویان از طریق خودگزارشدهی سنجیده شد. برای تحلیل دادهها از طرحهای پیشرفته همبستگی (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه درگیری تحصیلی والدین و پیشرف تحصیلی دانشجویان آموزش از دور، تحت تأثیر ابعاد درگیری تحصیلی عاطفی و رفتاری است. به گونهای که اثر مستقیم درگیری تحصیلی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأیید نشد اما درگیری تحصیلی والدین از طریق احساس تعلق به دانشگاه، ارزش تکلیف و تلاش تحصیلی اثر غیرمستقم مثبتی بر پیشرفت تحصیلی نشان داد. علاوه براین در رابطه با اثر مستقیم متغیرهای پژوهش بر پیشرفت تحصیلی بیشترین اثر مثبت مربوط به تلاش تحصیلی بود. همچنین ارزش تکلیف نیز بیشترین اثر مستقیم مثبت را روی تلاش تحصیلی و درگیری تحصیلی والدین نیز بیشترین اثر مستقیم را بر ارزش تکلیف نشان داد. درمجموع در این تحقیق نشان داده شد که درگیری تحصیلی والدین اثر غیرمستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور دارد.
الهه صادقی
چکیده
این پژوهش به منظور اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) بر روی مولفههای هیجان تحصیلی و خودکنترلی دانشآموزان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامههای هیجان تحصیلی پکران، گوتر و فرانزل (2005) و خودکنترلی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) بر روی مولفههای هیجان تحصیلی و خودکنترلی دانشآموزان 7 تا 11 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامههای هیجان تحصیلی پکران، گوتر و فرانزل (2005) و خودکنترلی تانجی و بامیستر و بون (2004) 30 نفر از دانشآموزان دارای نارسایی توجه / بیشفعالی، به طور هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه فنون DBT را براساس بسته آموزشی آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. پس از اجرای DBT، مجدداً مولفههای هیجان تحصیلی و خودکنترلی اعضای هر دو گروه اندازهگیری شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تک متغیری (آنکوا) برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل مانکوا برای مولفههای هیجان تحصیلی و خودکنترلی در هر دو گروه تفاوت معنادار را نشان داد و تحلیل آنکوا برای خودکنترلی و مولفههای هیجان تحصیلی مانند لذت ازکلاس، خشم و خستگی در هر دو گروه تفاوت معناداری را نشان داد اما در مورد برخی از مولفههای هیجان تحصیلی مانند اضطراب، شرم، غرور و ناامیدی بین دو گروه تفاوت معنادار را نشان نداد. یافتههای این پژوهش در همسویی با نتایج پژوهشهای مشابه حاکی از آن است که روش DBT میتواند نقش موثری در مولفههای هیجان تحصیلی و خودکنترلی دانشآموزان 7 تا 11سال دارای نارسایی توجه/ بیشفعالی داشته باشد.