با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم و ارزش تکلیف در رابطه اشتیاق ادراک‌شده معلم با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی

فرزانه میکاییلی منیع؛ بهزاد ارژنگی؛ سیامک میرزایی سیلابی

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69723.4113

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رابطه اشتیاق ادراک‌شده معلم با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم و ارزش تکلیف انجام شد. این پژوهش از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانش‌آموزان پسر سال نهم شهر سلماس به تعداد 270 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
رابطه شیوه‌های فرزندپروری مثبت و شایستگی هیجانی و اجتماعی در دانش‌آموزان: نقش میانجی کارکردهای اجرایی

نفیسه سادات نکوئی؛ زهرا هاشمی

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 21-30

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69613.4104

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی کارکردهای اجرایی در رابطه میان شیوه‌های فرزندپروری مثبت و توسعه شایستگی هیجانی و اجتماعی در دانش‌آموزان بود. در همین راستا، جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس منطقه 1 شهر تهران (سال تحصیلی 1401-1402) بود که با روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس و داوطلبانه 383 نفر وارد پژوهش شدند و پرسش‌نامه‌های ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
تأثیر رنگ‌آمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانش‌آموزان

سیده مولود سالاری پور؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ مرتضی امیدیان؛ ناصر بهروزی

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 31-42

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69614.4105

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگ‌آمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یک‌ماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانش‌آموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بر اساس ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
رابطه ساختاری نیازهای بنیادین روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌ای کمال‌گرایی

فریبا تابع بردبار

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 43-54

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69944.4125

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ساختاری بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی با واسطه‌گری کمال‌گرایی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان شیراز، در سال تحصیلی 1399-1400 با تعداد نمونه 150 نفر بود. ابزار‌های استفاده‌شده در این پژوهش، پرسش‌نامه نیازهای ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر مهارت تمرکز و امید تحصیلی در دانش‌آموزان با انگیزش تحصیلی

ابوالقاسم یعقوبی؛ معصومه عزیزی؛ افشین افضلی؛ طاهره حق طلب

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 55-70

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69658.4108

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر مهارت تمرکز و امید تحصیلی در دانش‌آموزان با انگیزش تحصیلی پایین انجام شد. در این پژوهش از روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول سال تحصیلی 1402- 1401 در شهر همدان بودند. برای انتخاب نمونه به ...  بیشتر

جنبه‌های اخلاقی، ارزشی و اجتماعی مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
پیش‌بینی بی‌صداقتی تحصیلی بر اساس محق‌پنداری تحصیلی و تکانش‌گری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

مهدی شیرزاده

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 71-80

https://doi.org/10.30473/etl.2024.63953.3790

چکیده
  این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین محق‌پنداری تحصیلی و تکانش‌گری با بی‌صداقتی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 272 نفر (137 پسر و 135 دختر) با روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، به عنوان نمونه آماری ...  بیشتر

فناوری‌های جدید و یادگیری آموزشگاهی
بررسی استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص و تصحیح خطاهای محتوای آموزشی در یادگیری الکترونیکی

محمد محسن صدر؛ محسن خانی

دوره 11، شماره 4 ، اردیبهشت 1403، صفحه 81-91

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70158.4132

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی اهمیت تشخیص و تصحیح خطاهای محتوای آموزشی در یادگیری الکترونیکی و نقش سیستم‌های هوش مصنوعی در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری می‌پردازد. با رشد سریع پلتفرم‌های یادگیری آنلاین، تقاضا برای محتوای آموزشی با کیفیت بالا افزایش یافته است، اما اشتباهات و نادرستی‌ها در محتوای آموزشی می‌توانند تأثیرات جدی بر تجربه یادگیری ...  بیشتر