روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید؛ فاطمه فولادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطهای حلمسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میداند که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی و همدلی با نقش واسطهای حلمسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میداند که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه همدلی (دیویس، 1983) و پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Amos-24 و Spss-17 تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود که رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی معنادار است. همچنین مدل نقش میانجی حلمسئله اجتماعی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج بوت استرپ نیز نیز حاکی از تاثیر سبکهای دلبستگی بر همدلی از طریق حلمسئله اجتماعی بود. در نتیجه میتوان گفت که متغیر حلمسئله اجتماعی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و همدلی دارد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نجمه محمد پناهی؛ لیلا بیات مختاری
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانش آموزان 8تا10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسردر گروه سنی 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانش آموزان 8تا10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسردر گروه سنی 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز اختلال یادگیری شهر مشهد مراجعه کردند، بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از جامعه مذکور که به روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند انتخاب شدند میباشد.که بصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60دقیقه ای آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی را دریافت کردنددر حالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، با آزمون تئوری ذهن استیرنمن مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار spss.24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی تاثیرمعناداری در بهبود عملکرد تئوری ذهن دانش آموزان دچار اختلال یادگیری دارد.نتیجه گیری: در مجموع مطالعه حاضر نشان دادکه دانش آموزان دچار اختلال یادگیری قبل از اجرای آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی، از نمرات تئوری ذهن پایین تری نسبت به بعد از اجرای مداخله برخوردار بودند که بدنبال آن بهبود اختلال یادگیری را در پی داشت.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
فرزانه میکاییلی منیع؛ بهزاد ارژنگی؛ سیامک میرزایی سیلابی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه اشتیاق ادراک شده معلم با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلم و ارزش تکلیف انجام شد. این پژوهش از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیهی دانشآموزان پسر سال نهم شهر سلماس به تعداد 270 نفر بودکه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه اشتیاق ادراک شده معلم با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلم و ارزش تکلیف انجام شد. این پژوهش از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیهی دانشآموزان پسر سال نهم شهر سلماس به تعداد 270 نفر بودکه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اشتیاق ادراک شده معلم اروسز و همکاران (2015)، حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلم پارک و همکاران (2002)، ارزش تکلیف ریاضی آکین و همکاران (2016) و فرسودگی مربوط به مدرسه (SBI) سالملا-آرو و همکاران (2005) استفاده شد. دادهها با نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اثرات مستقیم تدریس با اشتیاق بر روی حمایت اجتماعی و ارزش تکلیف معنیدار بود. همچنین اثر تدریس بدون اشتیاق بر روی حمایت اجتماعی و ارزش تکلیف منفی و معنیدار بود، اثر مستقیم حمایت اجتماعی و ارزش تکلیف بر روی فرسودگی تحصیلی نیز معنیدار بودند. همچنین اثرات غیرمستقیم نشان داد که تدریس با اشتیاق بر فرسودگی تحصیلی بر اساس نقش واسطهای حمایت اجتماعی و ارزش تکلیف اثر غیرمستقیم منفی و معنیداری دارد، همچنین تدریس بدون اشتیاق بر فرسودگی تحصیلی بر اساس نقش واسطهای حمایت اجتماعی و ارزش تکلیف اثر غیرمستقیم مثبت و معنیداری دارد. پس میتوان از طریق ارائه برنامههای آموزشی به دبیران با توجه به مولفههای اشتیاق ادراک شده معلم، حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش تکلیف از فرسودگی تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی جلوگیری کرد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
نفیسه سادات نکوئی؛ زهرا هاشمی
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی کارکردهای اجرایی در رابطه میان شیوههای فرزندپروری مثبت و توسعه شایستگی هیجانی و اجتماعی در دانشآموزان بود. در همین راستا، جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مدارس منطقه 1 شهر تهران (سال تحصیلی 1401-1402) بود که با روش نمونهگیری به صورت در دسترس و داوطلبانه 383 نفر وارد پژوهش شدند ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی کارکردهای اجرایی در رابطه میان شیوههای فرزندپروری مثبت و توسعه شایستگی هیجانی و اجتماعی در دانشآموزان بود. در همین راستا، جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مدارس منطقه 1 شهر تهران (سال تحصیلی 1401-1402) بود که با روش نمونهگیری به صورت در دسترس و داوطلبانه 383 نفر وارد پژوهش شدند و پرسشنامههای فرزندپروری مثبت آلاباما (فریک، ۱۹۹۱)، کارکردهای اجرایی بریف (جیویا و همکاران، 2000) و شایستگی هیجانی- اجتماعی (ژو و ای، 2012) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد میان شایستگیهای هیجانی و اجتماعی و مؤلفههای کارکردهای اجرایی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین، رابطه فرزندپروری با ابعاد کارکردهای اجرایی نیز مثبت است. لذا از آن جایی که رابطه میان فرزندپروری با شایستگیها به صورت مستقیم و نیز با میانجیگری ابعاد کارکرد اجرایی به شکلی غیرمستقیم معنادار است، در نتیجه نقش میانجی به شکل ناقص (ناکامل) میباشد. مطالعه حاضر شواهدی را ارائه میدهد که فرزندپروری مثبت ممکن است به عنوان یک مسیر مطلوب جهت مداخله عمل کند. به این ترتیب، تمرکز بر کارکرد اجرایی کودک و فرزندپروری به صورت جداگانه ممکن است در زمینه شایستگی رفتاری کودک کمتر مؤثر باشد. در واقع، برنامههای آموزشی والدین، که آنها را در یادگیری محتوای مرتبط با رشد فرزندشان درگیر میکند، استفاده از شیوههای مؤثر و فرصتهای یادگیری را افزایش میدهد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سیده مولود سالاری پور؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ مرتضی امیدیان؛ ناصر بهروزی
چکیده
چکیدهمقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای بر اساس ملاک-های ورود و خروج انتخاب گردیدند. از بین دانشآموزان30 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون، پسآزمون و پیگیری با استفاده از آزمون حافظة کاری فراخنای اعداد (وکسلر، 2009) و اضطراب امتحان (فریدمن، 1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسة 45 دقیقهای تحت مداخله رنگآمیزی طرحهای مندلا قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS23 و روش اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد رنگآمیزی مندلا بر افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در مرحلة پسآزمون مؤثر بوده است و اثرات آن در مرحلة پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>p). نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش میتوان برای افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر از مداخلة رنگآمیزی طرحهای مندلا استفاده کرد.واژههای کلیدی: رنگآمیزی مندلا، حافظة کاری، اضطراب امتحان، دانش آموزان.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
فریبا تابع بردبار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ساختاری بین نیازهای بنیادین روانشناختی و اشتیاق تحصیلی با واسطه گری کمال گرایی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان شیراز، در سال تحصیلی 1401-1400 با تعداد نمونه 150 نفر بود. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه نیازهای بنیادین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ساختاری بین نیازهای بنیادین روانشناختی و اشتیاق تحصیلی با واسطه گری کمال گرایی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان شیراز، در سال تحصیلی 1401-1400 با تعداد نمونه 150 نفر بود. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و ریان(0200)، پرسشنامه کمال گرایی اهواز، نجاریان و همکاران(1378) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدریگز و همکاران(2004) بود. روابط بین سازههای مدل پیشنهادی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS ویراست 24 تحلیل شد. شاخص های برازندگی الگوی پیشنهادی حاکی از برازش قابل قبولی با داده ها بود. نتایج نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر کمال گرایی(01/0 = P ، 24/=) و اشتیاق تحصیلی (01/0 = P ، 18/=) اثر مستقیم و معنادار دارد. کمال گرایی نیز دارای اثر مستقیم و معنادار بر اشتیاق تحصیلی(01/0 = P ، 21/=) است. با توجه با کاهش ضرایب مسیر میتوان گفت کمال گرایی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان و اشتیاق تحصیلی نقش واسطهای ایفا مینماید. با کشف روابط میان متغیرهای مرتبط با تحصیل میتوان از ترک تحصیل و شکست تحصیلی جلوگیری کرد و مدل های درمانی مناسبی جهت افزایش کیفیت تحصیلی آنان پیشنهاد داد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
ابوالقاسم یعقوبی؛ معصومه عزیزی؛ افشین افضلی؛ طاهره حق طلب
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر مهارت تمرکز و امید تحصیلی در دانشآموازن با انگیزش تحصیلی پایین انجام شد. در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول سال تحصیلی 1402- 1401 در شهر همدان بودند. برای انتخاب نمونه به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر مهارت تمرکز و امید تحصیلی در دانشآموازن با انگیزش تحصیلی پایین انجام شد. در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول سال تحصیلی 1402- 1401 در شهر همدان بودند. برای انتخاب نمونه به روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشآموز دارای انگیزش تحصیلی پایین (بر اساس نمره پایینتر از 70 پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران، 1992) انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) قرار گرفتند. پس از گروه بندی و انجام پیشآزمون، طی 10 جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی به گروه آزمایش ارائه شد. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه مهارت تمرکز سواری و اورکی (1394) و پرسشنامه امید تحصیلی خرمائی و کمری (1396) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس با بهرهگیرى از نرم افزار spss27 استفاده گردید. یافتهها حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای فراشناختی در بین دانشآموزانی که انگیزش تحصیلی پایینی داشتند، تأثیر مثبت و معنادار داشت. (p < 0/01). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش راهبردهاى فراشناختى موجب بهبود مهارت تمرکز و تقویت امید تحصیلی در دانشآموزان میشود و این عوامل در کنار هم انگیزشتحصیلی آنها را افزایش میدهد. بر این اساس، پیشنهاد میشود معلمان دانشآموزان را برای نتایج بهتر یادگیری و انگیزشی به استفادۀ فعالتر و موثرتر از راهبردهای فراشناخت سوق دهند.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سیماالسادات صفوی پور نایینی؛ رسول روشن چسلی؛ شهاب مرادی؛ ابوالفضل کرمی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تاثیرات آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان تفکر منطقی- تجربی، و افکار منفی جوانان دارای آسیب جسمی- حرکتی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان پسر با آسیب جسمی- حرکتی دورۀ متوسطۀ دوم مدارس استثنایی شهر تهران بود. ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تاثیرات آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان تفکر منطقی- تجربی، و افکار منفی جوانان دارای آسیب جسمی- حرکتی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان پسر با آسیب جسمی- حرکتی دورۀ متوسطۀ دوم مدارس استثنایی شهر تهران بود. نمونۀ پژوهشی، بدلیل حجم کم جامعه آماری، شامل همۀ افراد این جامعه در سال تحصیلی 1401-1400 میشد. با روش نمونهگیری هدفمند، 45 آزمودنی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. گروه یک، آموزش مهارتهای زندگی و گروه دو، آموزش مهارتهای زندگی و آموزش ذهنآگاهی را دریافت نمود. گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. هر سه گروه، پیش و پس از دورههای آموزشی و یک ماه پس از پایان دورهها، به پرسشنامۀ منطقی- تجربی اپشتاین و پاسینی (1999)، و پرسشنامۀ افکار خودآیند هالون و کندال (1980)، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. مقایسۀ گروهها نشان داد، که هر دو مداخله تاثیرات یکسانی بر توانایی منطقی، درگیری منطقی، توانایی تجربی و افکار منفی شرکتکنندگان گذاشته است. میتوان گفت، هر دو مداخلۀ آموزشی، منجر به تقویت سیستمهای اندیشهورزی منطقی و تجربی و کاهش افکار منفی میشود، که در مورد افراد با آسیب جسمی- حرکتی ارزشمند است.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
داود ربیعی؛ ابوالفضل فراهانی؛ فرناز ترابی؛ غلامرضا مرادی سیاسر؛ مهری صفرنژاد
چکیده
هدف پژوهش عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس بود. یافتهها، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریه پردازی داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی ورزشی، علوم انتظامی، مراکز آموزشی، اساتید و مربیان ...
بیشتر
هدف پژوهش عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزش پلیس بود. یافتهها، در دو بخش یافتههای حاصل از مطالعات اسنادی و یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب روش نظریه پردازی داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین با هم ترکیب شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی ورزشی، علوم انتظامی، مراکز آموزشی، اساتید و مربیان تیراندازی پلیس با نمونهگیری قضاوتی بودند. جامعه آماری شامل 300 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته در بین آنها توزیع شد که طی مصاحبه با صاحبنظر بیستم اشباع نظری حاصل گشت. روش مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، به صورت ترکیبی آمیخته اکتشافی متوالی بکار برده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختاریافته در طی سه دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری جهت شناسایی مقولههای پدیدۀ مرکزی، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انچام شد. ابزار پژوهش کدگذاری طبق دستورالعمل محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تأیید شد و پایایی آن نیز با معیار پیاسکات 95/0 محاسبه شد. عوامل روانشناختی موثر در مهارت تیراندازی مراکز آموزشی پلیس اینگونه شناخته شد: 1- عوامل محیطی در اجرای عملکرد تیرانداز 2- اضطراب و ترس هنگام مسابقه، 3- آگاه نبودن از دلیل و انگیزه شرکت در مسابقات، 4- نسبت دادن ارزش خود به توانایی ها در اجرای مسابقه ورزشی،5-تغییر پذیری در تمرکز توجه، 6-عملکرد ضعیف پس از برگشت به حالت اولیه،7- اعتماد به نفس، 8-انگیزه ،9-کنترل عاطفی، 10- تمرکز.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
زهرا نصیری؛ حمدا... منظری توکلی؛ امان ... سلطانی؛ آناهیتا بحرینی
چکیده
دلیل عدم موفقیت در یادگیری و افت تحصیلی فقدان مهارت های تحصیلی میباشد. کودکان کم توان ذهنی به عنوان قشر خاص و آسیب پذیر جامعه به دلایل گوناگونی معمولا مهارت تحصیلی کمی دارند. یکی از دلایل مهم می تواند کارکردهای اجرایی باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی در پیش بینی مهارتهای تحصیلی ریاضی دانش اموزان ابتدایی کم توان ذهنی ...
بیشتر
دلیل عدم موفقیت در یادگیری و افت تحصیلی فقدان مهارت های تحصیلی میباشد. کودکان کم توان ذهنی به عنوان قشر خاص و آسیب پذیر جامعه به دلایل گوناگونی معمولا مهارت تحصیلی کمی دارند. یکی از دلایل مهم می تواند کارکردهای اجرایی باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی در پیش بینی مهارتهای تحصیلی ریاضی دانش اموزان ابتدایی کم توان ذهنی انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه 995 دانشآموزان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر کرمان بود؛ که براساس جدول مورگان-کرجسی حجم نمونه آماری این تحقیق 278 نفر بدست آمد؛ که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف و آزمون معلم ساخته ریاضی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای spss25، و Amos24 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد الگوی نقش کارکردهای اجرایی در پیش بینی مهارت های تحصیلی ریاضی در دانش آموزان ابتدایی کم توان ذهنی با کنترل اثر هوش و سن از برازش قابل قبولی برخوردار است. بین بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی، سازماندهی مواد و بازبینی با مهارت های تحصیلی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی رابطه معنی داری وجود داشت، بطوری که مولفه های کارکردهای اجرایی بصورت همزمان 357/0 واریانس مهارت های تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی را تبیین می کردند و و مهمترین پیش بینی کننده مهارت های تحصیلی ریاضی در دانش آموزان کم توان ذهنی به ترتیب برنامه ریزی و حافظه کاری بودند
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
احمد رضا اکبری؛ محمدحسن صیف؛ سید محمد شبیری؛ سعید طالبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر پیامد روانشناختی شبیهسازی آموزش حفاظت از محیط زیست در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز بود. برای این منظور، از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز، به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی، بر اساس فرمول کوکران، 620 نفر انتخاب و پس از استفاده از بازی شبیهسازی زیست محیطی، به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر پیامد روانشناختی شبیهسازی آموزش حفاظت از محیط زیست در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز بود. برای این منظور، از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز، به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی، بر اساس فرمول کوکران، 620 نفر انتخاب و پس از استفاده از بازی شبیهسازی زیست محیطی، به یک پرسشنامه که تلفیقی از پرسشنامههای انگیزه بازی کلر (2010)، حضور اجتماعی آربا و همکاران (2008)، نیاز به شناخت کاچیوپو و پتی (1982)، مقیاس خودکارآمدی ماهات، مهد ایوب و وانگ (2012) و درگیری زیست محیطی بود، پاسخ دادند که از آن میان، 605 پرسشنامه تکمیل و به پژوهشگر بازگردانده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای حضور اجتماعی، نیاز به شناخت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق واسطهگری متغیرهای خودکارآمدی و انگیزه، بر درگیری زیست محیطی در بین دانشآموزان، اثر معنادار دارند. همچنین بررسی شاخصهای برازندگی نشان داد، که مدل پیشنهادی پژوهش، با دادههای گردآوری شده از دانشآموزان دوره متوسطه دوم، برازش مناسبی دارد. در کل 25 درصد از کل تغییرات موجود در متغیر درگیری زیست محیطی بهعنوان مهمترین پیامد شبیهسازی آموزش ناشی از متغیرهای حضور اجتماعی، نیاز به شناخت، خودکارآمدی و انگیزه هستند
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
روح الله صالحی تبار؛ رحیم داوری؛ حسین ابراهیمی مقدم
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مدلیابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبکهای حل مسئله با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع طرحهای همبستگی، مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی 1۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مدلیابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبکهای حل مسئله با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع طرحهای همبستگی، مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی 1۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش (۲۰۰۲)، سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که پایستگی تحصیلی و مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی؛ و مولفههای درماندگی و اجتناب اثر مثبت بر فرسودگی تحصیلی دارند؛ اما اثر مستقیم مولفه مهارگری بر فرسودگی معنادار نبود. مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر مثبت؛ و درماندگی، اجتناب و مهارگری اثر منفی بر پایستگی تحصیلی دارند. همچنین مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی؛ و درماندگی، مهارگری و اجتناب اثر مثبت با نقش واسطهگری پایستگی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی دارند. نتایج میتواند الگویی برای مداخله محسوب شود.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
علی مصطفایی؛ فاطمه بیان فر
چکیده
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش تربیت مربی پیشدبستانی بر خودکارآمدی شغلی و ابزار وجود داوطلبان مربیگری پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون –پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه داوطلبان مربیگری پیشدبستانی شهر مهاباد است که در دوره آموزش حرفهای تربیت مربی پیشدبستانی دانشگاه پیامنور ...
بیشتر
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش تربیت مربی پیشدبستانی بر خودکارآمدی شغلی و ابزار وجود داوطلبان مربیگری پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون –پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه داوطلبان مربیگری پیشدبستانی شهر مهاباد است که در دوره آموزش حرفهای تربیت مربی پیشدبستانی دانشگاه پیامنور در سال 1398 شرکت کرده بودند و تعداد آنان 197 نفر بود. تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری نظامدار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 20 جلسه (هر هفته دو جلسه) آموزشهای تخصصی، فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی در تصمیمگیری شغلی بتز و همکاران (1996) و پرسشنامة خود ابرازی بزرگسالان گی، هالندورث و گالاسی (1975) بود. پرسشنامهها بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام گرفت. مداخله بر خودارزیابی، انتخاب هدف، اطلاعات شغلی و برنامهریزی از مؤلفههای خودکارآمدی تصمیمگیری شغلی مؤثر بوده و تنها بر حل مسئله تأثیری نداشته است (09/0=P). مداخله بر ابراز وجود هم تأثیر گذاشته است (05/0> P). با توجه به این که آموزش بر خودکارآمدی تصمیمگیری شغلی و ابراز وجود تأثیر مثبت گذاشته است؛ لذا به تصمیمگیران آموزشی پیشنهاد میشود با آموزش تخصصی و حرفهای زمینه موفقیت داوطلبان مربی پیشدبستانی را در شغل مد نظر فراهم کنند.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ نجمه حقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعۀ آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر خوانسار بوده است. حجم نمونه شامل 254 دانشآموز بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای پارکر و اندلر (1990)، پرسشنامه هیجانخواهی زاکرمن (1990)، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مکاینری و داوسون (2004)، پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1395) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین هیجانخواهی و باورهای فراشناختی رابطه معنادار وجود داشته و هر دو متغیر با رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد. باورهای فراشناختی و راهبردهای مقابلهای نیز رابطه معنادار با یکدیگر داشته و بین این دو متغیر و رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
مجتبی بیرامی؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی؛ مهدی عربزاده؛ جواد کاوسیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس خودگزارشدهی درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف- (ویراست دوم) در دانشآموزان دوره متوسطه دوم، انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس خودگزارشدهی درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف- (ویراست دوم) در دانشآموزان دوره متوسطه دوم، انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاسهای کارکردهای اجرایی جیووا و همکاران (2015)، اختلال اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006) و ثبات قدم داکورث و کوئین (2009) پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای Spss-25، Amos-24 و با بهکارگیری روشهای آماری آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در مقایسه با مدلهای رقیب تکعاملی و دوعاملی، مدل سهعاملی (شاخص شناختی، رفتاری و هیجانی) با هفت مؤلفه (بازداری، خودنظارتی، تغییر، کنترل هیجانی، حافظه کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، تکمیل تکالیف) برای دانشآموزان ایرانی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 93/0، شاخصها بین 7/0 تا 9/0 و برای مؤلفهها نیز بین 6/0 تا 8/0 بهدست آمد. بهمنظور برآورد روایی ملاکی، ضرایب همبستگی شاخصها و خرده مقیاسها با مقیاسهای اختلال اضطراب فراگیر و ثبات قدم بهترتیب به شکل مثبت و منفی معنادار بودند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان عنوان کرد که نسخۀ فارسی مقیاس خودگزارشدهی کارکردهای اجرایی، جهت سنجش کارکردهای اجرایی نوجوانان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و میتواند ابزار معتبری در موقعیتهای آموزشی، پژوهشی و بالینی باشد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
مهدیه جعفری ده آبادی؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روانشناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطهگری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) ...
بیشتر
سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روانشناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطهگری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) انتخاب شدند. این افراد مقیاس سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه سبک اسناد (پترسون و سلیگمن، 1984)، مقیاس شفقت به خود – فرم کوتاه (ریس و همکاران، 2011) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ، 1969) را تکمیل کردند. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد، سبک اسناد خوشبینانه با افزایش سازگاری رابطه دارد و شفقت به خود و عزت نفس اثر واسطهای بر رابطه سبک اسناد و سازگاری دارند.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
کاظم حسنی؛ پرستو سهرابی؛ محی الدین محمدخانی
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه، ناحیه یک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه، ناحیه یک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 120 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست تحصیلی (کانروی و همکاران، 2002)، پرسشنامه نشخوار فکری (نولنهوکسما و مارو، 1991)، پرسشنامه تعللورزی تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS-24 انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که شکست تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان با نشخوار فکری رابطه دارد. نتایج حاصل از این پژوهش، توصیههای کاربردی مهمی برای روانشناسان، مشاوران و برنامهریزان حوزه تعلیم و تربیت دارد تا با مداخلههای بهموقع و مناسب، مشکلات شناختی، عاطفی و تحصیلی یادگیرندگان را شناسایی کرده و با اصلاح و درمان آنها باعث بهبود سلامت روان و ارتقاء کیفیت تحصیلی دانشآموزان شوند
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
مریم تازش؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرهای اولیه استنباطآموزی بر درک مطلب خواندن در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی با ناتوانی اختصاصی درک مطلب بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تکآزمودنی ABA انجام شد. تعداد شش دانشآموز بر اساس نمرههای قبلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ـ ویرایش چهارم و نمره کسبشده در مقیاس غربالگری ناتوانی یادگیری- نسخه چهارم (LDES-4) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرهای اولیه استنباطآموزی بر درک مطلب خواندن در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی با ناتوانی اختصاصی درک مطلب بود. پژوهش حاضر در قالب یک طرح تکآزمودنی ABA انجام شد. تعداد شش دانشآموز بر اساس نمرههای قبلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ـ ویرایش چهارم و نمره کسبشده در مقیاس غربالگری ناتوانی یادگیری- نسخه چهارم (LDES-4) و با توجه به ملاکهای ورود و خروج از میان دانشآموزان معرفیشده به مراکز اختلالات یادگیری انتخاب شدند. مداخلة آموزشی در 23 جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از نرم افراز R بهصورت دیداری و کمی تحلیل شدند. تحلیلهای دیداری و شاخصهای ناهمپوشانی و اندازه-های اثر (بیشترین01/1 و کمترین 87/0) افزایش معنیدار در عملکرد درک مطلب شرکتکنندگان نسبت به خط پایه و عدم کاهش معنیدار در مرحله بازگشتی نسبت به مرحله مداخله را نشان داد. به نظر میرسد یافته-های این پژوهش پیشروی نویدبخشی برای درمان اختلال یادگیری ویژه با محوریت استنباطآموزی باشد.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
احمد رستگار؛ فهیمه ثمری
چکیده
این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) و پرسشنامه تجربۀ قلدری قربانی سایبری آنتونیادو و همکاران (2016) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت معلم، حمایت همسالان، حمایت خانواده) بر مؤلفههای سرمایههای روانشناختی (خوشبینی، امید، انعطافپذیری و خودکارآمدی مثبت و معنیدار است. به علاوه اثر مستقیم مؤلفههای سرمایههای روانشناختی بر قلدری سایبری منفی و معنیدار است. ضمنا اثر غیر مستقیم مؤلفههای حمایت تحصیلی بر قلدری سایبری منفی و معنیدار است. همچنین یافتهها نشان داد که در مدل برازش شده، 42 درصد از واریانس قلدری سایبری توسط حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی تبیین میگردد. شاخصهای نکویی برازش مدل پیشبینی قلدری سایبری دانشآموزان مقطع دوم متوسطه در دوران پساکرونا نیز نشان داد که مدل برازش شده بر اساس دادههای تجربی با مدل نظری برگرفته شده از پیشینه نظری و تجربی پژوهش سازگار است.
روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
علی مصطفائی؛ میترا سماواتی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر مدلیابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری در دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال بود. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 300 نفر به عنوان نمونه با رعایت ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر مدلیابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری در دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال بود. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 300 نفر به عنوان نمونه با رعایت قاعده نسبت پارامتر کلاین انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها در پژوهش از مقیاس اختلالات یادگیری غیرکلامی گلدشتاین (2000)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (2011)، و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز (2007)، استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. براساس یافتههای این مطالعه، مدل پیشنهادی جهت بررسی روابط علی بین متغیرهای پژوهش، از برازش قابل قبولی در سطح 09/0RAMSEA= برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین متغیرهای عامل (مهارتهای عصب روانشناسی با ضرایب اثر (B=-0/76) در سطح (p=0/001)، و مشکلات یادگیری (B=0/80) در سطح (p=0/001)، با اختلالات یادگیری غیرکلامی معنادار بود. بر این اساس فرضیه پژوهش مبنی بر مدلیابی اختلالات یادگیری غیرکلامی براساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدلیابی اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری دختران از برازش مطلوبی برخوردار است.